van der Horst

24H Le Mans: Toyota domineert tweede kwalificatie, Vanthoor op voorlopige pole in GTE!

Toyota TS050 #7 - Kobayashi/Lopez/Conway
Toyota TS050 #7 - Kobayashi/Lopez/Conway
De tweede kwalificatiesessie voor de 87ste editie van de 24 Uur van Le Mans heeft voor heel wat beweging gezorgd in de voorlopige startvolgorde. Vooraan bleef Toyota de lakens uitdelen met de #7 en kon de TS050 #8 van onder meer Fernando Alonso de private LMP1's achter zich laten. In GTE-Pro veroverde Porsche-rijder Michael Christensen de voorlopige pole positie, nadat teamgenoot Laurens Vanthoor even eerder door falende remmen bijna in de muur was beland.
Rebellion Racing - Rebellion R-13
Rebellion Racing - Rebellion R-13
Geen regen op donderdag in Le Mans, en dus gingen verschillende teams op zoek naar tijdsverbeteringen. De BR1 #11 van Stoffel Vandoorne (SMP Racing) veroverde even de pole positie, maar al enkele seconden later liet Toyota zien waartoe het in staat was: de #7 realiseerde een fenomenale 3:15.497, bijna een halve seconde sneller dan de zusterwagen en anderhalve seconde beter dan de wagen van Vandoorne (3:16.953). Ook Rebellion verbeterde zijn rondetijden, maar liet zich vooral opmerken door het veroorzaken van een rodevlagsituatie.

Vanthoor moet driften, maar pakt wel voorlopige pole

Corvette Racing #63 - Garcia/Magnussen/Rockenfeller
Corvette Racing #63 - Garcia/Magnussen/Rockenfeller
Terwijl er in LMP2 en GTE-Am bitter weinig veranderingen te noteren vielen (Dragonspeed en Dempsey-Proton behielden het voordeel), was dat wel even anders in GTE-Pro. Voor aanvang van de derde en laatste kwalificatiesessie - vanavond van 10 uur tot middernacht - hebben titelhouders Laurens Vanthoor, Kevin Estre en Michael Christensen (Porsche #92) de beste prestatie op hun naam gezet, al kwam Corvette-rijder Antonio Garcia (#63) in de slotfase nog terug tot op enkele honderdsten van een seconde.

Porsche 911 RSR #92 - Christensen/Vanthoor/Estre
Porsche 911 RSR #92 - Christensen/Vanthoor/Estre
Onze landgenoot kwam met zijn Porsche wel even met de schrik vrij, toen hij in de aanloop naar Mulsanne zonder remmen leek te vallen en zich met een rotvaart richting de bandenmuur begaf. Gelukkig kon de Limburger een gecontroleerde drift uit z'n mouw schudden, om even later zonder brokken tot stilstand te komen op het nabijgelegen rondpunt... Zijn teamgenoot Michael Christensen reed enkele minuten later naar de beste chrono. Maxime Martin, onze andere landgenoot in GTE-Pro, verbeterde niet met zijn Aston Martin #97 en viel daardoor terug naar de zesde positie.

De enige klapper van de tweede kwalificatiesessie werd veroorzaakt door Ben Keating, die met zijn Ford GT uit de GTE Am-klasse de bandenmuur raakte en zo een 'Slow Zone' veroorzaakte in Mulsanne.

--- Uitslag tweede kwalificatiesessie 24 Uren van Le Mans 2019 (pdf) ---

Foto's: Geert Franquet, Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in 24 Heures du Mans op donderdag 13 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons