van der Horst

Volgend jaar kwalificatieraces in GTE Pro?

AF Corse Ferrari 488 GTE
AF Corse Ferrari 488 GTE
Ondanks de inbreng van heel wat constructeurs krijgt de GTE Pro-klasse volgens velen niet de aandacht die het verdient binnen het FIA World Endurance Championship. Sir Lindsay Owen-Jones, voorzitter van de FIA Endurance Commissie, gaf tijdens de seizoensopener in Silverstone dan ook aan dat een "format change" wordt overwogen om de klasse meer visibiliteit te geven. Een mogelijke piste is om voor de GTE Pro-bolides (en eventueel daarbij ook de GTE Am-deelnemers) een kwalificatiewedstrijd in te richten die de huidige 20 minuten durende kwalificatiesessie op zaterdag kan vervangen.
Ford GT
Ford GT
Deze ingreep zou al ingang kunnen vinden vanaf 2018, tevens het jaar waarin BMW Ferrari, Ford, Aston Martin en Porsche zal vervoegen in de nu al goed gevulde GTE Pro-klasse. Ook Lamborghini en McLaren zouden plannen hebben voor een instap en wel zo snel als 2019. Nu enkel Porsche en Toyota overblijven na het vertrek van Audi uit de LMP1-klasse, lijken de ACO en de FIA plots GTE meer naar waarde te schatten. De klasse kreeg voor 2017 overigens een volwaardig WK-statuut.

Foto's: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op donderdag 27 april 2017.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons