van der Horst

Zandvoort Benelux Open Races: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De tijd gaat snel, heel snel voor de Belgian Gentlemen Driver’s Club in het begin van het seizoen. De maand juni is nog maar pas begonnen, maar toch kijken we nu al vooruit naar de vierde meeting, op een totaal van zeven. En om de tweede seizoenshelft aan te vatten, vinden de deelnemers in de BGDC elkaar volgend weekend terug aan de Noordzee, op het circuit van Zandvoort. Die deelnemers zullen trouwens ook talrijk zijn in Nederland, aangezien de kaap van de zestig wagens mogelijk wordt gerond.
Het technische en snelle asfaltlint is bijzonder verraderlijk door het zand dat op de omloop terechtkomt, en is misschien wel minder op het lijf geschreven van de Peugeot RCZ in de Division 1. De leeuwen zijn de nieuwe referentie in de categorie, aangezien ze de voorposten hebben gemonopoliseerd in de Bourgogne. De strijd tussen de RCZ onderling is bovendien een fantastisch schouwspel, en aangezien de #7 van de Belgisch-Franse tandem Michel Duquesnoy en Stéphane Cristinelli weer van de partij zal zijn, verwachten we een spectaculaire confrontatie met de #1 van de broers Benoît en François Semoulin, de #188 van Grégory Paisse en Jérôme Heinen, maar ook de #32 van Denys en Emilien Buffet.
 
In hun kielzog volgen de Renault Clio, die zullen profiteren van de kleinste misstap van de Peugeot, met Asnong-Divoy (#10), Charlier-Dupont-Siegenthaler (#28), Deger-Van Colen-Dewaelheyns (#37), Car-De Robiano (#59), Leten-Van Kuyk (#69), Debroux-Vannetelbosch-Renaud (#78), Ryheul-Vankeirsbilck (#80), Brugma-Morlet (#86), Bourdouch-Brugmans (#108), Frère-Hayot (#110), Meurens-X (#133) en Dann-Ditsch-Heinrich (#171) in de rol van outsiders. We noteren wel de afwezigheid van de Clio #503 van François Jeukenne, die we hopelijk terugzien in de volgende race, op het circuit van Zolder.
 
De Franse wagens hebben dus het overwicht in D1, maar het peloton blijft gevarieerd dankzij bolides als de Honda Civic #6 (Van Billoen-De Laet), #15 (Lacroix) en #47 (Franken-Franken-Deridder), de ‘oranje’ Honda S2000 #302 (Van der Heijden-Dubois) en de Vauxhall Astra Coupé #777 (Katsers-Ménage), die op elk moment kunnen verrassen… als de betrouwbaarheid op de afspraak is.
 
De Klasse E, voorbehouden aan wagens van de Division 1 met een cilinderinhoud groter dan 2500 cc, staat in het teken van de terugkeer van de BMW Clubsport Trophy, die een tiental concurrenten zal tellen. Met meer dan waarschijnlijk een intense strijd tussen de 325i E46, E90 en E92 van Donniacuo-Scamardi, Claes-Wauters, De Breucker-Van Haeren en anderen. De grootste attractie in de categorie wordt echter de deelname van de ex-Licops Porsche Boxster, voortaan in de handen van Jean-Yves Beeckman, Alain Neuterlers en Christophe Denis. Verder herinneren we ons dat de Nissan 200 SX-R van Philippe Lannaux, Quentin Niclot en Marc Huybrechts het laatste woord had in Dijon, terwijl de BMW van Clermont-Grysouille-Spigeleer en Boeykens-Wastiels zonder twijfel vaste waarden blijven.
 
In de Division 3 blijven de BMW M3 uiteraard favoriet, met een nieuwe match tussen Huygens-Vandenabeele (#17), De Wit (#64), Pirot-Pirot (#141), Rasse-Rasse (#142) en Piessens (#163, zonder Longin Jr., aan het werk in de NASCAR op Brands Hatch). Twee nieuwigheden verder: de BMW van Kenzi Qvick (#68) en die van de Nederlanders Jansen-Van Beem (#114), terwijl de Compact met de mechaniek van de M3, met Smets-Verbeke, op zijn elan zal willen doorgaan. De M3 van Van Mechelen-Engelen-Verlinde (#555) zal zijn terugkeer dan weer niet willen missen.
 
De BRCC Club krijgt tot slot de allures van een confrontatie tussen een BMW 120d, die van Jan De Vocht en Johan Van Loo, en twee VW Golf V TDI, toevertrouwd aan Serge Van den Berge en John De Wilde enerzijds en Kurt Heirman, Matts Breckpot en Simon Lurquin anderzijds. De BMW M235i Racing Cup profiteert van deze vierde ronde van de BGDC 2015 om zijn debuutseizoen voort te zetten, in een aparte uitslag.
 
Het is op zaterdag, tussen 16.10u en 17.10u dat de bolides een kwalificatiesessie over zestig minuten voor de kiezen krijgen. De wedstrijd staat geprogrammeerd op zondag voormiddag, met een start om klokslag 9.15u en de aankomst drie uur later. Op naar het noorden!

BGDC Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 3 juni 2015.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons