van der Horst

Vrijdag uitspraak in het Mercedes-Pirelli test schandaal

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Het FIA International Tribunal heeft vandaag tijdens een zeven uur durende zitting de argumenten van de betrokken partijen, de internationale automobielfederatie FIA, Mercedes en Pirelli, aanhoord. Zoals verwacht schuiven de beschuldigden de zwarte piet naar elkaar door. De voorzitter van de jury zei na de zitting dat er donderdag nog geen beslissing genomen werd, maar dat het definitieve oordeel morgen vrijdag zal bekendgemaakt worden.
De FIA mocht als eerste aan het woord komen en bevestigde dat Charlie Whiting telefonisch gecontacteerd was door Mercedes in verband met het plaatsvinden van een bandentest met een wagen van dit jaar. Whiting noch de FIA heeft Mercedes schriftelijk de toestemming gegeven om de test uit te voeren, enkel werd door Whiting geopperd dat zulke test mogelijk zou zijn indien alle andere teams hun akkoord gaven, Mercedes heeft echter geen enkel team ingelicht en ging dus in de fout, aldus de afgevaardigde van de FIA.

Daarna kwam Mercedes aan de beurt dat de schuld volledig doorschoof naar Pirelli vooraleer met een beschuldigende vinger naar Ferrari te wijzen.  Het argument van de advocaat van Mercedes was dat zij enkel gevraagd waren om te helpen en dat Pirelli de testen organiseerde en dus volledig verantwoordelijk was voor de uitvoering hiervan. Mercedes had bovendien e-mails afkomstig van een FIA verantwoordelijke die voorgaande stelling bevestigde. Op het agument dat Mercedes onrechtmatig voordeel haalde uit de test repliceerde de Duitse constructeur dat hetzelfde argument dan ook tegen Ferrari moet gebruikt worden. Het Italiaanse team deed eerder dit jaar ook testen voor Pirelli, maar met een wagen uit 2011. Volgens de Duitse autobouwer haalde Ferrari eveneens voordeel uit die test niettegenstaande dat die niet gebeurde met het huidige model.

Als laatste kwam de Italiaanse bandenfabrikant aan het woord en meldde doodleuk dat het zich volledig niet betrokken voelt bij de zaak. Pirelli heeft geen FIA licentie en hoeft dan ook geen verantwoording af te leggen aan de FIA, zij zijn enkel leverancier, was de wat vreemde conclusie die Pirelli maakte en daarbij verwezen zij naar Briatore die na de crashgate van Piquet later ook vrijgesproken werd door het hoger hof van Parijs omdat hij geen FIA licentie had. De argumentatie van Pirelli leek echter op weinig sympathie te kunnen rekenen van het tribunaal. Morgen weten wij dus de uitspraak, maar er zouden wel eens zware straffen kunnen uitgesproken worden.

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op donderdag 20 juni 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons