van der Horst

Zandvoort: Nog steeds geen definitieve uitslag

Van Rompuy/Qvick - BMW M235i Racing Cup
Van Rompuy/Qvick - BMW M235i Racing Cup
Op de Nederlandse omloop Circuit Park Zandvoort werd afgelopen weekend de derde manche van zowel de BMW Clubsport Trophy als de BMW M235i Racing Cup in het kader van de BGDC-wedstrijd aldaar verreden. Echter op dit ogenblik is er nog steeds geen definitieve uitslag van de wedstrijden. Alle winnaars binnen de BGDC, de BMW M235i Racing Cup als in de BMW Clubsport Trophy zetten hun beker beter nog niet in de trofeeënkast want de podia waren gebaseerd op een voorlopig klassement dat nog niet door de sportcommissarissen is bevestigd.
Promotor Jan Horemans van de BMW M235i Racing Cup en de BMW Clubsport Trophy geeft tekst en uitleg bij de situatie:
Jan Horemans
Jan Horemans
"We organiseren met de BMW Clubsport Trophy en de BMW M235i Racing Cup twee wedstrijden waarbij we telkens in een ander kampioenschap het veld komen opvullen. We doen dit onder meer met de Belcar en de BGDC. Maar dit brengt met zich mee dat we telkens afhankelijk zijn van het sportief reglement van het kampioenschap dat ons te gast krijgt. We rijden onze eigen kampioenschappen binnen andere wedstrijden zeg maar".

"Er zijn tijdens de wedstrijd in Zandvoort heel wat 'Code 60' situaties geweest, dat zijn momenten in de race waar de rijders niet sneller dan 60 km/u mogen rijden, mogelijk omwille van een incident op de piste. Op zo'n moment dienen de piloten zich dus aan een snelheidsbeperking te houden. Doen ze dat niet, dan worden ze bestraft. In andere kampioenschappen wordt dit omgezet in een drive-through of een stop & go na een inbreuk. Binnen de BGDC in Zandvoort kreeg ieder team bij een inbreuk een straf die wordt uitgedrukt in ronden. En dat nog eens per sector. Wie te snel onderweg was tijdens de code 60 kon zodoende per ronde meerdere strafronden aan zijn broek krijgen".

"Deze strafmaat was bepaald op een tolerantie van 70 km/u... Er is evenwel nadien beslist om een nultolerantie toe te passen op de 60 km/u-regel en zodanig dienen alle chrono's van alle wagens opnieuw geverifiëerd te worden en dit per sector tijdens de vele code 60 situaties. Een huzarenwerk. We gaan daarom pas later deze week een volledig overzicht van de situatie kunnen geven als we zekerheid hebben omtrent de uitslag en dus ook de nieuwe stand in het kampioenschap".

Foto's: Marnik Mouchaers / Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Nationaal op donderdag 2 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Noordzee Trophy.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons