van der Horst

24H Le Mans: Na 22H: Kloof tussen Toyota's lijkt definitief, Alonso op weg naar zege

Toyota TS050 #8 - Alonso-Nakajima-Buemi
Toyota TS050 #8 - Alonso-Nakajima-Buemi
De 86ste editie van de 24 Uur van Le Mans is in een definitieve plooi gevallen, al zal leider Toyota de laatste zijn om op zijn lauweren te gaan rusten. Fernando Alonso mag zich - een beetje zoals gepland - opmaken voor zijn eerste overwinning, meer dan dertig jaar na de eerste deelname van de Japanse constructeur. Het verschil tussen beide TS050 is immers opgelopen tot meer dan anderhalve minuut.
  • Oeste Kart
José-Maria Lopez (Toyota #7) probeerde vanmorgen om het verschil met zijn teamgenoot dicht te rijden, maar de Argentijn ging even vervaarlijk op het gras op weg naar Tertre Rouge en maakte even later nog een fout in de Dunlop-chicane. Genoeg redenen voor het team om de gewezen WTCC-kampioen tot kalmte aan te manen. Het trauma van Toyota in Le Mans lijkt eindelijk vergeten, want achter beide leiders gaapt een kloof van meer dan tien ronden op beide Rebellion, die op een zakdoek van elkaar verwijderd zijn en duidelijk het hoogst haalbare hebben bereikt. Op dit moment hangt de #3, van de jonge wolven Menezes, Laurent en Beche in derde stelling, voor de #1 van de meer ervaren Lotterer, Senna en Jani.

Porsche 911 RSR - Vanthoor-Estre-Christensen
Porsche 911 RSR - Vanthoor-Estre-Christensen
Opvallend is de gezondheidswandeling van de Porsche 911 RSR #92 van onze landgenoot Laurens Vanthoor, Kevin Estre en Michael Christensen in de ultracompetitieve GTE Pro-klasse, waar de auto al bijna een ronde bonus heeft op de teamgenoten Gimmi Bruni, RIchard Lietz en Fred Makowiecki (#91). De auto in de Rothmans-kleuren gooide in handen van de Fransman wel even de deur dicht bij de Ford #68 van Joey Hand, die de tegenaanval had ingezet na het verlies van de tweede plek. Enkel die drie wagens bevinden zich voorlopig nog in dezelfde ronde.

G-Drive Racing Oreca 07 - Rusinov-Vergne-Pizzitola
G-Drive Racing Oreca 07 - Rusinov-Vergne-Pizzitola
In LMP2 is het beeld haast identiek in vergelijking met gisterenavond, met de #26 G-Drive Oreca 07 aan het commando in handen van de Russische amateurrijder Roman Rusinov. De voorsprong op de Oreca van Signatech Alpine bedraagt maar liefst twee ronden. In de tweede prototypecategorie noteerden we vanmorgen ook de zware klapper van ex-F1-rijder Paul di Resta, die de Ligier JS P217 van United Autosports frontaal in de muur boorde in de Porsche-bochten en niet veel later de handdoek in de ring moest gooien.

Porsche lijkt tot slot een dubbele zege te mogen vieren bij zijn 70ste verjaardag, aangezien de 911 RSR van het trio Ried-Campbell-Andlauer (Dempsey-Proton Racing) blijft standhouden in GTE-Am, met een ronde voorsprong op de twee achtervolgende Ferrari's.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2018 - Na 22H (pdf) ---

Foto's Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in 24 Heures du Mans op zondag 17 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons