van der Horst

Wintertests Barcelona, dag 3: Vettel snelst in namiddag, maar Bottas op P1

Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
De chrono die Valtteri Bottas vanochtend in zijn Mercedes liet vastleggen, werd deze namiddag niet meer verbroken. Sebastian Vettel wist zijn besttijd wel te verbeteren en kwam met zijn Ferrari op twee tiende van Bottas. Opmerkelijk wel dat de Duitser zijn tijd neerzette op de soft-banden, toch twee gradaties harder dan de ultrasoft compound die de Fin hanteerde. Bij McLaren-Honda liep de dag wat vlotter dan de voorbije dagen en Stoffel's teamcollega Alonso wist toch 71 ronden vol te maken. Lance Stroll zijn dag in de Williams FW40 werd wederom ingekort. De Canadees herleidde het voorsteven van de FW40 tot schroot.
  • MF Racing
Fernando Alonso - McLaren
Fernando Alonso - McLaren
McLaren motorleverancier Honda bevestigde dat het de specificatie motor welke voor de seizoensopener, de Grote Prijs van Australië, gebruikt wordt zal introduceren tijdens de tweede voorseizoenstestweek. Ondertussen bleek de aanpassing aan de olietank te werken, want vandaag hoefde de krachtbron niet vervangen te worden. Alonso wist 71 ronden af te leggen in de MCL32 en zette een tijd neer van 1:22.598. Morgen is het terug de beurt aan onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Ook vandaag waagde Mercedes-AMG Petronas zich aan een racesimulatie. Lewis Hamilton wist deze namiddag 95 ronden af te werken, maar zijn simulatie werd onderbroken door een rode vlag van Carlos Sainz die met zijn Toro Rosso STR12 in het grind schoof.

crash Lance Stroll - Williams
crash Lance Stroll - Williams
De groene vlag werd nog maar net gezwaaid en Lance Stroll zijn dag kwam weer ten einde. Nadat de rookie gisteren zijn voorvleugel beschadigde, waardoor de renstal het onderdeel terug naar Engeland moest sturen voor herstellingen, crashte hij vandaag met de Williams FW40 – met herstelde voorvleugel - tijdens zijn 99ste ronde van de dag de bandenmuur in. Hierdoor liep de voorkant van de witte bolide, alsook de linkervoorophanging, vrij veel schade op. Het Britse team moest met nog anderhalf uur te gaan op de klok noodgedwongen hun verdere plannen van de dag een halt toe roepen. Een moeilijke start dusver voor de eerste Canadese rijder in de F1 sinds Jacques Villeneuve.
 

Marcus Ericsson - Sauber
Marcus Ericsson - Sauber
Ook Red Bull Racing kende wat euvels met de uitlaat van de RB13. Het team werkte hard om de wagen terug op de baan te krijgen. Daniel Ricciardo wist zijn dag toch te beëindigen met 70 ronden op de teller en een derde plaats in de ranking. Sebastian Vettel en zijn Ferrari-team kende dan toch problemen op het einde van de sessie. Na 138 ronden te hebben afgelegd kwam de SF70-H met nog een tiental minuten op de klok tot stilstand op de start/finish-lijn. Het leek er op dat de rode bolide gewoon zonder benzine kwam te zitten. Later vandaag zal de viervoudige wereldkampioen de pers te woord staan, dan komen we vast te weten wat er gebeurde.

Uitslag Wintertests Barcelona dag 3

1) Valtteri Bottas, Mercedes, 75 ronden, ultrasoft banden, 1:19.705;
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 139 ronden, soft banden, 1:19.952;
3) Daniel Ricciardo, Red Bull, 70 ronden, soft banden, 1:21.153;
4) Jolyon Palmer, Renault, 51 ronden, soft banden, 1:21.396;
5) Nico Hulkenberg, Renault, 42 ronden, 1:21.791;
6) Marcus Ericsson, Sauber, 124 ronden, supersoft banden, 1:21.824;
7) Lewis Hamilton, Mercedes, 95 ronden, soft banden, 1:22.090;
8) Romain Grosjean, Haas, 56 ronden, soft banden, 1:22.118;
9) Lance Stroll, Williams, 98 ronden, soft banden, 1:22.351;
10) Fernando Alonso, McLaren, 71 ronden, ultrasoft banden, 1:22.598;
11) Carlos Sainz, Toro Rosso, 32 ronden, 1:24.029;
12) Alfonso Celis, Force India, 70 ronden, 1:23.568;
13) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 31 ronden, medium banden, 1:23.952.

Foto's: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op woensdag 1 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Wintertesten Barcelona 1.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons