van der Horst

WRC: Rally1 neemt opnieuw afscheid van hybride

Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Woensdag is de FIA World Motor Sport Council voor de eerste keer in 2024 samengekomen in Geneve om de krijtlijnen uit te zetten van het WRC vanaf 2025, volgend jaar dus al. Kostenreductie was de rode draad doorheen de vele beslissingen. En om die kosten te drukken wil de FIA zelfs het duurzaamheidsprincipe laten varen. Exit hybride!
Afscheid van het hybridesysteem, minder aero, meer vrijheid qua model, Rally2's met een WRC-kit,... er viel heel wat nieuws te rapen in Zwitserland. De FIA wil vooral de kosten drukken de komende jaren en er wordt duidelijk ook gezocht naar een manier om Rally1 en Rally2 naar elkaar te laten toegroeien zonder te raken aan de koninginneklasse.

Rally1-wagens zullen niet langer hybride zijn. Het verlies aan kracht wordt gecompenseerd door een reductie van het gewicht, minder aero en een kleinere restrictor. Ook de PK's (330PK) en de maximumsnelheid worden geplaffoneerd. Verder krijgen constructeurs meer vrijheid om hun model te kiezen. Zelfs concept cars of SUV's worden toegelaten als basis. Dat kan mogelijk wel heel spectaculaire wagens opleveren. 

Rally2 blijft behouden, maar constructeurs kunnen wel een WRC-kit gebruiken. Een grotere restrictor en uitlaat, peddels aan het stuur en een stevige achtervleugel moeten de kloof met Rally1 dichten.

Ook de organisatoren krijgen meer vrijheid, vooral op vlak van wedstrijdkilometers. En er wordt gesproken van sprintraces, wellicht afgekeken van de Formule 1. 

Dit alles moet vooral nieuwe constructeurs aantrekken, want de jongste jaren wist de FIA geen nieuwe merken meer aan te trekken in de Rally1-categorie, terwijl in Rally2 Citroën, Skoda, Toyota, Hyundai, (VW) en Ford wel ruim aanwezig zijn.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 29 februari 2024.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons