van der Horst

Wintertesten Bahrein: de nieuwste technische snufjes

McLaren MCL35
McLaren MCL35
Tijdens de testdagen van de Formule 1 gedurende het afgelopen weekend, vielen ons heel wat technische vernieuwingen op. Zo gebruikte AlphaTauri een speciale neus en had McLaren een gewaagde diffuser. Daarnaast bekijken we ook het verbazend grote airbox van de Alpine.
McLaren heeft een nieuw diffuserontwerp getoond tijdens de testdagen van de Formule 1 in Bahrein. Door middel van een kleine 'loophole' heeft het Britse team de nadelen van de nieuwe aerodynamische regels rond de diffuser kunnen omzetten in een voordeel. De hoogte van de 'diffuserracks' is dit jaar met vijftig milimeter ingekort. McLaren heeft de vloerovergang van zijn wagen verlengd in het centraal gebied dat niet wordt beperkt door de regelgeving. Op die manier kan het team de neerwaarte druk aan de onderkant van de wagen versterken.

Neus AlphaTauri
Neus AlphaTauri
De neus van de AlphaTauri is een heel ander verhaal. De snuit van de wagen leek tijdens de derde testdag wel hoornen te hebben. Dit is echter niet voor een aerodynamische verbetering bedoeld. Er zaten camera's in die de beweging van de voorste vleugel registreerden tijdens een ronde. Experten verdenken het Italiaanse team van 'frontwing flexing' oftewel het te veel bewegen van de voorste vleugel, wat echter niet conform is met de regels. Toch lijkt het kenners sterk dat AlphaTauri een bewegende voorvleugel zal houden voor het effectieve seizoen.

Fernando Alonso - Alpine
Fernando Alonso - Alpine
De airbox of de luchthapper van de Alpine is een compleet nieuw gegeven. In vergelijking met bijvoorbeeld de Haas is het enorm duidelijk hoeveel groter die van de Alpine is. Dat komt omdat de Franse renstal een ander koelingssysteem heeft geïntegreerd in zijn wagen. In plaats van een deel van de radiatoren in de 'sidepods' of de zijkanten van de wagen te steken, heeft Alpine het merendeel op de monocoque geplaatst. De kleinere 'sidepods' zouden een enorme verandering geven op aerodynamisch vlak, waardoor de Alpine wel eens een heel stuk sneller zou kunnen zijn.

Het nieuwe Formule 1-seizoen begint in het laatste weekend van maart in Bahrein.

Foto: McLaren, F1
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Formule 1 op maandag 15 maart 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons