van der Horst

24H Le Mans: Na 8H: SMP Racing in de problemen, Toyota onbezorgd (+ Video)

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
In Le Mans is een van de kortste nachten van het jaar begonnen met de crash van de tweede LMP1-bolide van SMP Racing, die een halfuur later bijna in rook opging. Matevos Isaakyan had de controle over het stuur van zijn BR01 verloren bij het insturen van de Porsche-bochten en heeft zijn derde plek algemeen voorgoed uit handen gegeven. In de GTE Pro-klasse heeft onze landgenoot Laurens Vanthoor (Porsche #92) nog altijd een ruime voorsprong op zak dankzij een pitstop net voor een neutralisatie.
Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
Die GTE-Pro klasse blijft overigens de enige categorie die echt de moeite waard blijft om volgen, ondanks de bonus van meer dan twee minuten voor de roze Porsche 911 RSR van onze landgenoot Laurens Vanthoor, Michael Christensen en Kevin Estre. Daarachter blijft iedereen elkaar in het vizier houden, al leidt de Duitse constructeur ook de achtervolging, samen met BMW - vierde - en Ford - vijfde. Porsche kende wel problemen met het exemplaar van Dumas, Bernhard en Müller (#94), net als BMW met de M8 GTE van onder meer Alexander Sims, waar een demper aan vervanging toe was.

G-Drive Racing - Oreca 07
G-Drive Racing - Oreca 07
Een mogelijke bestraffing voor een foute pitstop kan ook de LMP2-klasse opnieuw spannend maken, want daar heeft de G-Drive Oreca 07 #26 van onder meer Jean-Eric Vergne een leuke voorsprong bij elkaar gefietst op de merkgenoten van Signatech Alpine Matmut (#36). Ook in de tweede prototypecategorie kwam het Russische SMP Racing in slechte papieren, door een lekke band op de Dallara P217 #35 van Harrison Newey.

Vooraan kan niemand de dominantie van Toyota wat in de weg leggen. Beide Japanners rijden nog altijd gegroepeerd, met slechts een handvol seconden tussen de leidende wagen van Kobayashi-Conway-Lopez, voor de TS050 van Alonso, Nakajima en Buemi. Rebellion Racing heeft een wagen op het voorlopige podium staan en moet na acht uur twee ronden toegeven op de twee hybridewagens.

In GTE-Am volgt Dempsey-Proton Competition het voorbeeld van de fabriekswagens. Julien Andlauer, Christian Ried en Matt Campbell leiden daar de debatten.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2018 - Na 8H (pdf) ---
Foto's: Racing International Photography

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in 24 Heures du Mans op zaterdag 16 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons