van der Horst

WSC Group maakt nieuwe Balance of Performance voor 2019 bekend

Andy Priaulx - Lynk & Co 03 TCR
Andy Priaulx - Lynk & Co 03 TCR
Minstens zo belangrijk als de voorstelling gisterenavond van het WTCR-deelnemersveld in Barcelona, is de Balance of Performance die door het TCR technical department in samenwerking met de FIA voor dit seizoen werd uitgedokterd. Die moet de prestaties van de deelnemende merken zoveel als mogelijk zien te nivelleren en zodoende een spannend(er) wedstrijdverloop garanderen. Om dit doel te bereiken kan zowel het gewicht als de rijhoogte van de wagens alsook de turboboost en het motorvermogen in min of plus worden bijgestuurd. De BoP-lijst, opgesteld aan de hand van tests, zowel op de baan als in de windtunnel en op de motorbank, werd gisteren vrijgegeven.
Alfa Romeo Veloce TCR
Alfa Romeo Veloce TCR
Enkel de vijf nieuwe, onder de TCR-regelgeving aantredende modellen voor 2019, werden in februari op de omloop van Valencia aan de tests onderworpen. Onder die vijf nieuwkomers ook de door Geely Group Motorsport gebouwde Lynk & Co 03 en de Alfa Romeo Giulietta Veloce die dit seizoen in WTCR voor het eerst hun opwachting maken.

Esteban Guerrieri - Honda Civic Type R TCR
Esteban Guerrieri - Honda Civic Type R TCR
Het door Cyan Racing gerunde merk start het seizoen met een rijhoogte van 80mm en met 30kg BoP-ballast bovenop het 1325 kg minimumgewicht van de Chinese bolide. Het motorvermogen van de Volvo-krachtbron werd bovendien teruggeschroefd tot 97,5%. De door Romeo Ferraris gebouwde Alfa Romeo Giulietta Veloce krijgt eveneens een 80mm-rijhoogte toegemeten maar start 20kg onder zijn minimumgewicht. De Italiaanse krachtbron krijgt in tegenstelling tot vorig jaar wel geen toegift van 2,5% extra motorvermogen meer.
 
Gabriele Tarquini Hyundai i30 N TCR
Gabriele Tarquini Hyundai i30 N TCR
Ook het vermogen van de motor die in het vooronder van de succesrijke Hyundai i30 N  schuilt werd beperkt tot 97,5% terwijl de rijhoogte voor de Koreaan op 90 mm werd vastgepind en het minimumgewicht van de wagen met 10 kg ballast werd verhoogd. Die laatste handicap geldt overigens ook voor de Honda Civic FK8. Titelverdediger Tarquini ziet de aan Hyundai opgelegde handicaps helemaal niet zitten en uitte in de Italiaanse pers al meteen zijn ongenoegen.
 
JK Vernay - WRT Audi RS 3 LMS
JK Vernay - WRT Audi RS 3 LMS
Voor de Volkswagen-familie geldt een rijhoogte van 70mm en 100% motorvermogen. De Cupra TCR duikt weliswaar 30kg onder zijn minimumgewicht tegenover -20kg voor de Golf GTI TCR en -10kg voor de  Audi RS 3 LMS.
 

Balance of Performance voor de zeven WTCR-modellen (rijhoogte - Bop-ballast - motorvermogen - totaal gewicht):
Lynk & Co 03: 80mm / +30kg / 97,5% /1.355kg
Hyundai i30 N TCR: 90mm / +10kg / 97,5% /1.335kg
Honda Civic Type R FK8: 80mm / +10kg / 100% / 1.335kg
Alfa Romeo Giulietta Veloce: 80mm / -20kg / 100% /1.305kg 
Audi RS 3 LMS: 70mm / -10kg / 100% / 1.315kg
VW Golf GTI TCR: 70mm / -20kg / 100% / 1.305kg
Cupra TCR: 70mm / -30kg / 100% / 1.295kg
 
Aurélien Panis - Comtoyou Cupra TCR
Aurélien Panis - Comtoyou Cupra TCR
Maar zelfs een optimaal uitgekiende BoP kan niet altijd verhinderen dat een bepaald WTCR-team succesrijker blijkt dan de concurrentie. Omdat het niet ondenkbaar is dat een merk hierdoor het kampioenschap alsnog domineert, kan het model in kwestie (en dus alle rijders die ermee aantreden) bedacht worden met succesballast. Dit wordt om de drie raceweekends herberekend aan de hand van de besttijden van de twee snelste wagens van het merk in de kwalificaties en het gemiddelde van de twee snelste rondetijden opgetekend tijdens de wedstrijden. Bovenop het gewicht opgelegd door de BoP kan een merk dus 10 tot maximum 60 kg extra (compensatie)gewicht mee aan boord moeten nemen. Bij aanvang van het seizoen verschijnen alle merken alvast met de maximale 60kg aan de start.

Een juist beeld van de nieuwe machtsverhoudingen krijgen we niet in Barcelona, waar vandaag en morgen de eerste en tevens laatste collectieve test plaatsvindt, maar pas op 5 april in Marrakech. Daar worden de maskers voor het eerst afgegooid en moeten de teams kleur bekennen.
 
Foto's: A.Guillaumot/DPPI



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 28 maart 2019.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons