San Marco Trophy: Nabeschouwing race 2

VW Fun Cup
VW Fun Cup
De liefhebbers van de European VW Fun Cup zullen zich hun verplaatsing naar de Adria International Raceway zonder twijfel nog lang herinneren. Op het circuit van 2,7 kilometer dat meermaals de DTM en de FIA GT mocht verwelkomen, brachten de Dolle Kevers twee onvoorspelbare en betwiste wedstrijden tijdens de voorlaatste afspraak van het seizoen. Na de zege in de eerste race op zaterdag, hoopten Laurent Jaspers, Stéphane Henry de Frahan en Michaël Leenders (#44 JAC Motors 1 by MTE) om op zondag te recidiveren vanuit pole positie.
Na een mooi duel met Claudio Cappelli (#285 8KS Corse Team) kon Michaël Leenders zich dan ook losrukken van het peloton. Cédric Bollen (#277 Allure Team) en Claudio Cappelli probeerden het verschil zo klein mogelijk te houden. Ondertussen zorgde Mathieu Detry (#291 Bustin Motorsport) voor een prachtige inhaalrace, nadat hij vanop de 23ste plaats gestart was door de aanrijding op zaterdag. De jonge Brusselaar kwam terug naar de vierde positie, maar moest toch seconden prijsgeven omdat het linker achterwiel zijn normale positie begon te verlaten. De geometrie werd min of meer hersteld tijdens de eerste pitstop, maar het team dat Mathieu vormt met Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Maxime Potty zou nooit meer meespelen voor de overwinning.
 
Vooraan werden twee favorieten geraakt door een bestraffing: de #285 8KS Corse Team van Cappelli-Debrus kreeg een Stop & Go aan de broek wegens een te korte pitstop en de #277 van Bollen-Mondron-Kluyskens moest een Drive Through afwerken na een inhaalbeweging – op Claudio Cappelli – buiten de limieten van het circuit.
 
Laurent Jaspers reed eenzaam aan de leiding aan het stuur van de #44 JAC Motors 1 by MTE… maar de mooie voorsprong werd tenietgedaan door twee neutralisaties met een interval van amper tien minuten. Niet alleen werd het peloton gehergroepeerd, bovendien doken de #285 en de #277 een ronde eerder dan hun rivalen in de pitlane. Die twee teams konden op die manier hun straf compenseren en namen zelfs de leiding van de wedstrijd over.
 
Fabrizio Gollin, negen jaar geleden winnaar in FIA GT met een Corvette C6.R, bevond zich op dat moment in zevende stelling op de tweede wagen van 8KS Corse Team, de #258. Toen de Safety Car de meute losliet, bewees de voormalig FIA GT-kampioen en winnaar van de 24 Uur van Spa – eens te meer – dat hij zijn talent niet verloren heeft door op te klimmen naar de eerste plaats, na een onvoorstelbaar duel met Guillaume Mondron. De laatste pitstop bezorgde Allure Team echter opnieuw de leiding… die ze niet meer uit handen zouden geven. Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Guillaume Mondron veroverden zo een nieuwe overwinning en zijn definitief zeker van de titel, de derde opeenvolgende.
 
“Soms lijkt het wel alsof we in herhaling vallen”, laat Guillaume Mondron optekenen. “Maar deze resultaten zijn eerst en vooral die van een ongelofelijk team onder leiding van Jean-François Olivier en Philippe Bollen. Tijdens dit seizoen in zijn geheel hebben we erg weinig fouten gemaakt, kenden we geen grote technische problemen en pasten we regelmatig de juiste strategie toe… We hebben onze huid vaak duur moeten verkopen, maar alle elementen die ik vermeld heb, hebben bijgedragen tot die successen (een op elk circuit, nvdr.) en uiteindelijk ook die derde titel.”
 
Na het festival getekend Fabrizio Gollin, werkte Andrea Portatadino de wedstrijd af en reden ze in het gezelschap van Frederico Sordini naar een geweldige zilveren medaille aan het stuur van de #258 8KS Corse Team. Na hun succes op zaterdag beklommen Laurent Jaspers, Stéphane Henry de Frahan en Michaël Leenders eens te meer het podium na een eindsprint van Michaël, die voorbijging aan de #285 8KS Corse Team van Claudio Cappelli en Gilles Debrus… die in de slotminuten zelfs terugviel naar de vijfde positie, ten voordele van de #278 Acome Racing van Manu Nava, Pierre Piron en Stéphane Charlier.
 
Jean-Jacques Smits en zijn zoon Gilles (#17 Pharmarôme) klasseerden zich ditmaal aan de poort van de top 5 en wonnen daarenboven de Jippy Trophy (gemiddelde leeftijd hoger dan 50), terwijl Sébastien Incardona en Pascal Raes (#417 SP Racing by AC) op de zevende plaats de categorie Pure wonnen (rijders die enkel uitkomen in de VW Fun Cup).
 
Bij de Tweezitters ging de zege tijdens de tweede manche naar CARPASS LRE by DRT, nadat de zege een dag eerder door hun vingers was geglipt door een extra pitstop. “Een mooie zege en een mooie revanche”, glimlachte Stéphane Lémeret. “Het is eveneens het eerste succes voor mijn teamgenoot Philippe Wintgens en het doet mij plezier voor onze derde man, mijn schoonbroer Philippe Reynens. Deze overwinning dragen we op aan Alain Vercammen, de eigenaar van de auto, die door zijn gezondheid niet meer getuige kan zijn van de races. Bedankt Alain!”
 
In het kampioenschap vergroot CARPASS LRE by DRT zijn bonus op de #342 Trendy Monster van Francis Plunus en Eric Jardon, tweemaal derde na een donker weekend (aanrijding op zaterdag, kapotte draagarm op zondag). De #360 CBRS by AC van Philippe Fisette, Michel Koning en Alain Dupont, winnaars van de eerste race, reden ditmaal naar de tweede plek.
 
Aan het einde van de maand wordt het seizoen 2017 van de European VW Fun Cup afgesloten in Zolder. Op zondag 29 oktober wordt een wedstrijd over acht uur afgewerkt en op de Limburgse omloop zullen we getuige zijn van een leuk feest om het jaar af te ronden. U hoort nog van ons!
 
Uitslag Race 2 :
 
1. Allure Team (Bollen-Mondron G.-Kluyskens) 147 ronden; 2. 8KS Corse Team 2 (Sordini-Portatadino-Gollon) 9.659; 3. JAC Motors 1 by MTE (Jaspers-Henry de Frahan-Leenders) 22.875 ; 4. Acome Racing 1 (Nava-Piron-Charlier) 35.993; 5. 8KS Corse Team (Cappelli-Debrus) 39.651; 6. Pharmarome by JAC (Smits-Smits) 54.430; 7. SP Racing by AC (Incardona-Raes) 56.230; 8. DRM 1 PROXY DELHAIZE (De Robiano-Verleyen) 1.06.672; 9. Bustin Motorsport (Bustin-Lieutenant-Detry-Potty) 1.16.620; 10. Flying Chicken by Allure Team (Tourneur-Collette-Taminiaux-Swaelens) 1 ronde; 11. Acome Racing 2 (Rosa-Piron-Fedorenko-Cravatte) 1 ronde; 12. Allure Team 2 (Leonard-Jussy-Boniver-Olivier) 1 ronde; 13. DRM Motorsport 2 (De la Serna-Mondron E.) 2 ronden ; 14. AC Motorsport 2 (Quede-Arnaudet-Weisshaupt) 3 ronden ; 15.JAC Motors 2 by MTE (Stamme-Stammen) 4 ronden ; 16. 8KS by Cremona Gronde (Fatichi-Palmiotta-Bianchet-Volpe) 6 ronden; 17. DRM International (Hawryluk-Hawryluk-Hyzyk) 6 tours; 18. Carpass LRE by DRT (Lemeret-Wintgens-Reynens) 9 ronden, 1ste Tweezitters; etc.

Kronos Events Press
 

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in VW Fun Cup op maandag 9 oktober 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting San Marco Trophy.

  • Ga naar de F1 in Abu Dhabi