van der Horst

Voorbeschouwing van de organisatoren op het seizoen 2014

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Na het bekendmaken van de kalender, werd nu ook de laatste hand gelegd aan het sportief reglement. Zoals al eerder werd aangekondigd staat het BRCC 2014 in het teken van vier Endurance-races van 180’ en twee van twee keer 90’ met telkens drie kampioenschappen en dus drie verschillende Belgische Kampioenen: de Endurance Pro is voorbehouden aan de GT Pro Evo, GT Pro, Silhouette Pro Evo en Tourisme Pro Evo, in Endurance Cup zien we de GT Cup, GT Challenger, en Silhouette Pro, terwijl de Endurance Trophy openstaat voor GT Light, Tour Pro, Silhouette Light, Tourisme Challenger en Tourisme Light.
Tijdens het voorbije seizoen is RACB Sport erin geslaagd om aan de hand van de Balance of Performance de onderlinge verschillen tussen de meest verscheidene auto’s min of meer gelijk te schakelen. Ook in 2014 blijft het de bedoeling om in zowel Endurance Pro, Endurance Cup als Endurance Trophy de onderlinge waarden te nivelleren.

Om extra spanning erin te houden, is er vanaf de tweede race, een extra handicap voorzien van respectievelijk 15”, 10” en 5” voor de Top 3 in de uitslagen van de drie kampioenschappen.

Het is voortaan toegelaten dat één rijder in Endurance alléén de klus klaart, zij het wel met het respecteren van het aantal pitstops en de duurtijd ervan.

Het derde seizoen van het BRCC begint op 20 maart met de traditionele Testday op Circuit Zolder en het is op hetzelfde Limburgse tracé dat op 26 en 27 april het startschot wordt gegeven van het “new look” BRCC.

Naast het BRCC begint ook de BRAVO tijdens het New Race Festival aan een nieuw spetterend seizoen met aparte sprints voor Historic en Youngtimers.

Het is bewust een tweedaags event – vrije training en kwalificaties op zaterdag, race van 180’ op zondag - , om alzo in te spelen op de vraag van teams en rijders om het kostenplaatje zoveel mogelijk te beperken.

Zegt Jacky Andrzejewski hierover: “Alleen voor de ietwat verre verplaatsingen zoals Dijon, Zandvoort en het gastoptreden tijdens het weekend van de 24 Uren, moeten de teams en rijders eerder aanwezig tekenen, maar ook voor de 600 Km in september beperken wij, bewust, de aanwezigheid tot het weekend zelf.”

Samen met de tweede manche van de VW Fun Cup wordt er dus op 9 en 11 mei neergestreken op het Franse Circuit van Dijon voor opnieuw een race van 180’. Na een rustpauze gaat het op 4 en 6 juli richting het Nederlandse Zandvoort, om er in het kader van de Masters of Formula 3 (en de Blancpain Sprint Series) het duinencircuit te delen met de European GT4 Cup voor twee races van 90’.

Enkele weken later krijgen we tijdens het weekend van 24 en 26 juli in de twee keer 90’ – met de tweede race vlak voor de start van de 24 Uren van Francorchamps – het gezelschap van de Duitse RCN-GT’s en het Luxemburgse kampioenschap.

Opnieuw in de Ardennen is er begin september een race van 180’ tijdens de 600 Km, die verder in het teken staat van de GT Open, Formula 3 Open en de nieuwe SEAT Leon Eurocup.

Wegens aanpassingen op de kalender van SRO, de promotor van de Blancpain Sprint Series, verschuift de Belgian Masters met één week en dus vindt de slotrace, opnieuw 180’, op Circuit Zolder plaats op 18 en 19 oktober.

Tegen die tijd zullen we weten wie de opvolger(s) worden van het trio Kumpen-Longin-Makelberge, de Endurance-kampioenen in 2013. Alles lijkt erop te wijzen dat de Audi R8 van PK Carsport de titel gaat verdedigen en zowel bij Aston Martin GPR als ProSpeed wordt hard gewerkt aan een herkansing. Deze drie  teams zitten in het Endurance Pro kampioenschap en daar mogen zij weerwerk verwachten van de NSC Lamborghini Gallardo GT3 van Thierry Verstraete, de Curbstone Ferrari GT3 van Patrick Van Glabeke, de Zweedse Audi R8 LMS van Jan “JB Motorsport” Brunstedt en de Brass Viper van Jerry De Weerdt. In de Endurance Cup zouden de Porsches van het Belgium Racing van de familie Derdaele, de MExT-versie van Dirk Van Elslander, de Speedlover van teamowner André Van Hoof en de Cars Tuning Lease Motorsport van Yves Noël andermaal moeten afrekenen met de Ferrari’s van de Scuderia Monza van de Thiers-broers, het Thems Racing van Nicolas Van Dierendonck en garage Monza uit Sint Martens Latem met Louis-Philippe Soenen. In de Endurance Trophy is het Luxemburgse Prime Racing van Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux  wellicht één van de favorieten en datzelfde kan gezegd worden van de ProSpeed SEAT van Sven Van Laere en de Skylimit-Porsches van Zolderse Andy Jaenen.

Het BRCC 2014 staat in de startblokken! Maar alvorens te beginnen aan het seizoen 2014, willen we evenwel alle kampioenen in alle klassen vieren.

En dat doen we op vrijdag 31 januari voor een onvergetelijke avond die Kronos Events organiseert in het kader van de Luikse Motor Show en die zal plaatsvinden in de “Halles des Foires de Liège” (quai de Wallonie in Coronmeuse). De prijsuitreiking begint om 19u30 en het einde is voorzien omstreeks 22u00.

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 27 januari 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons