van der Horst

Slovakiaring: Wim Lumbeeck verstevigt leiderspositie in Divisie GT

Wim Lumbeeck - Viper GTS-R GT1
Wim Lumbeeck - Viper GTS-R GT1
Na een overwinning en een tweede plaats tijdens het openingsweekend van de Supercar Challenge op Circuit Zolder in het kader van de FIA GT Series, mocht Wim Lumbeeck als leider in Divisie GT richting de Slovakiaring. Deze 5,9 km lange technische omloop in Slowakije met 14 bochten was het toneel van de derde en vierde manche van de Supercar Challenge.
En de verre verplaatsing heeft Wim Lumbeeck en DVB Racing geen windeieren opgeleverd. De concurrentie was in Divisie GT een pak sterker dan tijdens het openingsweekend van het seizoen. De Lightin’Art-piloot heeft ginds via twee nieuwe podiumplaatsen zijn leidersplaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigd. Vier podiumplaatsen op rij in evenveel wedstrijden is het bewijs dat zowel de Viper GTS-R GT1, de piloot zelf en het team van DVB Racing een prima job deden. De ketting is goed gesmeerd en de ‘oude’ bolide is nog steeds een toonbeeld van betrouwbaarheid.  

Wim Lumbeeck - Podium Slovakiaring 2013
Wim Lumbeeck - Podium Slovakiaring 2013
Wim Lumbeeck: “Ik ben heel tevreden met het resultaat. Vooral omdat de omstandigheden niet erg gunstig waren en ik het niet echt had verwacht. Het was een moeilijk weekend. De Viper staat inzake afstelling nog niet in de perfecte configuratie van vorig jaar. De power shift is na het afbreken van de versnellingspook in Zolder nog niet optimaal en de wagen kende in de korte situaties een onderstuurd karakter. Dit, gecombineerd met het feit dat de vaste ingenieur aan de slag was in de Porsche GT3 Cup Challenge in Zandvoort, ik niet kon terug vallen op een tweede piloot om te vergelijken en er bovendien geen data gegegens waren. Zodoende was het een beetje in het duister tasten en rijden op ervaring. De concurrentie was bijzonder zwaar en ik heb twee verstandige wedstrijden gereden. Ik heb de meubels kunnen redden, maar we waren zeker niet de snelste combinatie van het weekend. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik na de eerste en tweede plaats in Zolder de eerste race in Slowakije moest starten met 25 seconden straftijd en er kwamen er nog eens 5 extra bij tijdens de tweede race. Dit resulteerde in het hoogste aantal resultaatseconden van het ganse startveld. En in Francorchamps komen er nog eens 5 extra seconden bovenop. Tijdens de tweede race van het weekend moest ik ook nog een tweede pitstop inlassen door een losgekomen koeldarm van de voorste remmen. We mogen dus in onze handen wrijven dat we tweemaal het podium haalden en de daaraan verbonden belangrijke punten”.

Wim Lumbeeck - Viper GTS-R GT1
Wim Lumbeeck - Viper GTS-R GT1
Strafseconden of resultaatseconden zijn door de organisator in het leven geroepen om de onderlinge waardeverhoudingen tussen de wagens zoveel mogelijk te niveleren. De top 3 van iedere wedstrijd krijgt nadien respectievelijk 15, 10 en 5 resultaatseconden aan zijn broek die hij moet uitzweten tijdens de verplichte pitsop. Door de eerste en tweede plaats in Zolder moest Wim zodoende 25 seconden langer in de pitlane blijven dan de concurrentie tijdens de pitstop. Na de eerste race in Slowakije werden het er 30 en gezien zijn derde plaats in de tweede race komt zijn totaal momenteel op 35 seconden. Vanaf de vierde plaats wordt deze berekening omgekeerd en mogen er dan respectievelijk 5, 10 en 15 seconden worden afgetrokken. Dus tijdens de eerste wedstrijd op Spa-Francorchamps zal Wim zodoende reeds op voorhand benadeeld worden tegenover zijn grootste concurrenten in de titelstrijd. Hij moet 30 seconden langer stilstaan dan de BMW Silhouette van Vanbellingen/Sluys en 20 seconden langer dan de Volvo TC10 V8 van Bordet. Tijdens de twee komende meetings in juni slaat de Supercar Challenge zijn tenten achtereenvolgens op in Francorchamps en Zolder. Meteen mag Wim Lumbeeck zijn leiderspositie verdedigen voor eigen volk.

“Voor de komende manches in Francorchamps moeten we de Viper in een betere conditie krijgen, want daar kan ik het verschil maken en het gat met de concurrentie mogelijk vergroten. We moeten ook blijven scoren, want er zijn enkele zeer snelle wagens bijgekomen in Divisie GT die de kleinste fout bij ons zwaar zullen afstraffen. We zitten op schema, maar er is nog werk aan de winkel als we de titel willen blijven viseren. Bij deze wil ik ook nog eens benadrukken dat ik nog steeds op zoek ben naar een competitieve tweede piloot om het seizoen verder af te werken” besluit leider Wim Lumbeeck.

Wim Lumbeeck Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 21 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons