van der Horst

24H Le Mans: Toyota houdt stand en pakt pole - Aston Martin primus in GTE-Pro

Lopez - Conway - Kobayashi
Lopez - Conway - Kobayashi
Zoals verwacht vat Toyota Gazoo Racing de 87e editie de 24 uren van Le Mans aan van op de eerste startrij, maar de voorsprong op de privé teams bleek uiteindelijk behoorlijk klein. De twee Toyota's TS050-Hybrid lieten geen tijdsverbeteringen meer optekenen in de derde en laatste kwalificatiesessie, waardoor de pole dus gaat naar de #7 van Conway-Lopez-Kobayashi met een 3:15.497, voor de zusterwagen #8 van Buemi-Nakajima-Alonso (+0.411s).
SMP Racing - BR Engineering BR01
SMP Racing - BR Engineering BR01
Naar goede gewoonte bood het eerste kwartier van Q3 het meeste spektakel. In de LMP1-klasse lieten SMP Racing en Rebellion Racing Toyota nog even zweten met enkele snelle chrono's. In zijn eerste snelle rondje liet Egor Orudzhev een 3:16.159 optekenen met de Russische BR1 #17, daarmee strandde hij op +0.662s van de snelste Japanse fabrieksproto. Stoffel Vandoorne verbeterde de tijd van de SMP BR1 #11 nog maar bleef trager dan de zusterwagen. Op een uur van het einde zakte onze landgenoot terug naar de vijfde plek nadat Gustavo Menezes de Rebellion R13 #3 op P4 parkeerde (+0.907s). De tweede Rebellion viel met motorproblemen - gelijkaardig aan die van de #3 in Q2 - stil ter hoogte van Arnage.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Als een duivel uit een doosje schoot Aston Martin in laatste sessie naar de top van de tabellen in GTE-Pro. De Vantage #95 van Marco Sorensen realiseerde vroeg op de avond een 3:48.000, daarmee was de Deen 0.112s sneller dan de Ford GT #67 van Harry Tincknell. Antonio Garcia reed op een kwartier van het einde de Corvette C7.R #63 naar de derde tijd (+0.830s), deze deelt zaterdag de tweede startrij in GTE-Pro met de Amerikaanse 'Brumos' Porsche 911 RSR #93 van Nick Tandy.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Terwijl de Porsche #92 van onder meer Laurens Vanthoor Q2 nog afsloot als snelste, viel de wagen stelselmatig terug in de rangschikking. Een late verbetering van teamgenoot Michael Christensen kon niet baten, de #92 gaat pas als zevende van start. Ondanks de pole van de #95 kwam de Aston Martin van Maxime Martin niet verder dan de veertiende chrono. Met zes verschillende merken in de top acht zit het met de competitiviteit alvast snor in deze klasse.

In LMP2 zette Tristan Gommendy Graff Oreca 07 #39 op pole met een 3:25.073. De volledige top zes ging overigens naar de Oreca. Loic Duval kwam drie tienden te kort in de TDS Racing Oreca #28, maar wist de DragonSpeed Oreca #31, die in Q1 en Q2 de primus was, nog te verschalken. In GTE-Am legde Dempsey-Proton Racing beslag op de eerste startrij. Matt Campbell legde een rondje Le Mans af in 3:51.439 met de Porsche #77, de wagen die de wedstrijd vorig jaar won.

--- GECOMBINEERDE UITSLAG KWALFICATIES 24H DU MANS 2019 (PDF) ---

Foto's: RIP & Geert Franquet



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op vrijdag 14 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons