van der Horst

24H Le Mans: André Lotterer: "Teleurgesteld in WEC en ACO"

Rebellion R13 Gibson
Rebellion R13 Gibson
André Lotterer reed zich van bij de start van de 86e editie van de 24 Uren van Le Mans in de kijker, al was het niet in positieve zin. De Duitser speelde de neus van zijn Rebellion R13 kwijt nog voor de eerste bocht van de eerste ronde goed en wel was afgewerkt. De bolide, alsook zijn zusterwagen, bleken echter het enige privé-LMP1-team welke relatief probleemloos de etmaalrace kon afwerken. Toch waren de Zwitsers op geen enkel moment in een positie om de Hybride-Toyota's te bedreigen en dat frustreert de drievoudig Le Mans-winnaar.
Rebellion R13 Gibson
Rebellion R13 Gibson
"Het doel was om klaar te staan op het ogenblik dat de Toyota #7 of de #8 in de fout gingen. Uiteindelijk slaagden we erin op het podium te eindigen met de zusterwagen, we bleken echt de beste niet-hybrides. Goed werk geleverd dus", klopt Lotterer zich op de borst. "Aan de andere kant ben ik wat teleurgesteld in WEC en ACO over de EOT (n.v.d.r. Equivalency of Technology, het systeem dat de verschillende LMP1-wagens meer gelijk moet maken ongeacht hun technische achtergrond (hybridesysteem, atmosferische motor, turbomotor, ...) al begrijpt Autosport.be dat het nooit de bedoeling was om hybride en niet-hybride volledig gelijkwaardig te maken). Ze ontnamen ons de kans om te vechten, ik begrijp niet waarvoor ze schrik hebben. Misschien verandert dat in de toekomst."

Rebellion Racing - Rebellion R13-Gibson
Rebellion Racing - Rebellion R13-Gibson
De woorden van Calim Bouhadra van Rebellion waren echter scherper. "Fantastische zege, maar beter doen was onmogelijk. Onthou dat we de wagen slechts ontvingen op de Prologue. We zijn winnaars van deze race en ik denk dat er een heel belangrijke les te trekken is voor ACO en WEC over wat ze precies verwachten van een privé-team zoals het onze. Ik denk dat ze voor grote keuzes staan. Zoniet, zullen wij ze wel maken."

Foto's: Racing International Photograpghy



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24 Heures du Mans op dinsdag 19 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons