van der Horst

Wim Everaerts: Belgische inbreng achter het GT3-succes van Lamborghini

Wim Everaerts
Wim Everaerts
Lamborghini is in geen tijd een van de sterkhouders in het GT3-landschap geworden. De Italiaanse constructeur haalde het voorbije seizoen heel wat titels binnen, waarvan het succes in de Blancpain GT Series het meest in het oog springt. Die prestatie kende ook een Belgische kantje dankzij de inbreng van Wim Everaerts. Autosport.be sprak met de man uit Balen die zich de voorbije jaren wist op te werken bij Lamborghini.
  • Prospeed Competition
Welke functie bekleed je momenteel bij Lamborghini?
Afgelopen jaar was ik bij Lamborghini officieel support engineer, maar ik heb slechts twee race-weekends puur support gedaan omdat ik me vooral bezighield met R&D-testen. Ik was ook de track engineer van de #63 in de Blancpain GT Series, waar ik me bezig hield met het afstellen van de wagen en de strategie. Ik heb nu voor drie jaar bijgetekend bij Lamborghini als performance engineer.

2017 was een echt boerenjaar voor je, hoe kijk je terug op het voorbije seizoen?
Wim Everaerts (links)
Wim Everaerts (links)
Het was inderdaad een heel goed jaar voor ons met drie titels in de Blancpain GT Series, en in de GT Open ben ik tijdens de laatste race ook nog ingesprongen om de titel veilig te stellen. De voorbereiding van Grasser Racing en Lamborghini op het seizoen 2016 was heel goed. In het tussenseizoen zijn we overgestapt naar een andere bandenmaat die ons vooral een betere racepace bezorgde. We hebben enorm veel getest zodat we in Monza zonder veel zorgen aan de wedstrijd begonnen. Tijdens de eerste paar races hebben we de basis gelegd voor het kampioenschap. Dan ben ik ziek geworden waardoor ik Brands Hatch en Silverstone moest laten vallen. Helaas zijn er ook een paar dingen misgelopen waardoor het uiteindelijk nog spannend werd, zoals de crash in Zolder en een foutje met de strategie op de Nürburgring. In de 24 uren van Spa zijn we in functie van het kampioenschap puur voor de punten na zes en 12 uur gegaan. Op het einde van het seizoen was de Lamborghini misschien niet meer de snelste wagen, maar zeker de auto met het minste fouten. En dat heeft volgens mij de doorslag gegeven in de eindafrekening.

Hoe zie je het GT-gebeuren evolueren de komende jaren?
GRT Lamborghini Huracàn GT3
GRT Lamborghini Huracàn GT3
We moeten zien dat het betaalbaar blijft, zowel voor de teams als de fabrikanten. Ik denk dat SRO weet wat het doet. Ik verwacht dat GT4 binnen dit en drie jaar nog een stap verder zal staan en dat GT3 nog dichter tegen GTE zal aanleunen. Of dat beter is zal de toekomst uitwijzen. Het enige nadeel is dat de GT3 zo wel eens te duur kan worden, kijk bijvoorbeeld naar de Ferrari 488. Winnen is eigenlijk even moeilijk in de 24 uren van Dubai als in de 24 uren van Spa, want alles moet gewoon perfect zijn. Sterke concurrentie en veel constructeurs is altijd plezant, maar het kan ook snel keren.

De nieuwe EVO-versie van de Lamborghini Huracán Super Trofeo kan op heel wat belangstelling rekenen, wat kan je ons uit eigen ervaring al vertellen over de wagen?
Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Het is een unieke auto, de verhouding prijs-kwaliteit is echt wel enorm goed. Zeker voor een kampioenschap zoals Belcar is dat wel iets van het beste dat je kan hebben op dit moment. Ik denk niet dat er iets sneller op de markt is aan die prijs. Op sommige circuits zijn we zelfs sneller met de ST EVO dan de GT3, zeker over één ronde. GT3 is natuurlijk serieus gelimiteerd met een zware restrictor op de motor. De EVO beschikt nu over meer aerodynamica, terwijl de wagen het vroeger vooral van vermogen moest hebben. In het Zolder zal het verschil met de oude ST misschien slechts anderhalve seconde zijn, maar op een circuit als Spa loopt het al op tot 2 à 3 seconden door de vele snelle bochten.

Is er plaats voor dergelijke wagen in de Belcar?
KRK Racing - Mercedes SLS AMG
KRK Racing - Mercedes SLS AMG
Ik vind het spijtig dat er wat tegenstanders zijn van de wagen binnen Belcar kringen. Ze zijn de GT4’s nu aan het pushen. Dat zijn knappe wagens, maar ook heel duur. Als je ziet wat GT4 kost, dan is dat duurder dan een GT3 runnen in 2008. Ik denk dat we met de Viper GT3 van KRK destijds goedkoper reden dan de Mercedes-AMG GT4 van nu. Ik vind dat dan zonde als je de snelheid van die wagens bekijkt. Ik snap het concept wel en ik blij dat er animo voor is in België, want nu gaan we eindelijk eens wat anders zien dan al die BMW’s en Porsches. Ik denk dat de 24 uren van Zolder of een heel seizoen Belcar met de GT4 niet veel duurder gaat uitvallen dan met de Super Trofeo.

Welke weg heb je afgelegd om uiteindelijk bij Lamborghini terecht te komen?
Toen ik 14 jaar was ben ik begonnen in de Touring Cup met een aantal kameraden. Die reden met een oude BMW E30 en bijna niks budget. Zo ben ik er ingerold. Dan ben ik anderhalf jaar mecanieker geweest bij RBM en vervolgens bij A+ Racing terecht gekomen. In 2009 heb ik een grote kans gekregen bij KRK Racing als voltijds technisch verantwoordelijke van het team tot begin 2012. Toen mijn vader is gestorven ben ik gestopt bij KRK en op freelance basis verder blijven werken bij DVB Racing in de Porsche Cup, bij Hofor Racing in de 24H Series en PK Carsport in de NWES. In 2015 ben ik dan begonnen bij Grasser Racing en zo bij Lamborghini terechtgekomen. Ik heb veel geluk gehad dat ik altijd met goede piloten en mensen heb kunnen samenwerken.

Foto's: Vincent Wouters, Arne Simons & Martijn Wouters & Lamborghini



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Series op vrijdag 19 januari 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons