van der Horst

24H Le Mans: Na 21H: Toyota #7 controleert - Drama voor Corvette

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Met nog drie uur op de klok lijkt Toyota af te stevenen op een onbedreigde 1-2 in de 87e editie van de 24 uren van Le Mans. De TS050 Hybrid #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez heeft de leiding nog steeds stevig in handen met een marge van ruim twee minuten op het exemplaar #8 van Alonso-Buemi-Nakajima. De SMP Racing BR1 #11 van onder meer Stoffel Vandoorne rijdt foutloos rond in derde stelling, vijf ronden achter de Japanse proto's en vier ronden voor de Rebellion R13 #1.
Racing Team Nederland - Dallara Gibson
Racing Team Nederland - Dallara Gibson
In LMP2 is de strijd onthoofd sinds de G-Drive Racing Oreca/Aurus #26 vanmorgen werd teruggeslagen met een kapotte startmotor. De druk is daarmee van de schouders voor de Signatech Alpine #36, die momenteel een ronde voorsprong heeft op Jackie Chan DC Racing #38. De Racing Team Nederland Dallara van Nyck de Vries maakte een zware klapper ter hoogte van Indianapolis omstreeks 11u30. De Nederlander kon ondanks de heftige impact zijn weg vervolgen maar veroorzaakte wel een tussenkomst van de safety car.

Signatech Alpine A470 - Gibson
Signatech Alpine A470 - Gibson
Die neutralisatie had dan weer een aanzienlijke impact op de strijd in GTE-Pro, waar we tot dan getuige waren van een driestrijd tussen de AF Corse Ferrari #51, Corvette #63 en Porsche #91, gescheiden door een halve minuut. Doordat het veld werd opgesplitst door drie safety cars kon de Ferrari maximaal profiteren, temeer aangezien de Corvette moest komen pitten en veel tijd verloor met een rood licht aan het einde van de pitlane.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
Bij de herstart ging het van kwaad naar erger toen Jan Magnussen de #63 spinde in de Porsche Curves en vervolgens drie ronden verloor met een extra pitstop. James Calado (Ferrari #51) heeft momenteel een ruime voorsprong van anderhalve minuut op de Porsche #91 van Richard Lietz, die op zijn beurt op de hielen wordt gezeten door de zusterwagen #93 van Nick Tandy (+6s). Beide Porsche kregen recent overigens 10 seconden penalty voor respectievelijk een FCY-fout en het overschrijden van de witte lijn bij pit exit. De Keating Motorsports Ford GT voert nog steeds GTE-Am aan, maar ziet nu de Project 1 Porsche naderen tot binnen dezelfde ronde (+2min50s). Bovendien moet amateur Ben Keating nog twee uur achter het stuur doorbrengen.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2019 - Na 21H (pdf) ---
  Foto's: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op zondag 16 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons