van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Twee podia ondanks moeilijk weekend voor Nicolas Vandierendonck

Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Afgelopen weekend stond Nicolas Vandierendonck voor een aartsmoeilijke opdracht. In een tijdspanne van amper 24 uren moest de West-Vlaamse zakenman drie wedstrijden afwerken waarvan twee in Spa-Francorchamps voor de Supercar Challenge met de SRT-Corvette ZR1 GTE en een op Circuit Zolder voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Hiervoor moest hij enkele malen heen en weer pendelen tussen beide circuits en dat werkt niet bepaald bevorderlijk inzake de prestaties. Desondanks stond de Thems Racing piloot tweemaal op het podium, behoudt hij samen met Jeffrey Van Hooydonk de leiding in de Klasse Super GT van de Supercar Challenge en blijft hij tweede met de wagen van Thems Racing by DVB in de AM Klasse van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Een sportief geslaagd weekend, maar Nicolas vertrok op zondagavond huiswaarts met een dubbel gevoel.
Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk
Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk
Nicolas Vandierendonck: “Het was een confronterend weekend en bij momenten gewoon niet goed genoeg, maar ik weet perfect waar het probleem zich situeert en daar gaan we aan werken. Eerst en vooral heb ik het onderschat om tijdens één weekend actief te zijn op twee circuits tegelijk en met twee totaal verschillende wagens. Enerzijds de Porsche 991 Cup met alle gewicht op de achteras en zonder ABS en traction control en anderzijds de Corvette ZR1 GTE met de dikke V8 in het vooronder en met ABS en traction control. Op een tijdspanne van amper twee uren heb ik twee starts gemaakt met twee verschillende wagens op twee verschillende omlopen. Alleen echte profs kunnen zoiets verteren. Ik heb het zwaar onderschat en ben opnieuw wijzer geworden”.




Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by DVB Racing
Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by DVB Racing
“In de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux stond ik voor de wedstrijd op één puntje van leider Hoogaars die afgelopen weekend opnieuw zeer snel was en verdiend won. Tijdens het openingsweekend van de Cup enkele weken geleden in Spa kon ik vrij makkelijk de eerste wedstrijd winnen, terwijl ik nu moest knokken voor een podiumplaats. Onze Porsche staat nog niet perfect op punt voor Zolder en dat resulteerde in het feit dat ook teammaat Xavier Maassen niet kon meestrijden voor de overwinning in race 2. Tijdens de race zelf ervaarde ik dat de Porsche pas tijdens de tweede helft van de race echt goed was en ik heb dan ook een schitterende tweede wedstrijdhelft achter de rug. Ik kon het gat met de derde dicht rijden, de derde plaats over nemen en kwam in het spoor van Louis Machiels. Maar 30 minuten is kort en ik was best tevreden met de laagste podiumtrede. Ik realiseerde merkelijk snellere chrono’s tijdens de tweede wedstrijdhelft dan tijdens de kwalificatie en dat klop ergens niet. Ik blijf tweede in het kampioenschap, maar het gat met de leider wordt groter. We gaan nu opnieuw een trainingsdag inlassen om de laatste scherpe kantjes eraf te veilen inzake de afstelling van de wagen”.

“Wat de Supercar Challenge betreft verdient teammaat Jeffrey Van Hooydonk alle lof, want hij reed een twee schitterende stints met een podiumplaats tijdens de eerste race, terwijl we zonder de safety car in de tweede wedstrijd van het weekend ook op het podium hadden gestaan. We blijven inderdaad aan de leiding in het kampioenschap, maar echt tevreden ben ik niet”.

Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
“Het grote probleem situeert zich in het feit dat we pas drie weken voor de eerste wedstrijd beslisten om met de Corvette ZR1 GTE van SRT Racing in zee te gaan. Een schitterend en zeer ervaren team, maar we hebben amper mogelijkheden om ons goed voor te bereiden. Dat heb ik zwaar onderschat en betaal ik nu cash. Tijdens de track days van Curbstone kunnen we niet aan de slag omdat we te luidruchtig zijn. Afgelopen weekend waren trouwens mijn eerste meters met deze wagen in Spa en ik vecht nog met de remmen, meer bepaald het afbouwen van de remdruk tijdens het insturen van een bocht. Jeffrey heeft veel recht gezet afgelopen weekend, maar ik wil niet in de rol kruipen van figurant. Het feit dat hij een chrono realiseerde van 2’18”943 is het bewijs dat de Corvette een superwagen is. Jeff zal altijd de snellere piloot zijn binnen het team, maar ik wil op sportief vlak evolueren naar een positie waarin ook ik een deel van het succes op mijn conto kan schrijven. Dus zal ik samen met Jeff en de crew van SRT alles in het werk stellen om mijn niveau omhoog te krikken. Het is best frustrerend, maar ik weet dat het mogelijk is en daarvoor moeten we meer dan ooit gaan trainen. Eens ik de Corvette volledig onder de knie heb moet het gat met Jeff gevoelig verkleinen. Het is een karaktertrek van mij dat ik nooit opgeef in dergelijke situaties”, besluit een ietwat gefrustreerde maar gemotiveerde Nicolas Vandierendonck.

Foto's: Thems Racing



  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons