van der Horst

24H Le Mans: Na 8H: Hevige strijd bij Toyota - Vanthoor houdt stand in GTE-Pro

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
In de 87ste editie van de 24 Uur van Le Mans is de nacht aangebroken. Vooraan wordt het publiek getrakteerd op een hevige interne strijd tussen beide Toyota TS050, die zonder teamorders de strijd met elkaar mogen aangaan. Na iets meer dan acht uur leidt de #7 van Lopez-Conway-Kobayashi, met in zijn kielzog de #8 van Alonso-Nakajima-Buemi. Stoffel Vandoorne mikte met zijn SMP Racing BR1 #11 op een algemene podiumplaats, Laurens Vanthoor blijft het GTE Pro-veld aanvoeren in zijn Porsche 911 RSR #92.
  • Powercars
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
De Toyota TS050 van de polesitters kon in de openingsfase een comfortabele voorsprong uitbouwen, maar na een safety car-neutralisatie omwille van een zware klapper van Corvette-rijder Jan Magnussen (#64) kwamen de stalgenoten weer aansluiten. José-Maria Lopez (#7) ging een paar keer in de fout en nu lijkt de Japanse LMP1 ook vloeistof te lekken. Volledig gerustgesteld is Toyota dan ook allesbehalve. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne telt in zijn SMP Racing BR1 #11 een dozijn seconden achterstand op zijn teamgenoten, die het voorlopige podium aanvullen.

In LMP2 woedt nu al enkele uren een hevige strijd tussen de #26 G-Drive Oreca 07-Gibson (Rusinov-van Uytert-Vergne) en de #36 Signatech Alpine-Gibson (Lapierre-Negrao-Thiriet). Het verschil tussen beiden bedraagt ongeveer vijftien seconden, de tegenstand kijkt al tegen een veel grotere achterstand aan.

Vanthoor en Porsche autoritair

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Een tweede opeenvolgende GTE Pro-zege voor Laurens Vanthoor (Porsche 911 RSR #92) wenkt: onze landgenoot controleert samen met teamgenoten Kevin Estre en Michael Christensen een voorsprong van tien seconden op een spectaculair achtervolgend peloton, dat bestaat uit de Corvette C7.R #63, de Ferrari 488 GTE Evo #51 en de Ford GT#67. Die vier merken behouden een grote kans op de overwinning.

In wat met voorsprong de spannendste categorie is in deze editie van Le Mans, heeft een tweede groep een achterstand van betekenis opgelopen door een neutralisatie met de safety car, nadat Marcel Fässler zijn Corvette #64 in de muur zag terechtkomen door een contact met een Porsche uit GTE-Am. Aston Martin kan - na de verandering in de BoP? - niet volgen, maar ook voor BMW ligt het tempo voorlopig te hoog. De #81 verloor tijd in de pitbox en mag een kruis maken over zijn zegeambities.

​In GTE-Am is de Ford GT #85 van Jeroen Bleekemolen, Felipe Fraga en Ben Keating naar voren gekomen. Ferrari (de #84 JMW Motorsport van Segal-Baptista-Lu) en Porsche (de #77 Dempsey-Proton Racing van Andlauer-Campbell-Ried) leiden de achtervolging, al zijn die twee merken al respectievelijk anderhalve en twee minuten achterop. Na de #88 Dempsey-Proton Porsche van het drietal Hoshino-Cairoli-Roda, werd er nog een tweede opgave genoteerd. De Aston Martin #98 van Pedro Lamy, Mathias Lauda en Paul Dalla Lana viel stil richting Mulsanne en verdween definitief achter de vangrail.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2019 - Na 8H (pdf) ---

Foto's: Geert Franquet & Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in 24 Heures du Mans op zaterdag 15 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons