van der Horst

Trophy of the Dunes: Eerste winst gaat naar Tomas De Backer

Podium race 1 Trophy of the Dunes
Podium race 1 Trophy of the Dunes
Tomas De Backer heeft de eerste Benelux Ford Fiesta Sprint Cup wedstrijd van de BetCity Trophy of the Dunes op zijn naam geschreven. Net zoals het hele seizoen al het geval was vocht de snelle Belg van de #97 FordStore Feyaerts op Circuit Zandvoort de gehele race een fel duel uit met Alan Czyz in de #46 Nowicki Auto Serwis. Het tweetal ging daarbij regelmatig naast elkaar over de baan, maar uiteindelijk wist De Backer de strijd in zijn voordeel te beslissen. Met een keurige derde plaats maakte Calvin de Groot in de #143 Oeste Kart het podium compleet. Met zijn tweede plek pakte Czyz wel de winst in de Junior Cup, met De Groot op twee en Kosterman op drie. In de Gold Cup ging de winst naar Johan Land in de #80 NiceRacing, voor Stefan Barewijk, in de #34 Technova College Racing.
Calvin de Groot - Oeste Kart
Calvin de Groot - Oeste Kart
De startopstelling voor de eerste, 30 minuten durende, Benelux Ford Fiesta Sprint Cup-wedstrijd van het weekend wordt reglementair altijd bepaald door de omgekeerde top tien uit de kwalificatie. Daarmee op pole position Johan Land met naast zich Jenson de Leeuw, de rijder die een paar weken geleden op TT Circuit Assen zijn debuut in de Cup beleefde. Daarachter op rij twee Stefan Barewijk en de verrassing van de kwalificatie, de 15-jarige en tijdens de Trophy debuterende Maxim van den Doel. Op rij drie Calvin de Groot, de tot nu toe beste nieuwkomer van het seizoen en Alan Czyz, terwijl de nummer één uit de kwalificatie, Tomas De Backer op plek zeven moet plaatsnemen. Tot slot op plek acht Esmee Kosterman. De ongelukkige rijdster van Bas Koeten Racing kon in de kwalificatie door technische problemen aan de #65 Ford Broekhuis geen tijd op de klokken zetten en startte, op verzoek, in beide wedstrijden achteraan. Czyz en De Backer zijn dit jaar toch wel een klasse apart in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup en daarmee was het niet de vraag of, maar hoe snel ze zich aan de kop van het veld zouden melden.

De staande start verliep goed en in de eerste bochten waren er meteen al diverse positiewisselingen waarbij Land en De Groot streden om plek één en Czyz al op drie was aangeland. Bij de eerste doorkomst leidde De Groot, voor Czyz, De Backer, Land, De Leeuw, Barewijk, Kosterman en een weliswaar goed gestarte maar in ronde één teruggevallen Van den Doel.

Czyz liet er geen gras over groeien en had in ronde twee de leiding alweer te pakken, terwijl De Groot op de hielen werd gezeten door De Backer die natuurlijk zo snel mogelijk de aansluiting wou vinden bij zijn grote rivaal in de strijd om de titel. Wat verder naar achteren was er contact tussen Barewijk en Kosterman.

Tomas De Backer - Fordstore Feyaerts
Tomas De Backer - Fordstore Feyaerts
Niet verrassend had De Backer ook al snel De Groot te pakken en sloot in ronde drie aan bij de leidende Czyz. De tweestrijd die het hele seizoen al bezig is, kon opnieuw ontbranden. In ronde vijf passeerde De Backer de Pool en nam meteen een halve seconde afstand, waarbij De Groot goed bleef volgen en ook Land de aansluiting hield. Daarmee een mooie kopgroep van vier. Daarachter was een gaatje gevallen maar passeerde Kosterman wel De Leeuw en rukte op naar plek vijf. Achter De Leeuw nog Barewijk en Van den Doel, die door het contact tussen Barewijk en Kosterman even wat meters was kwijtgeraakt, maar weer aansloot.

Czyz liet de bumper van De Backer niet los, viel ook aan en probeerde de snelle Belg tot een foutje te verleiden. De Groot kon dit hoge tempo net niet volgen maar wist Land op iets meer dan een seconde te houden. Op vijf was Kosterman sneller dan Land. Ze zou echter eerst een gat van meer dan vijf seconden moeten overbruggen. Intussen passeerde Barewijk De Leeuw, die meteen Van den Doel op zijn bumper kreeg.

Alan Czyz - Nowicki Auto Serwis
Alan Czyz - Nowicki Auto Serwis
Er waren nog een kleine tien minuten te gaan als Czyz de snelste rondetijd noteerde, op 0,3 seconden van De Backer zat maar toch niet meteen een aanval kon plaatsen. De Belg leek het gaatje net groot genoeg te kunnen houden om zo geen al te sterk verdedigende lijnen te hoeven gaan rijden. Daarachter had De Groot weliswaar moeten lossen, maar leek zeker van de derde plaats. Land reed op vier en zag Kosterman snel groter worden in zijn spiegel. Op zes Barewijk terwijl Van den Doel de zevende plek overnam van De Leeuw.

In ronde twaalf zette Czyz dan toch de aanval in en reed bochtenlang naast De Backer. Zoals al vaker dit jaar gaf de Belg geen krimp en behield de leiding. Intussen wisselden De Leeuw en Van den Doel weer van positie.

De laatste ronde ging in en De Backer had weer een gaatje van een halve seconde op Czyz. Kosterman was inmiddels Land tot op 0,2 seconden genaderd en leek plek vier over te gaan nemen. Zo ging de winst naar De Backer met op 0,2 seconden Czyz. Op ruim vijf seconden maakte De Groot het podium compleet. In de slotronde was het Kosterman inderdaad gelukt om Land te passeren en legde zo beslag op plek vier.

Achter Land tot slot Barewijk, De Leeuw en Van den Doel. Kort na afloop worden er nog twee straffen wegens rijgedrag uitgedeeld. Kosterman werd één positie teruggezet en viel daarmee achter Land terug naar plek vijf, terwijl De Leeuw hetzelfde lot beschoren was en daarmee achter Van den Doel genoegen moest nemen met plek acht.

Met zijn tweede positie algemeen won Czyz de Junior Cup voor rijders tot en met 24 jaar, met De Groot op twee en Kosterman op drie. In de Gold Cup (30 jaar en ouder) ging de winst naar de als vierde geklasseerde Land, voor Barewijk.
 
Uitslag Race 1: 1. Tomas De Backer, 15 ronden; 2. Alan Czyz, op 0.278;  3. Calvin de Groot, op 5.636; 4. Johan Land, op 14.119; 5. Esmee Kosterman, op 13.725; 6. Stefan Barewijk, op 19.972; 7. Maxim Van den Doel, op 32.018; 8. Jenson de Leeuw, op 28.854

Ford Fiesta Sprint Cup Benelux



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 17 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophy of the Dunes.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons