van der Horst

Hungaroring: Zorgt gewijzigd compensatiegewicht voor verrassingen?

Norbert Michelisz
Norbert Michelisz
Morgen neemt het 16-koppig WTCC-veld op de bochtenrijke Hungaroring de draad opnieuw op. De derde afspraak reeds van een seizoen dat met vier winnaars van vier verschillende merken in evenveel confrontaties alle verwachtingen inlost. Is er in Hongarije één rijder die maar wat graag de vijfde winnaar van het seizoen wil worden, dan is het wel Norbert Michelisz. De nationale volksheld lokt elk jaar tienduizenden fans naar de omloop 20 km buiten Budapest en wil na 2012 en 2015 ook dit jaar nog eens voor eigen volk zegevieren. 'Norbi' staat na een ongelukkige seizoenstart pas vierde in de stand op ruime afstand (39 punten) van leider en Honda-teamgenoot Tiago Monteiro. De Portugees zelf telt vijftien punten meer dan naaste achtervolger Thed Björk (Polestar Cyan Racing), de winnaar van de hoofdrace in Monza.
Michelisz zint op revanche nadat hij in Monza een lonkende zege in de openingsrace door de neus zag geboord door een ondoordacht maneuver van Citroën-rijder Mehdi Bennani. Een incident dat de Marokkaan overigens op een terugzetting met vijf plaatsen voor de eerste confrontatie komt te staan. Honda boekte deze winter en in dit vroege stadium van het kampioenschap duidelijk vooruitgang, getuige de twee podia die JAS Motorsport recent versierde in Monza; een super snelle omloop waarop de Civic's in het verleden steeds topsnelheid tekort kwamen.

Dat de Honda- en Volvo-fabrieksteams dit seizoen aan elkaar gewaagd zijn, is overduidelijk; net als het feit dat meer dan één privérijder het in zich heeft om die onderlinge strijd te doorkruisen. Denken we daarbij aan Citroën-vertegenwoordigers Rob Huff en Tom Chilton, de laatste ging mits wat geluk in Monza met de zege in die bewuste openingsrace aan de haal.

De Citroën-rijders krijgen het overigens iets makkelijker nu het compensatiegewicht op de Hungaroring in voege treedt. Gestoeld op de gemiddelde rondetijden in de voorafgaande wedstrijden zeulen de Citroën C-Elysee's voor het eerst sinds mensenheugenis niet langer 80, maar slechts 50 kg ballast mee. Concurrenten Volvo en Honda daarentegen betalen de tol voor het succes en krijgen er 30 kg bij waardoor zij voor het eerst op 80 kg komen te staan. Zowel de beide Lada's als de twee Chevrolet's treden op hun minimumgewicht aan.

Polestar-rijder Nick Catsburg hierover: "We treden hier met maximaal succesballast aan en hopelijk blijft dit ook zo voor de rest van het seizoen!  Dat klinkt misschien vreemd maar dat zou het bewijs zijn dat we de snelsten in dit veld zijn. Ik denk dat de Hungaroring ons ligt, hoewel het met het weer alle kanten uit kan. Met regen ziet het plaatje er mogelijk anders uit, maar zelfs in de slechtste omstandigheden moeten we snel voor de dag kunnen komen, we hebben de wagens volledig in handen en zijn klaar voor eender wat op ons af komt".

Hungaroring Praktisch:

Lengte: 4.381 km
Opening Race: 12 ronden (52.572km)
Hoofdrace: 15 ronden (65.715km)
Ronderecord (qualifying): José María López (Citroën C-Elysée), 1:46.109"  23/04/16
Ronderecord (race): Yvan Muller (Citroën C-Elysée), 1:50.119"  04/05/14

Vorige winnaars:

2016: Opening Race: Mehdi Bennani (Citroën); Main Race: José María López (Citroën)
2015: Race 1: José María López (Citroën C-Elysée); Race 2: Norbert Michelisz (Honda Civic)
2014: R1: Yvan Muller (Citroën C-Elysée); R2: Gianni Morbidelli (Chevrolet Cruze)
2013: R1: Yvan Muller (Chevrolet Cruze); R2: Rob Huff (SEAT León)
2012: R1: Yvan Muller (Chevrolet Cruze); R2: Norbert Michelisz (BMW 320)
2011: R1: Alain Menu (Chevrolet Cruze); R2: Yvan Muller (Chevrolet Cruze)

Kampioenschap:

Rijders:  1 Monteiro 85p; 2 Björk 70; 3 Catsburg 50; 4 Michelisz 46; 5 Chilton 44; etc.
Merken:  1 Volvo Polestar 198p; 2 Honda 186
WTCC Trophy: 1 Huff 27p; 2 Chilton 26; 3 Guerrieri 25; 4 Bennani 24; 5 Coronel 19; etc.
WTCC Teams : 1 SLR 36p; 2 Campos 26; 3 Münnich 24; 4 ROAL 23; 5 Zengő 14; etc.
All-time racewinnaars (top 5): Y Muller 48; López 29; Huff 28; Menu 23; Tarquini 22
All-time pole positiesitters (top 5): Y Muller 29; López 21; Tarquini 17; Menu 15; Farfus and Huff 11
All-time snelste ronde (top 5): Y Muller 38; López 29; Huff 27; Tarquini 24; Menu 20

Timing (GMT +2 u)

Zaterdag 13 mei:

09h00-09h45: Free Practice 1
11h30-12h15: Free Practice 2
14h00-14h20: Qualifying Q1
14h25-14h35: Qualifying Q2
Qualifying Q3: 15h00-15h20
WTCC MAC3: 15h30

Zondag 14 mei:

12h35-13h00: Opening Race (12 ronden);
13h45-14h15: Main Race (15 ronden)

Foto: FIA WTCC



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 12 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hungaroring.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons