van der Horst

24H Le Mans: Verslag met nog 3H op de klok: Audi #2 met veilige voorsprong op weg naar de zege? Meer drama voor Aston Martin

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Met nog een 3H op de klok heeft de Audi #2 met Tom Kristensen / Loic Duval / Allan McNish achter het stuur een kleine 2 ronden voorsprong op de #8 Toyota TS030 van Sarrazin / Davidson / Würz. De tweede Toyota, met Nakajima momenteel aan het commando, ligt dan weer een 3-tal ronden achter op de leidende R18 e-tron quattro. Bertrand Baguette heeft nog steeds de leiding in handen in de LMP2 klasse met een ronde voorsprong op de tweede auto van OAK Racing team.
Drama voor Aston Martin tijdens de 90ste jaargang van de 24H van Le Mans. Na het spijtige ongeval van de Deen Allan Simonsen gisteren namiddag, verloor Frederic Makowiecki de controle over het stuur van de #99 Aston Martin Vantage V8, ter hoogte van de eerste chicane van de Hunaudieres. De Franse GT-specialist en ex-Hexis speerpunt kwam er met de schrik vanaf maar had wel de leiding in handen. De Porsche van Lieb / Lietz / Dumas neemt het heft nu in handen en lijkt de gloednieuwe 911 mogelijks reeds een zege te schenken, al geeft een jagende Darren Turner in de Aston Martin zich nog niet gewonnen. De tweede Porsche met Jörg Bergmeister aan het stuur ligt op een derde plaats.

Voor de leidende Audi #2 loopt het voorlopig gesmeerd. De snelle Fransman Loic Duval nam net het stuur over van Allan McNish en is van plan zijn naam alle eer aan te doen en op een opnieuw drogende omloop scherpe tijden te zetten. De #8 Toyota TSO030 met Davidson aan het stuur na de stint van Stéphane Sarrazin, kan het tempo van Audi niet aan. 

Inzake het duel om de laatste podiumtrede lijkt het nog lekker warm te gaan worden. Kaizuki Nakajima heeft in de Toyota #7 een voorsprong van 20seconden op Oli Jarvis die met zijn #3 Audi R18 e-tron quattro bijna 5 seconden per ronde sneller is dan de Japanner. Niet vergeten dat de Audi gisteren bijna 10km met een lekke band heeft moeten rijden. De Strakka Racing HPD heeft een voorlopige zesde plaats in handen na de problemen / craches van de Rebellion Lola-Toyota's.

De OAK Racing Morgan  - Nissan met Bertrand Baguette ( alweer achter het stuur! ) heeft nog steeds de leiding in de LMP2 klasse vast. Baguette mag opnieuw zijn kunnen bewijzen ten opzichte van Olivier Pla aan boord van de tweede OAK Racing Morgan - Nissan. De G-Drive Racing Oreca - Nissan van Mike Conway heeft een P3 vast voor de Greaves Motorsport Zytek - Nissan. 

Marc Goossens blijft ondertussen lange stints afwerken aan boord van de SRT Viper GTS-R maar krijgt zijn indrukwekkende Muscle Car niet hogerop in het klassement gewerkt. Hij schoof echter naar P7 na het wegvallen van de Aston van Makowiecki.

De Imsa Performance Matmut Porsche van Raymond Narac heeft nog een mooie voorsprong op de AF Corse Ferrari van Darryl O'Young bij de GT-Am. De Matt Griffin AF Corse Ferrari ligt derde in de klasse voor de Dempsey Porsche van Patrick Long. 

Foto's: Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in 24 Heures du Mans op zondag 23 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons