van der Horst

Vila Real - Tom Coronel: +2,5 miljoen views voor 25 G-crash

Tom Coronel - ROAL Motorsport Chevrolet Cruze (foto:Coronel Press)
Tom Coronel - ROAL Motorsport Chevrolet Cruze (foto:Coronel Press)
Een stratencircuit waar Tom Coronel normaal met hooggespannen verwachtingen naar toe gaat is dat van Vila Real in Portugal. De vijfde WTCC-ronde kreeg er de primeur voor de zogenoemde ‘Joker Lap’, waarbij een deeltje van een rotonde in het parcours eenmaal per race linksom gereden moest worden, terwijl die normaal rechts loopt. Coronel zag er de lol wel van in en bestudeerde vooraf de mogelijkheden van deze nieuwigheid. Op dat moment wist hij nog niet wat hem te wachten stond, want aan racen kwam hij dit weekend helemaal niet toe als gevolg van een bizarre en zware crash tijdens de training.
Tom Coronel
Tom Coronel
“Vorig jaar heb ik hier gewonnen, dus alle reden om met een positief gevoel hiernaartoe te komen”, begint Tom Coronel zijn verhaal. “Een podiumplek met bijbehorende punten en bekers behoorde zeker tot de mogelijkheden. Maar dat liep anders. In de vierde ronde van de training kwam ik met hoge snelheid aanrijden en moest voor het perkje rechtsaf. Op het moment van remmen gebeurde er van alles onder de auto, maar remmen deed hij niet. Ik schoof dus tegen hoge snelheid door een perk, een barrière en kwam tot stilstand tegen een daar geparkeerd staande ambulance. Echt met een enorme klap die, zo bleek later, werd veroorzaakt door het afbreken van de vijf bouten van het linker voorwiel. Dat wiel schoot los en bleef in de wielkast hangen. Ik had dus geen remmen meer en kon ook niets meer doen. Ik was passagier in mijn eigen auto en ben nu blij dat die ambulance daar stond en niet een betonnen vangrail met de bijbehorende impact. Alle veiligheidsvoorzieningen deden hun werk en onderzoek van de FIA achteraf toonde aan dat de impact van de klap rond de 25 G lag. De veiligheidsgordels van de auto zijn dan ook doorgeknipt, net als de banden van het HANS (Head and Neck Support) gedeelte en ook het serienummer van mijn helm is genoteerd. Die mag nooit meer gebruikt worden. Eigenlijk heb ik dus heel veel geluk gehad.

Tom Coronel - Chevrolet Cruze
Tom Coronel - Chevrolet Cruze
Waarom die bouten afbraken is niet bekend. Zelf heb ik het een keer eerder gehad in Qatar, collega-rijders Fillipi, Valente en Bennani hebben het ook een keer meegemaakt. Er is gezocht naar de oorzaak, maar die is niet bekend. Door de enorme klap stond de motor overdwars, was de complete voorwielophanging kapot en hebben carrosserie en chassis veel schade opgelopen. De auto was echt zo krom als een banaan. Op het circuit zijn de monteurs van ROAL Motorsport begonnen met de demontage van de beschadigde delen. Nog voor de races zijn ze met de truck en het wrak naar Barcelona gereden, waar bij de collega’s van Campos Motorsport de auto opnieuw opgebouwd zal worden voor het tweede deel van het seizoen. Campos heeft nog twee van die auto’s staan waar we onderdelen van af kunnen halen en zij hebben ook twee extra monteurs toegezegd om aan de tijddruk te kunnen voldoen. Punt is namelijk dat dinsdag over een week de raceauto’s in Frankfurt afgeleverd moeten worden voor de overtocht naar Argentinië. Daar staat de volgende race gepland. Er moet dus nog veel gebeuren om alles op tijd af te krijgen, maar iedereen heeft mij verzekerd er vertrouwen in te hebben.

Tom Coronel - Alexandra Legouix (Eurosport)
Tom Coronel - Alexandra Legouix (Eurosport)
Gelukkig ben ik vrij snel na het gebeurde door de fysiotherapeute van Tiago Monteiro stevig maar goed behandeld en heb ik na het gebeurde  niet al te veel last van de klap. Waar ik het meest van baal is dat je daar op de startgrid loopt en er geen auto voor je is. Dat doet zeer en is niet leuk. Zeker omdat je hier goede kansen had. Aan de andere kant moeten we blij zijn dat het gebleven is bij materiële en geen lichamelijke schade. Ik weet het, ook dit hoort bij het racen en je bent dat echt blij dat het zo afloopt. Voor wie het allemaal nog een terug wil zien is er op social media een filmpje geplaatst met het precieze verhaal. Een post die inmiddels wereldwijd meer dan 2,5 miljoen keer bekeken is. Voor mij is dat ook wel een unicum. Ik kijk in ieder geval met vertrouwen naar de tweede helft van het seizoen en doe het tot die tijd iets rustiger aan.”

Foto's: Hans van Onsem & Coronel Press



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 27 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Vila Real.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons