van der Horst

24H Le Mans: Verslag na 8H: Bertrand Baguette leidt LMP2 - Audi #1 definitief uitgeteld - Toyota met zegekansen?

OAK Racing - Morgan-Nissan
OAK Racing - Morgan-Nissan
Met reeds acht uur op de teller en een vierde safety-car situatie achter de kiezen ligt de #2 Audi van Tom Kristensen/Loïc Duval/Allan McNish aan de leiding. De R18 e-tron quattro heeft een voorsprong van één ronde op de #7 Toyota TS030 met Nakajima achter het stuur en één ronde +15 sec. voorsprong op de #8 Toyota van Stéphane Sarrazin. In LMP2 heeft onze landgenoot Bertrand Baguette een achtste plaats algemeen in handen, maar beter nog: hij leidt de LMP2 klasse!
Met het aanbreken van de nacht en de complete duisternis boven het circuit van La Sarthe, heeft Audi een compleet onvoorziene 2 uur achter de rug. Na de lekke band van Oli Jarvis moest de #1 Audi binnen met problemen aan de startmotor. De #1 R18 verloor een dikke 10 ronden in de box en kan zijn kansen op een derde opeenvolgende zege voorgoed opbergen. 

f0ee69b64bfdd29d2b0755ff4f4e4bbde7d69695.jpg
De #3 Audi kreeg tijdens de vierde safety-car situatie een volledig nieuwe body aangemeten. De voor- en achterkant ging er volledig af en werden door nieuwe stukken vervangen. De voorkant werd reeds beschadigd bij een spin van Lucas di Grassi in het begin van de race, terwijl de achterkant beschadigd werd tijdens de lekke band. Het wisselen had echter opvallend veel tijd nodig. Iets wat we overigens totaal niet gewoon zijn van Audi.

33ef60033866f7e271e72e30f0dd5a8772932abf.jpg
Achter de vier fabrieksauto's heeft de Rebellion Lola van Mathias Beche een vijfde plaats in handen voor de Strakka Racing HPD van Nick Leventis en de tweede Rebellion met Nicolas Prost aan het commando. Achter Prost, rijdt er ene Bertrand Baguette rond! De zoon van Marcel Baguette, CO van een groot infra-bedrijf uit het Luikse, heeft de laatste uren meestal voor zijn rekening genomen en toont eindelijk zijn waar potentieel achter een racestuur. Zijn tijden liggen in de grootorde van zijn supersnelle collega Olivier Pla aan het stuur van de tweede OAK Racing Morgan-Nissan. Jann Mardenborough heeft in de Greaves Motorsport Zytek Z11SN - Nissan een derde plaats vast.

Maxime Martin doet het ook niet slecht aan boord van de Thiriet by TDS Racing Oreca- Nissan, hij ligt zesde in zijn klasse en dertiende algemeen. 

De strijd in de LMGTE Pro klasse blijft evenwel nagelbijtend. De beide Aston's leiden dan wel de race, op hun lauweren rusten zit er echter niet in. Bruno Senna lijkt zich goed thuis te voelen aan boord van de Aston Martin Vantage V8 en heeft iets meer dan 15 seconden voorsprong op de zusterwagen met Peter Dumbreck aan het stuur. Op vinkenslag liggen beide Porsche AG Team Manthey 911 RSR's met Richard Lietz, die juist nog wist te spinnen aan de.... 'Porsche curves', op een derde plaats, voor Timo Bernhard als vierde. Beide AF Corse Ferrari's hebben dan weer P5 en P6 in handen, of hoe evenwichtig de teams zijn. 

Marc Goossens krijgt zijn Viper maar niet op het ritme van de top-teams. De SRT- bolide diende ook nog binnen te komen voor een vroege wissel van de remschijven. 

Patrick Long doet het nog steeds goed aan boord van de 'oude' Porsche 911 GT3 RSR in de Proton-kleuren. Hij heeft de leiding van de LMGTE Am-klasse vast voor de collega's van de andere Proton-auto met daarin Paulo Ruberti achter het stuur. 

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in 24 Heures du Mans op zaterdag 22 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons