van der Horst

Waterstof prototypeklasse uitgesteld tot 2025

Mission H24
Mission H24
Drie jaar geleden maakte de ACO bekend dat ze in 2024 een klasse willen creëren voor prototypes die waterstof als brandstof gebruiken. Sinds begin dit jaar maken Red Bull Advanced Technologies, Oreca en GreenGT deel uit van dit project. Helaas werd er vandaag bekend gemaakt dat deze klasse met een jaartje uitgesteld wordt ten gevolge de huidige problemen die het gevolg zijn van de COVID-19 crisis.
Normaal gezien had hun tweede generatie prototype, de LMPH2G, zijn debuut moeten maken tijdens een race in de Michelin Le Mans Cup, maar sinds de coronapandemie uitbrak, heeft de wagen maar 500 kilometer op zijn teller staan. Volgens Pierre Fillion, hoofd van de ACO, verloor het project een jaar omwille van een variatie aan redenen. Ook het race-debuut is wederom met een jaar uitgesteld. Ondertussen zal de LMPH2G wel nog steeds actief aanwezig zijn op evenementen. Zo zal het dit weekend demorondes rijden in Le Mans en ook in september tijdens de European Le Mans Series-manche in Spa en Portugal, terwijl het in Portimão ook zal deelnemen aan de vrije trainingen van de Michelin Le Mans Cup.

Hoewel ze tijd verloren, blijft de interesse in deze klasse groot. Maar liefst acht constructeurs zijn aanwezig in de technische werkgroep van de ACO. Eén daarvan is al zeker Hyundai, die ondertussen een samenwerking aangegaan is met Forze Hydrogen Racing, een raceteam bestaande uit studenten van de Technische Universiteit in Delft. Fillion benadrukte wel, net zoals begin dit jaar al gezegd werd, dat de waterstof-klasse evenveel kansmoet maken op de eindwinst als de Hypercars en LMDh's, die vanaf 2023 zullen debuteren.

Foto: ACO 



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op vrijdag 20 augustus 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons