Zandvoort: Nog steeds geen definitieve uitslag
"We organiseren met de BMW Clubsport Trophy en de BMW M235i Racing Cup twee wedstrijden waarbij we telkens in een ander kampioenschap het veld komen opvullen. We doen dit onder meer met de Belcar en de BGDC. Maar dit brengt met zich mee dat we telkens afhankelijk zijn van het sportief reglement van het kampioenschap dat ons te gast krijgt. We rijden onze eigen kampioenschappen binnen andere wedstrijden zeg maar".
"Er zijn tijdens de wedstrijd in Zandvoort heel wat 'Code 60' situaties geweest, dat zijn momenten in de race waar de rijders niet sneller dan 60 km/u mogen rijden, mogelijk omwille van een incident op de piste. Op zo'n moment dienen de piloten zich dus aan een snelheidsbeperking te houden. Doen ze dat niet, dan worden ze bestraft. In andere kampioenschappen wordt dit omgezet in een drive-through of een stop & go na een inbreuk. Binnen de BGDC in Zandvoort kreeg ieder team bij een inbreuk een straf die wordt uitgedrukt in ronden. En dat nog eens per sector. Wie te snel onderweg was tijdens de code 60 kon zodoende per ronde meerdere strafronden aan zijn broek krijgen".
"Deze strafmaat was bepaald op een tolerantie van 70 km/u... Er is evenwel nadien beslist om een nultolerantie toe te passen op de 60 km/u-regel en zodanig dienen alle chrono's van alle wagens opnieuw geverifiëerd te worden en dit per sector tijdens de vele code 60 situaties. Een huzarenwerk. We gaan daarom pas later deze week een volledig overzicht van de situatie kunnen geven als we zekerheid hebben omtrent de uitslag en dus ook de nieuwe stand in het kampioenschap".
Foto's: Marnik Mouchaers / Niels Vaeck
Tweet