van der Horst

Trophy of the Dunes: Nathan Vanspringel ongenaakbaar in race 1

Nathan Vanspringel
Nathan Vanspringel
Van start tot finish, en dit halfweg zo’n slordige vijf seconden voorsprong op zijn eerste belagers: dat is beknopt het relaas van wat Nathan Vanspringel presteerde in Race 1! Een prestatie die nog aan waarde wint, als men zich de beelden herinnert van de op zaterdag, na de eerste free practice, flink gekneusde #29 Fiesta en het daaropvolgende oplapwerk dat de mannen van Vanspringel, bijgestaan door de collega’s van Feyaerts en Peerlings verwezenlijkten. Het zette teamowner Patrick Vanspringel aan tot het op de (van Peerlings geleende) motorkap kleven van twee stickers met de namen van Ford Peerlings en FordStore Feyaerts!
Nathan Vanspringel - FordStore Vanspringel Automobiles
Nathan Vanspringel - FordStore Vanspringel Automobiles
“Deze overwinning is er ééntje die ik met plezier opdraag aan onze voltallige ploeg,” jubelde Nathan Vanspringel, nadat hij zowel in de Dutch Belgian Super Star, Belgische Top 3 en Junior op de hoogste trede had plaatsgenomen en alzo FordStore Vanspringel de grootste beker bezorgde in het Ford Dealer Team Championship. “Ook zij besloten in laatste instantie om voor een andere bandenkeuze te gaan – slicks vooraan, regen achteraan – en dat heeft geholpen om van bij de start het verschil te maken. Even bleven Roodenburg en Czyz in mijn buurt, maar na een drietal ronden slaagde ik erin om echt uit te lopen en een zodanige voorsprong uit te bouwen, die mij toeliet in de finale ronden wat gas terug te nemen en toch die eerste plaats te beveiligen. Het was van de debuutrace hier dit jaar op Circuit Zandvoort geleden dat ik nog meedraaide in de Fiesta Cup en ik moet bekennen dat ik echt tevreden ben dat ik ben blijven zoeken naar een oplossing om opnieuw achter het stuur te kunnen kruipen van ‘mijn’ 29. Ik denk te mogen stellen dat ik op passende wijze het incident en de klap in de vrije training achter mij heb gelaten.” 
 
Zoals Vanspringel al verduidelijkte, was het net voor de start van Race 1 een beetje gokken over welke bandenkeuze er diende gemaakt te worden. Het Zandvoort-tracé lag er goed nat bij, er hingen wat dreigende wolken boven de Noordzee maar ook blauwe lucht verscheen aan de horizon. De meeste rijders opteerden voor ‘mixed’-banden, enkele gingen voor slicks – Ellis Spiezia, Veeti Rajala – en bij Ford Peerlings stonden Huart-De Backer op ‘full wet’. 
 
Tomas De backer - Ford Peerlings
Tomas De backer - Ford Peerlings
Na de start deed Alan Czyz een poging om de Tarzan als leider in te duiken, maar het was Nathan Vanspringel die de meute leidde, richting Hugenholtz, voor dus Czyz, Roodenburg, Olejniczak, De Backer, van Soelen en Huart. Vooral Nederlander Van Soelen zou het Peerlings-duo Huart-De Backer gedurende enkele ronden bezighouden, in die mate dat Huart zelfs even wat terrein verloor. Nadat Van Soelen zeg maar afrekende met De Backer, geraakte Huart terug in de schaduw van zijn teammaat en in een poging om Huart in de Hugenholtz achter te houden, was het meer dan kantje boord! Onder invloed van een steeds minder vochtige baan – De Backer zocht daarom bewust natte plekken op – werden de twee Peerlings-rijders, gestart op regenschoenen, ronde na ronde bijgebeend door Barewijk, Esmee Kosterman, Rajala en ook nog Magdziarz en Van de Craats. Aan de spits liep Nathan Vanspringel uit op Roodenburg en voor de derde plek was het alle hens aan dek tussen Barewijk, Kosterman, Rajala en Czyz. Van Soelen had op dat ogenblik met averij de pitbox opgezocht.  
 
Op uitzondering van Nathan Vanspringel stond Race 1 alleszins in het teken van een Nederlandse dominatie, met Roodenburg, Kosterman, Rajala, Barewijk, Magdziarz, Czyz en Van de Craats op plaatsen 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8! Pas op de negende stek vonden we Tomas De Backer, tweede Belg, net voor Philippe Huart. Ondanks een gebrek aan vermogen slaagde Geoffrey Vanspringel erin om Tom Vanderheyden – die zich in qualifying niet kon verdedigen, wegens stukke versnellingsbak – achter zich te houden. Tom Feyaerts genoot niet lang van de ‘pole position’ en eindigde uiteindelijk voor Ellis Spiezia, gestart op droogweerbanden en op het einde geplaagd door een haperende schakeldoos en genoodzaakt om de pit op te zoeken. De Amerikaan zakte hierdoor weg in het klassement en mocht als derde Belgische Junior wel naar het podium, in het gezelschap van Vanspringel en De Backer.   
 
Uitslag Race 1: 1. N. Vanspringel, 14 ronden; 2. Roodenburg, op 3.690; 3. E. Kosterman, op 30.290; 4. Rajala, op 31.684; 5. Barewijk, op 32.771; 6. Magdziarz, op 37.268; 7. Czyz, op 39.094; 8. Van de Craats, op 45.787; 9. De Backer, op 51.179; 10. Huart, op 56.139; 11. Olejniczak, op 1.03.628; 12. G. Vanspringel, op 1.05.170; 13. Vanderheyden, op 1.17.187; 14. Sylverstersson, 1.17.405; 15. Feyaerts, op 2.02.414; 16. Zagorski, op 1 ronden; 17. Spiezia, op 1.12.627; 18. Van Soelen, 7 ronden 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 2 oktober 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons