24H Le Mans: Corona-kronieken: Het voetbalstadion van Le Mans


De editie 2016 van de Franse klassieker staat in het teken van de laatste van drie confrontaties tussen de fabrieksteams van Audi, Porsche en Toyota in LMP1. Meer dan 250 000 liefhebbers besluiten de race op het circuit mee te maken en zullen allesbehalve ongelijk krijgen. Eens de wedstrijd goed en wel onderweg is, tenminste. De hiërarchie op de startgrid is duidelijk, met de twee Porsches op de eerste startrij, gevolgd door de twee Toyota's en uiteindelijk de twee Audi's. De pole positie is voor de 919 Hybrid van Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani.
Fluitconcert voor de racedirecteur

"Eduardo weet goed genoeg dat de hele wereld meekijkt wanneer het licht van de 24 Uur van Le Mans op groen gaat", geeft een Belgische collega-racedirecteur mee. "Hij weet ook dat niet de organisatie, maar hij en hij alleen aansprakelijk kan worden gesteld als er iets grondig foutloopt. Daarom is het vandaag meer en meer een logische keuze om een race achter de safety car te laten starten wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn. Ik weet ook niet waarom hij zolang gewacht heeft om de wedstrijd vrij te geven, al is hij in ieder geval iemand die zo weinig mogelijk risico's neemt. Dat is algemeen geweten in de wandelgangen van de circuits."

Overijverige journalist
De Porsche van de polesitters krijgt op vier minuten van het einde de zege in de schoot geworpen en tot overmaat van ramp voor de verliezende kant is de TS050 van Nakajima en teamgenoten Sébastien Buemi en Anthony Davidson net aan een nieuwe ronde begonnen. De Toyota moet dus iets meer dan dertien kilometer afleggen om in het klassement te verschijnen. Een onmogelijke opdracht... De zilveren medaille voor de tweede wagen, met Mike Conway, Stéphane Sarrazin en Kamui Kobayashi, is een schamele troost voor de Japanse constructeur.
To finish first, you first have to finish, zo luidt de wereldberoemde uitdrukking van de onlangs overleden Stirling Moss. Het klinkt en is ook cliché, maar in onderstaand fragment wordt die zegswijze meer dan ooit waarheid!
Foto's: Racing International Photography
Tweet