van der Horst

24H Le Mans: GTE-teams zijn misnoegd over safety car-interventies

Keating Motorsports - Ferrari 488 GTE
Keating Motorsports - Ferrari 488 GTE
Porsche kan, met ondermeer Laurens Vanthoor, dan wel een dominante zege hebben gepakt in LMGTE-Pro, alsook de grootste beker in LMGTE-Am, toch zijn de directe concurrenten van het Duitse merk niet echt te spreken over de manier waarop de safety car hun wedstrijd beïnvloedde. In tegenstelling tot in de overige wedstrijden van het FIA WEC, worden in Le Mans vanwege de lengte van het Circuit de La Sarthe tegelijkertijd drie safety cars gebruikt, waardoor het veld niet op één lang lint wordt getrokken.
Ford Chip Ganassi Team USA - Ford GT
Ford Chip Ganassi Team USA - Ford GT
"Ik zou niet durven zeggen dat we op pure snelheid hadden kunnen winnen, maar we hadden wel het team om de overwinning te pakken", zei Andy Priaulx. "We zouden daarin geslaagd zijn vandaag, maar we kenden zeer veel pech met een vroege safety car, welke ons op twee minuten achterstand zette. Het is enorm moeilijk om die tijd terug te winnen. We slaagden erin terug op te klimmen tot de tweede plaats, maar toen kregen we opnieuw pech met een safety car."

Ook Ford Performance-baas Mark Rushbrook likt zijn wonden, "Het is jammer dat het gros van het GTE Pro-veld werd verrast door die vroege safety car gezien dat het ganse verloop van de race veranderde. We moeten echter trots zijn op wat het team heeft gepresteerd, een derde podium op rij en het derde jaar op rij dat al onze bolides aan de meet staan."

Doug Fehan, verantwoordelijk voor Corvette Racing, deed een gelijkaardig relaas. "We verloren veel tijd in het begin van de wedstrijd vanwege de safety car. Dat is echt jammer want je draagt dat de ganse race met je mee, het is echt iets waar de organisatie naar moet kijken, want je eindigt plots met twee minuten verschil tussen twee groepen wagens die eerst vlak bij elkaar reden."

Podium LMGTE Am 24 Heures du Mans 2018
Podium LMGTE Am 24 Heures du Mans 2018
Ferrari van zijn kant bleef eerder op de vlakte, maar vermeldde de safety car-invloed toch ook... "De eerste neutralisatie splitste de groep op in drie delen, met de leidende Porsche #92 als enige achter safety car A, terwijl de rest van de GT-wagens vastzaten achter safety car B en de #51 Ferrari achter de derde safety car. Dit rukte wereldkampioenen Calado en Pier Guidi samen met Daniel Serra uit de kopgroep."

Foto's: Ferrari & Ford Chip Ganassi Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op zondag 17 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons