Waarom de VW Fun Cup dit seizoen een heel ander gezicht heeft
Om het kampioenschap toegankelijker te maken voor nieuwe teams, werd er ook gewerkt aan de reglementen. "Zowel het sportief als het technisch reglement zijn voortaan in beide talen beschikbaar, maar dat is niet alles", gaat de Series Manager door. "Afgelopen winter is er een werkgroep samengekomen om een hele dag lang te werken aan een vereenvoudigd en duidelijker reglement. Bovendien hebben we sinds dit seizoen een persoon naar voren geschoven die tijdens de meetings met de teams communiceert en zo tracht te anticiperen op eventuele onbedoelde technische inbreuken. Daarnaast zijn we ook de veiligheid niet uit het oog verloren, aangezien we aan het testen zijn met een ledstrip die aangeeft of er een passagier aan boord zit van een Biplace."
Nieuwe partners en een nieuwe titelsponsor
"We zijn zeer trots met de steun die we krijgen van onze nieuwe titelsponsor Hankook", valt CEO Marc Van Dalen zijn Series Manager bij. "Dat geeft ons natuurlijk wat financiële ademruimte, maar het verbetert vooral de aanblik van onze paddock en de circuits vanwege het professionele promomateriaal. De komst van een tweede titelsponsor - naast Volkswagen uiteraard - gaf ons de mogelijkheid om wat creatiever uit de hoek te komen. Daaruit is de Hankook Qualifying Trophy ontstaan. De bedoeling was om de snelste rijders in de reguliere kwalificatiesessies te belonen, ook wanneer de definitieve startgrid wordt bepaald aan de hand van een spel. De absolute winnaar krijgt op het einde van het seizoen een gratis bandenset om de nieuwe campagne te beginnen. Het kwalificatiespel, dit jaar georganiseerd tijdens vijf van de zeven wedstrijden, blijft voor ons uitermate belangrijk om het kampioenschap fun te houden. Samen met een andere partner, Segafredo, hebben we daarom besloten om de winnaars van het spel in het algemene klassement en bij de Biplaces telkens te belonen met een prachtig koffieapparaat."
Andere partners, zoals de Belgian VW Club, bleven aan boord, maar ook daar werd er niet stilgezeten: de prijzenpot wordt voortaan anders verdeeld, waardoor niet enkel de top van het veld aanspraak maakt op de bonussen, maar ook de prominenten in de verschillende klassen. "Verder zijn er nog enkele nieuwe partners, zoals Michaël Mazuin Sport of Ladbrokes voor de 25 Hours, en is er vanzelfsprekend de samenwerking met Autosport.be, waarover we zeer lovende reacties kregen in zowel het Vlaamse als het Franstalige landsdeel", onderlijnt Van Dalen.
Communicatie als rode draad
Naast de beslissing van Kronos Events om de handen in elkaar te slaan met Autosport.be, investeerde het bedrijf uit Namen ook in een opvallende mediastrategie die op nationaal niveau op circuit ongezien is. "We hebben onder meer een nieuwe website", vertelt communicatieverantwoordelijke Gregory Deguelde. "Hierop staan de teams centraal, zodat zij in feite alle informatie snel en efficiënt kunnen terugvinden en raadplegen. We zetten echter vooral in op sociale media als Facebook, Instagram en YouTube, aangezien we ervan overtuigd zijn dat we de kwaliteiten van onze serie op die manier kunnen aantonen. Tijdens de meetings werken we nauw samen met het team van Thomas Bastin, die de verschillende Facebook Live-uitzendingen voor zijn rekening neemt, en trachten we op andere plaatsen onze videomogelijkheden efficiënt in te zetten, bijvoorbeeld door onboard camera's, een photoshoot en videosessie voor de start van de eerste race, enzoverder."
"Dat maakt het leuk voor onze deelnemers, want we willen hen het gevoel geven dat ze echte sterren zijn", benadrukt de Vlaamse werknemer van Kronos Events. "We werken ook heel erg om de VW Fun Cup bekend te maken bij de echte amateurs; zij die nooit eerder een race reden. Zo hebben we vanuit Kronos ook een stand op het Autosalon gehad om potentieel geïnteresseerden te enthousiasmeren, iets wat zijn vruchten afgeworpen heeft. We zagen bij VGL Racing bijvoorbeeld Henk Rogiers plaatsnemen in het kuipje, terwijl er daarnaast nog een twintigtal andere rijders het stuur nemen tijdens verschillende trackdays."
Foto's: Kronos Events - Letihon
Tweet