van der Horst

24H Daytona: Regenachtige herstart leidt tot veel spins en crashes (Update: rode vlag)

BMW Team RLL - BMW M8 GTE
BMW Team RLL - BMW M8 GTE
Sinds de rode vlag bij de 24 Hours of Daytona opgeheven werd om 15 uur Belgische tijd, is er nog maar weinig echt geracet. Niet meer dan 15 minuten kregen de piloten de kans om hun plaatsen te verbeteren, maar de wedstrijdleiding kon niet anders dan tot tweemaal toe de safety car uitbrengen. De eerste neutralisatie kwam er meteen na de herstart na code rood. De Ebimotors Lamborghini maakte een spin nog voor hij de start/finishlijn kon overschrijden en werd aangereden door de Pfaff Motorsports Porsche. Beide wagens konden hun weg niet meer verderzetten en als gevolg daarvan moesten de piloten maar liefst twee uur rondjes afmalen achter de safety car. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding toch nog een herstart door te voeren, met alle gevolgen van dien.
Bij die nieuwe herstart kon iedereen nog een volle ronde afleggen, maar vanaf dan volgden de crashes en spins elkaar in snel tempo op. Zo eindigde de Ford #66 zonder achtervleugel na een aanrijding in de eerste bocht met de Porsche #911 en de GRT Grasser Racing Team Lamborghini #63. Daarnaast ging ook Dries Vanthoor tot tweemaal toe in de rondte. Bij de laatste spin kon hij ternauwernood vermijden om vast te rijden in het gras. In deze complete chaos kon de raceleiding niet anders dan terug de safety car uit te brengen om opnieuw wat orde en rust te brengen in het veld. Uiteindelijk duurde deze full course caution slechts een kwartier.

Team Pensk Acura - Acura DPi
Team Pensk Acura - Acura DPi
Vooraan was het Jordan Taylor die in zijn element was bij deze helse weersomstandigheden. De Amerikaan nam ook de meeste risico's tijdens de vorige herstart en werkte zich op naar de leiding. Al kreeg hij het nog benauwd nadat hij moest uitwijken voor een spinnende Lamborghini. Daarachter was het de Whelen Engineering Cadillac met Felipe Nasr en de Acura #7 - die meer moeite hadden met het weer of een grotere veiligheidsmarge inbouwden. In de kopgroep verloren we ook de Acura #6. Tijdens de lange safety car-procedure kwam de wagend rokend de pits binnen en werd achter de muur geduwd voor reparaties. Uiteindelijk verscheen de Acura terug in de arena, maar wel met 18 ronden achterstand op het koptrio.

Door de schade aan de Ford #66 en de Porsche #911 bevinden er zich op dit moment slechts vier wagens in dezelfde ronde. James Calado heeft met zijn Risi Competizione Ferrari de leiding in handen, voor de Porsche #912 - de wagen van Laurens Vanthoor - met Earl Bamber aan het stuur en de BMW #25 van Augusto Farfus.

AIM Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
AIM Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
In GT Daytona is het de Lexus van AIM Vasser Sullivan die aan de leiding vertoeft, voor een oersterke Frédéric Vervisch met zijn WRT Speedstar Audi en de Riley Motorsport Mercedes van Jeroen Bleekemolen. Ondanks de spins van Dries Vanthoor, heeft de Montaplast by Land-Motorsport Audi geen tijd verloren en strijdt deze nog altijd mee vooraan op een zesde plaats. De GRT Grasser Racing Lamborghini daarentegen verloor wel een ronde na de aanrijding in de eerste bocht, al is dit nog makkelijk op te halen met een eventuele full course caution - niet geheel ondenkbaar in deze omstandigheden.

Update 18:40

De wedstrijdleiding heeft opnieuw de rode vlag bovengehaald, na een eerste onderbreking eerder vandaag.

--- TUSSENSTAND ROLEX 24 AT DAYTONA NA 21H ---

Foto's: BMW Motorsport, Michelin & Lexus



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 27 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons