Slovakiaring: Wim Lumbeeck verstevigt leiderspositie in Divisie GT
Wim Lumbeeck: “Ik ben heel tevreden met het resultaat. Vooral omdat de omstandigheden niet erg gunstig waren en ik het niet echt had verwacht. Het was een moeilijk weekend. De Viper staat inzake afstelling nog niet in de perfecte configuratie van vorig jaar. De power shift is na het afbreken van de versnellingspook in Zolder nog niet optimaal en de wagen kende in de korte situaties een onderstuurd karakter. Dit, gecombineerd met het feit dat de vaste ingenieur aan de slag was in de Porsche GT3 Cup Challenge in Zandvoort, ik niet kon terug vallen op een tweede piloot om te vergelijken en er bovendien geen data gegegens waren. Zodoende was het een beetje in het duister tasten en rijden op ervaring. De concurrentie was bijzonder zwaar en ik heb twee verstandige wedstrijden gereden. Ik heb de meubels kunnen redden, maar we waren zeker niet de snelste combinatie van het weekend. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik na de eerste en tweede plaats in Zolder de eerste race in Slowakije moest starten met 25 seconden straftijd en er kwamen er nog eens 5 extra bij tijdens de tweede race. Dit resulteerde in het hoogste aantal resultaatseconden van het ganse startveld. En in Francorchamps komen er nog eens 5 extra seconden bovenop. Tijdens de tweede race van het weekend moest ik ook nog een tweede pitstop inlassen door een losgekomen koeldarm van de voorste remmen. We mogen dus in onze handen wrijven dat we tweemaal het podium haalden en de daaraan verbonden belangrijke punten”.
Strafseconden of resultaatseconden zijn door de organisator in het leven geroepen om de onderlinge waardeverhoudingen tussen de wagens zoveel mogelijk te niveleren. De top 3 van iedere wedstrijd krijgt nadien respectievelijk 15, 10 en 5 resultaatseconden aan zijn broek die hij moet uitzweten tijdens de verplichte pitsop. Door de eerste en tweede plaats in Zolder moest Wim zodoende 25 seconden langer in de pitlane blijven dan de concurrentie tijdens de pitstop. Na de eerste race in Slowakije werden het er 30 en gezien zijn derde plaats in de tweede race komt zijn totaal momenteel op 35 seconden. Vanaf de vierde plaats wordt deze berekening omgekeerd en mogen er dan respectievelijk 5, 10 en 15 seconden worden afgetrokken. Dus tijdens de eerste wedstrijd op Spa-Francorchamps zal Wim zodoende reeds op voorhand benadeeld worden tegenover zijn grootste concurrenten in de titelstrijd. Hij moet 30 seconden langer stilstaan dan de BMW Silhouette van Vanbellingen/Sluys en 20 seconden langer dan de Volvo TC10 V8 van Bordet. Tijdens de twee komende meetings in juni slaat de Supercar Challenge zijn tenten achtereenvolgens op in Francorchamps en Zolder. Meteen mag Wim Lumbeeck zijn leiderspositie verdedigen voor eigen volk.
“Voor de komende manches in Francorchamps moeten we de Viper in een betere conditie krijgen, want daar kan ik het verschil maken en het gat met de concurrentie mogelijk vergroten. We moeten ook blijven scoren, want er zijn enkele zeer snelle wagens bijgekomen in Divisie GT die de kleinste fout bij ons zwaar zullen afstraffen. We zitten op schema, maar er is nog werk aan de winkel als we de titel willen blijven viseren. Bij deze wil ik ook nog eens benadrukken dat ik nog steeds op zoek ben naar een competitieve tweede piloot om het seizoen verder af te werken” besluit leider Wim Lumbeeck.
Wim Lumbeeck Press
Tweet