van der Horst

Wim Lumbeeck blijft leider in Divisie GT na moeilijk weekend

Lumbeeck-Derdeaele - Dodge Viper GTS-R GT1
Lumbeeck-Derdeaele - Dodge Viper GTS-R GT1
In het kader van de Spa Euro Race werd afgelopen weekend in Francorchamps de vijfde en zesde manche verreden van de Supercar Challenge. Na vier podiumplaatsen op rij op Circuit Zolder en de Sloviakiaring beleefde Wim Lumbeeck ditmaal een moeilijk en lastig weekend met een vierde en zesde plaats in Divisie GT. Maar door de regelmaat blijft de Lightin’Art-rijder wel aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.
  • Dreamdrive
Lumbeeck-Derdaele - Dodge Viper GTS-R GT1
Lumbeeck-Derdaele - Dodge Viper GTS-R GT1
“Het weekend begon schitterend”, aldus Wim Lumbeeck. “Ik kon voor de eerste maal dit seizoen de wagen delen met een tweede piloot, nl. de jonge en snelle Dylan Derdaele. Dylan had reeds eerder kennis gemaakt met de Viper en was onder de indruk van de power. In Francorchamps lukte hij een knappe pole in Divisie GT en de achtste chrono algemeen. Ik kon zodoende de eerste race aanvangen vanop de vierde startrij. Ondanks het feit dat ik reeds werd bedacht met een karrenvracht aan resultaatseconden heeft de organisatie na de kwalificatie beslist om me 10 seconden extra te laten stil staan tijdens de pitstop omdat ik de wagen deelde met Dylan, een jonge semi-professionele piloot. In totaal moesten we dus 2min10sec. uitzweten in de pitlane. Dat is het meeste van het hele pak en 25 tellen meer dan de BMW Silhouette van JR Motorsport die tweede staat in het kampioenschap”.

Lumbeeck-Derdaele - Dodge Viper GTS-R GT1
Lumbeeck-Derdaele - Dodge Viper GTS-R GT1
Wim lukte een prima start en stormde in achtste positie algemeen en eerste in Divisie GT de Raidillon op. Maar een concurrent voor hem verslikte zich op weg naar Combes waardoor Wim moest uitwijken. De snelheid was uit de Viper en hij verloor twee plaatsen en de leiding in GT. Een vijfde podiumplaats op rij was in de maak, maar daar besliste een concurrent Viper-rijder anders over. De Keerbergenaar kreeg in de 5de ronde een tik verkocht, maakte een pirouette en zag het gros van het peloton aan zich voorbij gaan. Hij kon nog enkele posities goed maken en gaf de wagen door aan Dylan Derdaele die een prima stint reed en de jacht opende richting podium en de BMW Silhouette van Van Bellingen/Sluys die een dikke halve minuut voor hem reed. De jonge Limburger strandde uiteindelijk op 6 seconden van de BMW Silhouette en het podium na een knappe stint waarin hij de snelste wedstrijdronde in Divisie GT op de tabellen zette.

Wim Lumbeeck: “Eén ronde langer en Dylan was naar de derde plaats gereden. Hij draaide constant zéér snelle chrono’s. De aanrijding en/of de vele resultaatseconden hebben ons uiteindelijk een vijfde podium op rij gekost. Maar ik kan gezien de pech best leven met deze vierde plaats en de daaraan verbonden punten”.

Lumbeeck-Derdaele - Dodge Viper GTS-R GT1
Lumbeeck-Derdaele - Dodge Viper GTS-R GT1
Voor de tweede race op zondag stond de Viper GTS-R opnieuw op de pole in Divisie GT en de negende startplaats algemeen.  Ditmaal was Dylan Derdaele aan de beurt om de start te nemen en dit in zeer slechte weersomstandigheden. Hij viel echter stil op de startgrid en moest achteraan aansluiten. Daarenboven moest hij in de tweede ronde een extra pitstop inlassen omdat de voorruit volledig aandampte waardoor de zichtbaarheid quasi nihil was. Nadien reed Derdaele nog een uitstekende stint en gaf de Viper flink de sporen. Wim nam het stuur over en trachte de schade te beperken. Maar in de voorlaatste ronde kreeg hij een lekke band en omdat het kalf toen reeds was verdronden zette Wim de Viper net voor de finish aan de kant en wachtte tot de geblokte vlag viel om zijn weg verder te zetten. Hij werd geklasseerd als zesde in de Klasse GT.

“De laatste wedstrijd is er eentje om snel te vergeten. Zowel Dylan als ikzelf reden een voortreffelijk wedstrijd in de regen, maar we verloren driemaal kostbare tijd en op die manier kan je uiteraard niet scoren. Maar we blijven aan de leiding in de tussenstand en ik was zeer tevreden over de samenwerking met Dylan Derdaele. Hij beschikt over een geweldige car control en past zich snel aan. Wat mij betreft is dit voor herhaling vatbaar”, besluit Wim Lumbeeck.  

De volgende afspraak is reeds op 21, 22 & 23 juni in het kader van de Superstars@zolder.

Wim Lumbeeck Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 11 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons