van der Horst

Trophée de Bourgogne: 10 op 10 voor het Allure Team

Frédéric Bouvy/Lorenzo Donniacuo/Pierre Piron
Frédéric Bouvy/Lorenzo Donniacuo/Pierre Piron
De European VW Fun Cup had voor haar tweede race, ter gelegenheid van de “Trophée de Bourgogne”, afspraak op het prachtige circuit van Dijon-Prenois. Op deze piste die zes formule 1 races heeft zien passeren hebben we twee bijzonder spannende wedstrijden meegemaakt… Maar zowel zaterdag als zondag waren de twee eerste plaatsen voor Team Allure met in eerste positie Frédéric Bouvy-Lorenzo Donniacuo-Pierre Piron en in tweede positie de auto van Cédric Bollen-Frédéric Caprasse-Guillaume Mondron. Na de tweede race werd het Allure Team echter gedeklasseerd wegens een niet conforme hoogte van het koetswerk… Beslissing waartegen het team in beroep ging. Het gevolg daarvan is dat het klassement voorlopig opgeschort is.
De piloten van de European VW Fun Cup hadden een brede glimlach bij hun aankomst in Dijon! Het mythische circuit blijkt inderdaad geknipt voor de VW Fun Cup. Heuvelachtig, met verschillende bochten, het tracé vergemakkelijkt het leven van de piloten niet en het lange rechte stuk geeft de mogelijkheid om van de aspiratie van anderen te genieten wat voor heel mooie gevechten kan zorgen. En in deze 2014 editie was het niet anders.

Race 1: De twee eerste plaatsen voor Team Allure

De eerste manche die gestreden werd over 150 minuten op zaterdag, werd overheerst door de twee auto’s van het Luikse Team Allure. Nadat Lorenzo Donniacuo een mooie start nam passeerde het duo Lorenzo Donniacuo - Pierre Piron (Fred Bouvy was afwezig voor de race van zaterdag) als eerste de lijn. Nochtans lag de auto #274 op 15 minuten van het einde nog op de tweede plaats. Er zaten slechts enkele seconden tussen hen en de zusterauto van Guillaume Mondron / Cédric Bollen (Fred Caprasse die door een karting race in Le Mans diende te zijn, kwam pas op zondagochtend). Maar door een sanctie voor Cédric Bollen wegens te wild rijgedrag ging de zege toch naar het duo Donniacuo-Piron…
De ploeg van Côté Passion met Gilles Debrus-Bruno Debrus-Stéphane Charlier-Jean-Pierre Baudart lag na een stint van Jean-Pierre Baudart in de voorste gelederen maar zakte toen weg na onder andere een kleine uitstap naast de piste. François Verbist, die ploeg vormde met zijn vriend Christophe Nirvalet – eigenlijk nog vrij nieuw in de VW Fun Cup – demonstreerde ons nogmaals zijn talent en reed bij aanvang van de wedstrijd met de auto #280 van het team Socardenne with Acome aan de leiding. De auto verachterde op een logische wijze naar uiteindelijk de 8ste plaats overall.

Zoals gewoonlijk reed de Colson Racing for Michel Simul in het begin heel rustig maar werkte zich gestadig naar voor vanuit een 16de positie. Door hun 3de plaats in de eindstand pakten Eric Gressens en Philippe Crosset heel wat belangrijke punten voor het kampioenschap net zoals het MTE –Jac Motors team. De auto #44 die al tweede eindigde in Zolder eindigde hier vierde met een geheel andere bezetting! Deze keer waren het Benoit Galand, Olivier Bouche en Erik Janssens die de kleuren van Tom Calmeyn’s team verdedigden en ze hebben ons aangenaam verrast.

De 5de plaats van deze eerste race was voor het team AC Motorsport 1 met de baas Arnaud Quédé, geassocieerd met de Fransman Stéphane Perrin die gewoonlijk koersdirecteur is op dit circuit van Dijon-Prenois. Terwijl Fred Vervisch, aan het stuur van de McDonald’s Racing, de auto op kop wist te zetten in het begin van de race pakte het team (Stefaan Tavernier, Marc-Olivier Van Oppens en François Bouillon en Fred Vervisch ) uiteindelijk net naast de top 5 vóór de auto van Acome Racing with LVR van Manu Nava, Alain Delrez en Martial Chouvel Jr.   

Claudio Cappelli/Federico Sordini/Ottorino Zorza
Claudio Cappelli/Federico Sordini/Ottorino Zorza
In de Evo2 categorie maakten de Italianen Claudio Cappelli, Federico Sordini en Ottorino Zorza (8 Ks Corse Team) alles mee: de vreugde van een potentiële eerste plaats overall, een penalty omdat ze te vroeg vertrokken waren na de enige neutralisatie van de race (nadat #80 van e-Race 1 in de grindbak was beland) en daarna een prachtige strijd met de auto van Leader Racing 1 van Gérald Delepine, Jean-Luc Vandormael en Hakim Ouassini. De auto had wat vertraging opgelopen door een tikje eerder in de race. Uiteindelijk ging de overwinning naar het Italiaanse team, met amper twee tienden seconde voorsprong! Na dit duo maakt het DRM Motorsport team van Philippe Denis, Kevin Embourg en Maxime Lieutenant die het podium compleet voor de VW Fun Cup’s met TDI motor.
Op de 16de plaats vinden we Maxime en Yves Debersaques die voor het eerst met debutant Geert Dhont een team vormden. Zij wonnen de categorie Evo1 terwijl het team van TML Racing een winnende comeback maakte in de Twin categorie. Met zijn zoon Florent en Charles-Bernard Héger pakte Baudouin De Liedekerke de eerste plaats vóór de teams van Trendy Foods (Eric Jardon, Francis Plunus en Jean-Pierre Van de Wauwer) en CBRS / AC Motorsport (Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fissette). Met een gebroken ophanging op het einde geraakten Alain Vercammen, Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters en Karim Al Azhari (Carpass LRE by DRT) niet op het podium Twin Evo2…

Race 2: Bouvy-Donniacuo-Piron

Zondag ochtend moest men goed wakker zijn voor de tweede race van 210 minuten die reeds om 8u30 op gang geschoten werd! De startgrid werd gevormd aan de hand van de uitslagen van de dag ervoor waardoor de twee wagens van het Team Allure  op de eerste rij stonden met Fred Bouvy en Guillaume Mondron achter het stuur. Na 3u30 passeerden beide auto’s de eindstreep in dezelfde volgorde met een voorsprong van amper één seconde voor Bouvy-Donniacuo-Piron op hun teamgenoten Bollen-Caprasse-Mondron. Maar na de finish werd de #274 van de winnaars gedeklasseerd wegens een niet conforme hoogte van het koetswerk. Beslissing waartegen het team in beroep ging. Het gevolg daarvan is dat het klassement voorlopig opgeschort is.

Vóór de technische controle was deze tweede dubbelslag niet vanzelfsprekend voor  Team Allure: door een race vol incidenten (onder andere door vier interventies van de safety car om verschillende auto’s te bevrijden uit de grindbak) werd het geen “walk in the park”. De #4 Côté Passion van Gilles Debrus, Jean-Pierre Baudart, Stéphane Charlier et Bruno Debrus (die z’n 52ste verjaardag  deze zondag vierde) die een tijdlang aan de leiding stond kreeg door het niet volgen van de tankprocedure een penalty  en verloor hierdoor de leiding . Hun derde plaats overall blijft evenwel een prachtig resultaat!

Benoit Galand en zijn maats Olivier Bouche en Erik Janssens, die zaterdag vierde werden en zeer blij waren met hun Evo3, streden ook mee vooraan in het gezelschap van de  MTE – Jac Motors, en stonden op zeker ogenblik vrij hoog genoteerd. Goed onderweg om hun vierde plaats van de dag ervoor het herhalen, maar op het eind verkwanselden ze deze positie nog en kwamen 5/100e seconde tekort. Op het podium na de aankomst van deze werkelijke spurt konden Arnaud Quédé en Stéphane Perrin (AC Motorsport1) fier op hun race terugblikken.

Net zoals de dag ervoor behaalde de Italiaanse ploeg 8Ks Corse van Zorza-Cappelli-Sordini de zege in Evo2, met een puike zesde plaats in de algemene eindstand. In de categorie van de TDI motors gingen de andere plaatsen op het podium naar de equipe DRM Motorsport (Philippe Denis-Kevin Embourg-Maxime Lieutenant) en naar de Leader Racing 1 van Gérald Délépine-Hakim Ouassini en Jean-Luc van Dormael. Laatstgenoemde – ex wereldkampioen Supermoto – liet zich evenwel verrassen, en verloor veel tijd in de grindbak. Het trio eindigde nochtans op een 12e plaats in de algemene eindstand. Op de 14e plaats noteren we Debersaques-Debersaques-Dhont, die zeer tevreden waren met hun wedstrijd, en natuurlijk de categorie Evo1 op hun naam schreven.

De titelverdedigers Philippe Crosset en Eric Gressens in de Colson Racing for Michel Simul verloren veel tijd door een « moeilijke » inrit in de pit-lane, waarvoor ze bovendien nog een straf opliepen, en dienden zich tevreden te stellen met een 7e plaats. Maar ondanks dit blijven de winnaars van de vorige race in Zolder toch nog het kampioenschap aanvoeren. Pech echter voor de ploeg Acome Racing met LVR (Nava-Delrez-Couvel Jr), die dit keer door de breuk van een kardanas veel tijd verspeelden.

Vermelden we ook nog de 12e plaats zaterdag van Arnaud Tsamère, Jacques Laffite en Pierre-Yves Rosoux (Kronos Guest Car), en hun 25e plaats in de eindstand op zondag. Ook weer pech met de kardan deed hen vele minuten in de pits verliezen.

Florent De Liedekerke/Charles-Bernard Héger/Baudouin De Liedekerke
Florent De Liedekerke/Charles-Bernard Héger/Baudouin De Liedekerke
In de categorie van de tweezitters namen Vercammen-Lémeret-Coppieters-Al Azhari in de Carpass LRE by DRT een mooie revanche na un pech van de voorgaande dag. Zij wonnen ten nadele van de AC Motorsport 2 (Ronnie Jorquera, Arnaud Quédé, François Godard, Sébastien Ryhon en de jonge Alix Fraiture) en het TML Racing (De Liedekerke-De Liedekerke-Héger), die dit keer, na hun zege van zaterdag, genoegen moesten nemen met de kleinste podiumplaats.
Na deze uitstap naar de Bourgogne, en vóór de grote afspraak van het seizoen, de 25 Uren VW Fun Cup op Spa-Francorchamps (van 10 tot 13 juli), staat er een nieuwe buitenlandse meeting op het programma, nl. De Benelux Open Races op het Circuit van Zandvoort.
Afspraak op het strand van Zandvoort dus op 14 en 15 juni aanstaande !

Kronos Events press



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons