van der Horst

10H Zolder: Reacties na de race

10 Hours of Zolder
10 Hours of Zolder
Dit weekend is het doek gevallen over het eerste seizoen van de Zolder Touring Cup. In drie klassen vocht men vijf races lang voor de titel met als sluitstuk een race over tien uren op het virtuele Circuit Zolder. Het kampioenschap verliep vlekkeloos en Ronald Moons en Andy Jaenen mogen zeker terugblikken op een geslaagd opzet. Achteraf hebben wij nog eens een wandeling gemaakt door de virtuele paddock om de top twee van elke klasse even aan het woord te laten. Deze reacties kreeg autosport.be te horen.
Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Senne Hulsmans (Flemish Simsports GT4; winnaar en kampioen ZTC 1): De stress was wel aanwezig voor de laatste race omdat die beslissend was voor ons kampioenschap. In de kwalificaties kon ik de snelste tijd neerzetten - iets waarvan ikzelf verschoot eerlijk gezegd - en nam ik ook de start. Die verliep heel goed, al kwam Torque Freak Racing al snel langs ons. Dit hadden we ingecalculeerd en door dicht achter hen te hangen kon ik toch vier ronden aan benzine uitsparen zodat we niet de pits moesten opzoeken na drie uur. Daarna kwamen Diego (Haems n.v.d.r.) en Hans (Poelmans n.v.d.r.) aan de beurt en ook zij reden goede stints, waarbij zij telkens haasje-over deden met Torque Freak Racing. Dan was het mijn beurt voor een dubbele stint en ik kon profiteren van een foutje om uit te lopen richting 6 uur. Dit was belangrijk want de punten daar zouden ons de titel opleveren. Er was eventjes nog paniek anderhalve minuut daarvoor omdat mijn internet er minstens vijf keer uit lag, maar we hebben het toch gehaald. Ondanks dat ik relaxed kon verder rijden, liet mijn internet het weer afweten en moest Diego de laatste uren nog afwerken, gelukkig met een schone lei aangezien ik nog een drive through incasseerde. Hij maakte het dan ook mooi af. Hierbij wil ik Ronald en Andy zeer hard bedanken voor het organiseren van dit top event!  En natuurlijk ook mijn teamgenoten in ZTC: Hans, Diego en Sebastian (Kejmel n.v.d.r.). Ook dank aan het ganse Flemish Simsport team om mij de kans te geven deel te nemen aan mijn eerste team wedstrijden ooit! Als laatste natuurlijk ook dank aan onze sponsors met op kop Garage & Verhuur Beheyt en Racecave.be.


DESOPIT Racing - Mazda MX-5 Cup
DESOPIT Racing - Mazda MX-5 Cup
Pierre-Yves de Soete (DESOPIT Racing; tweede en vice-kampioen ZTC 4): Het was een zeer spannende race. We hebben een beetje geluk gehad om eerste te liggen bij de puntenverdeling na drie uur en toen we dat hadden, was het doel ook om alles te geven om de punten van de 6 uur te nemen. We wisten dat het mogelijk was en het was nodig om de tweede plaats van het kampioenschap te pakken. Al hebben we wel hard moeten vechten met Steven (Dewulf n.v.d.r.) voor die eerste plaats. We waren dan ook heel blij dat wij ervoor bleven. Hierna was ons eerste doel om de tweede plaats te behouden om zo de vice-titel te verzekeren. FW Racing ging van de baan en de tweede plaats was dus veilig. Spijtig dat het zo beslist werd, want anders hadden wij waarschijnlijk tot het einde bij elkaar gebleven. Maar misschien was dit beter voor de zenuwen. Het tweede doel was dan druk blijven zetten om toch de tien uren als eerste te beëindigen. Dynamixx is binnengegaan om te tanken op 1u22 van het einde en wij moesten toen ook nog tanken. Ik kon niet weglopen van Nick (Van der Wiel n.v.d.r.), maar Kevin was sneller dan ik, dus hij heeft het stuur vroeger overgenomen dan initieel gepland. Ze hadden een voorsprong van 40 seconden, wat voldoende zou zijn geweest als ze nog eens moesten tanken, maar ze hadden net genoeg overschot. Spijtig voor ons, want we hebben echt alles gegeven. Wij gingen voor de perfecte race, maar het was juist niet genoeg. Het was ontzettend leuk, met veel leuke en mooie gevechten in alle races.

Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Kim Beheyt (Flemish Simsports TCR, winnaar en kampioen ZTC 3): Zoals vaak beloofde de kwalificatie wel wat tegenstand van de concurrentie, maar viel die helaas weg naarmate de race vorderde.... Verder verliep deze race redelijk vlot, alleen spijtig van het contact met BMS na de start aan de eerste chicane. Iets waar we weinig aan konden doen. Het doel was focussen op het behouden van P1 tot aan 3 uur race zodat we zeker waren van de titel in ZTC 3. Daarna was het een kwestie van uitrijden en proberen de focus te behouden, wat niet altijd zo makkelijk was gezien de eentonige rondjes op het donkere Zolder. Daarenboven combineerden we de 10 uren met de 24 uren van Spa, dus was het puzzelen met stints en dit vraagt toch heel wat inzet en opoffering van m'n teamleden en als teameigenaar ben ik dan ook ontzettend trots op heel onze equipe! We zijn nog maar een jong team en dit was het eerste kampioenschap met deze samenstelling van nieuwe piloten. Om dan meteen zo'n resultaat neer te kunnen zetten geeft enorm veel voldoening! Ik wil hen en diegene achter de schermen dan ook graag bedanken voor al hun inspanningen voor het team ! Volgend seizoen staan we er weer, al richten we onze pijlen dan ook volledig op de Virtual Belcar.

Torque Freak Racing La Source - Porsche Cayman GT4
Torque Freak Racing La Source - Porsche Cayman GT4
Dieter Aerts (Torque Freak Racing La Source: tweede en vice-kampioen ZTC 1); Het was voor mij en Maarten (Dekens n.v.d.r.) de eerste echte grote test, want we hebben nog nooit met ons twee een race over zo'n afstand gereden. Ik moet zeggen dat het een aangename race was met een dubbel gevoel op het einde want we waren eigenlijk heel de race lang in gevecht voor de overwinning met Flemish Simsports toen we een uur voor het einde door een misverstand met een gedubbelde wagen in aanraking kwamen. Daardoor overschreden we onze incidentpuntenlimiet en moesten we een drive through afwerken. Op dat moment lagen we op titelkoers met 7 seconden voorsprong op Flemish en we hadden beiden al onze pitstops afgewerkt maar na die drive through hadden we een achterstand van 13 seconden en door deze mentale tik is het gat enkel maar groter geworden. Ik denk wel dat we mogen spreken van een zeer geslaagde 10u van Zolder met ook nog eens een 2de plaats in het algemene klassement wat voor ons bij het begin van het seizoen ondenkbaar was! Dus al bij al zeer gelukkige piloten bij Torque Freak Racing La Source en volgend jaar zullen we er weer staan! Al zal het dan waarschijnlijk in het jasje van Dynamixx Racing zijn, met dank aan Jochen Lenaerts.

BMS Motorsport ZTC - Audi RS3 LMS
BMS Motorsport ZTC - Audi RS3 LMS
Olivier Bultynck (BMS Motorsport ZTC; tweede en vice-kampioen ZTC 3): De kwalificaties waren oké. Ik maakte wat kleine foutjes waardoor we misschien niet de pole hadden, al was de snelheid er wel. We namen een goede start en namen de leiding, maar ik maakte een inschattingsfout en raakte Anton Dupan. Ik dacht dat ik genoeg plaats had gelaten maar het was 100% mijn fout. Ik ben terug kunnen vertrekken en knokte mij terug naar de tweede plaats op 10 seconden van Flemish Simsports TCR. Helaas waren zij even snel als ik en geraakte ik niet dichter. Op de koop toe kreeg ik nog technische problemen waardoor ik niet meer kon sturen en vijf keer van de baan ben gegaan, waarbij de laatste sortie zware schade opleverde. Hierdoor moesten we vroeger stoppen en nam Robin van Gog over, waarbij hij een goede stint reed. Bart Lievens wou de eerste stint in het donker rijden omdat hij dit graag deed. Ondanks dat hij zich niet echt comfortabel voelde met de setup reed hij een strakke stint. Eens ik mijn technische averij had opgelost, werkte ik nog een dubbele stint af en maakten Robin en Bart het af. We zijn heel blij met de tweede plaats. Het was het hoogst haalbare denk ik met ons team gezien sommigen onder ons nog maar enkele maanden op iRacing rijden. Ik wil Stefan Calbrecht van BMS Motorsport bedanken om te mogen meerijden met zijn team en ook te mogen samen rijden met hem. En natuurlijk ook Robin, Bart en Mike (Goossens n.v.d.r.) om samen te rijden en voor de prestatie die ze hebben geleverd alsook het plezier dat we hebben gehad op de baan als in de voicechat, wat toch het belangrijkste is van allemaal. Als laatste dank aan het hele ZTC team voor het maken van deze mooie cup en wij als BMS willen alle kampioenen feliciteren: het Flemish GT4 Team, het Flemish TCR Team en het Dynamixx Mazda Team! Allemaal dik verdiende kampioenen!

Dynamixx Belcar Green - Mazda MX-5 Cup
Dynamixx Belcar Green - Mazda MX-5 Cup
Nick Puylaert (Dynamixx Racing Belcar: winnaar en kampioen ZTC 4): Steven Van Opstal zette onze kwalificatietijd neer zodat ik de eerste stint vooraan kon starten bij de Mazda's. Er werd in de eerste ronden al flink gestreden om iedere positie, niettegenstaande dat er nog 10 uren racen voor de boeg lagen. Na de stint van Steven Dewulf hadden we bij onze tweede pitstop last van een iRacing glitch die ons een volle minuut langer in de pit hield dan normaal. Gelukkig wist Steven Van Opstal het gat dicht te rijden en ons terug naar de eerste plaats te brengen. Hierna was het gevecht met het DESOPIT Racing Team vooraan nog steeds spannend. Ongeveer 6 uur in de race begonnen we met het team te kijken naar de beste strategie om de race uit te rijden. Steven Van Opstal en Steven Dewulf spaarden in hun laatste stints voldoende brandstof om mijn laatste stint tot op de liter te laten uitkomen. Door deze strategie eindigden we de race met een pitstop minder dan de andere teams én hadden wij maar slechts 0.1 liter brandstof meer in de tank. Een geweldig einde van een zeer fijne Zolder Touring Cup waarbij ons team - Steven Dewulf, Daniel Ferreira Vidal, Steven Van Opstal en ikzelf - 5 op 5 behaalden.

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op zondag 12 juli 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons