van der Horst

24H Spa: Vanthoor/Tandy/Bamber winnen na strategisch slot

Nick Tandy, Earl Bamber en Laurens Vanthoor na hun zege in de 24H Spa 2020
Nick Tandy, Earl Bamber en Laurens Vanthoor na hun zege in de 24H Spa 2020
Laurens Vanthoor, Nick Tandy en Earl Bamber hebben de 24 Hours of Spa 2020 gewonnen. Hun Rowe Racing Porsche 911 GT3-R had het niet onder de markt, maar kwam in een uitgeregende eindfase bovendrijven, waarna regenmeester Nick Tandy het commando nam en de leiding niet meer uit handen gaf. Het verschil bedroeg aan de meet amper 4.687s op de Attempto Racing Audi #66 van onder meer Frédéric Vervisch. Duitsland boven overigens op het algemene ereschavot, want met Müller/Engelhart/Cairoli besloot er een tweede Porsche in de top 3.
  • Prospeed Competition
Orange 1 FFF - Lamborghini Huracan GT3
Orange 1 FFF - Lamborghini Huracan GT3
Raffaele Marciello en Felipe Fraga waren in hun Team AKKA ASP Mercedes-AMG GT3 de referentie in de eerste wedstrijdhelft, maar moesten iets voor halfweg opgeven met remproblemen. Enkele uren later verdween ook de Orange 1 FFF Racing Lamborghini Huracan van Dennis Lind/Marco Mapelli/Andrea Caldarelli uit de race toen de Deen de Italiaanse bolide in de muur zette op de Raidillon. Voor WRT werd het een race om snel te vergeten, met een crash voor de wagen van Weerts/Stippler/Mortara en een technisch probleem voor de wagen met Vanthoor/Mies/van der Linde. Audi Sport Teams Saintéloc en Attempto - met speerpunt Vervisch - hielden echter de eer hoog en streden urenlang voor de zege met onder meer de Ferrari's #51 (Pier Guidi/Calado/Nielsen) en #72 (Rigon/Sirotkin/Molina), tot laatstgenoemde op enkele uren van het einde uit de race verdween na een tik van Patrick Pilet in de GPX Racing Porsche #12. Onder meer door het spel van de pitstops zagen we heel wat leiderswissels en ook de uiteindelijk zegevierende Porsche had op een bepaald ogenblik de leiding in handen.

Regen, uiteraard

AF Corse - Ferrari 488 GT3
AF Corse - Ferrari 488 GT3
Net voor het middaguur trok er een regenzone over Spa en die zou, zoals zo vaak, beslissend blijken. In moeilijke omstandigheden kwamen de Porsches beter tot hun recht en toen op anderhalf uur van het einde een crash van de Lamborghini #163 in Blanchimont een - langer dan verwachte - neutralisatie uitlokte, kwamen we terecht in een tactisch steekspel van de bovenste plank. Het reglement schrijft immers voor dat een stint maximaal 65 minuten mag duren. Dus was het rekenen om een voordelige stop te doen onder full course yellow (wanneer de snelheid beperkt is tot 80 km/u), doch in het slotuur een extra stop in te lassen om de maximale rijtijd niet te overschrijden, of op het einde van de neutralisatie te pitten, met het risico enkele plaatsen te verliezen op de piste.

Rowe trekt het laken naar zich toe

Rowe Racing - Porsche 911 GT3 R
Rowe Racing - Porsche 911 GT3 R
Uiteindelijk was het de Rowe Racing Porsche van Nick Tandy die voor de slotsprint op kop vertrok, met in zijn zog de Attempto-Audi van Niederhauser/Vervisch/Drudi en de Ferrari met Pier Guidi/Nielsen/Calado. De Le Mans-winnaar uit 2015 gaf de leiding niet meer uit handen en bekroonde een zeer lastige 72e editie met een klinkende zege, de derde triomf voor Porsche in elf edities en bovendien de tweede zege voor Rowe Racing met ook een tweede constructeur (na BMW). Het is ook de tweede triomf voor Rowe Racing in een etmaalrace in één maand tijd, na de zege van Alexander Sims, Nick Catsburg en Nick Yelloly in de 24u van de Nürburgring. Bovendien is het de eerste keer dat er een Belg op het hoogste schavot staat sinds Maxime Martin in 2016, met de Rowe Racing BMW M6. Door de overwinning springt Porsche ook over Alfa Romeo in de erelijst qua aantal zeges, met acht overwinning - nog steeds 16 minder dan BMW.

Audi Sport Team Attempto Racing - Audi R8 LMS GT3
Audi Sport Team Attempto Racing - Audi R8 LMS GT3
Patric Niederhauser hield de druk op de ketel, maar moest finaal tevreden zijn met het zilver, voor een verbluffende Matteo Cairoli die op een kwartier van het einde met een zeer gewaagd manoeuvre Alessandro Pier Guidi passeerde voor de laatste ereplaats. Daardoor treffen we dus, naast Laurens Vanthoor, een tweede Belg aan op het algemene ereschavot, met Frédéric Vervisch. Toch bleek na de finish dat Rowe Racing kon teren op winnaarsgeluk. De wagen kampte met een olielek en de laatste twee ronden produceerde de Porsche een abnormaal geluid, maar overschreed niettemin als eerste de finish.

Porsche collectief sterk

GPX Racing - Porsche 911 GT3-R
GPX Racing - Porsche 911 GT3-R
Ook de GPX Porsche #12 van Matt Campbell, Patrick Pilet en Mathieu Jaminet ging nog voorbij de Ferrari van Pier Guidi in de slotfase, waardoor Porsche uiteindelijk drie wagens in de top vier heeft. De Sainteloc Audi #25 was de grootste verliezer van de hectische slotfase, een slechte strategische keuze om pas op het einde van de voorlaatste neutralisatie een volledige pitstop af te werken deed de wagen helemaal terugvallen van de kop van het veld naar P6. Mercedes hield uiteindelijk maar één topwagen over met de HRT AMG GT3 #4 op de zevende plek. Na een zesde plek vorig jaar bewees de Honda NSX GT3 nogmaals mee te kunnen met de grootste GT3-merken in Spa met de negende plaats. De Japanse bolide kende een probleemloze race, maakte het minste aantal pitstops in de top tien en kon zich op snelheid meten met de koplopers.

Belgen op alle podia

Garage 59 - Aston Martin Vantage GT3
Garage 59 - Aston Martin Vantage GT3
De Pro Am Cup was een prooi voor de Barwell Motorsport Lamborghini #77. Sandy Mitchell, Leo Machitski en Ricky en Rob Collard kwamen bovendien als 15e algemeen over de meet. Het trio had een ronde voorsprong op de Tempesta Racing Ferrari #93 (Fisichella/Hui/Froggatt/Cheever). Derde werd de Garage 59 Aston Martin #188 van Maxime Martin die de auto deelde met West/Goodwin/Adam. Louis Machiels zag de finish niet na een crash op zondagochtend.

CMR - Bentley Continental GT3
CMR - Bentley Continental GT3
Mercedes pakte de dubbel in de Silver Cup met de zege voor HRT (Haupt/Beretta/Afanasiev/Piana) voor HTP Motorsport (Dontje/Ward/Ellis). Beste Belg werd Baptiste Moulin op de derde plaats, hij deelt de FFF Racing Lamborghini #555 met Proto/Chevalier/Latorre. In de Am Cup was de CMR Bentley #108 van Stéphane Lémeret en Tribaudini/Mateu/Ricci de enige auto die de finish zag en daarmee pakte Lémeret zijn tweede zege van het weekend. Er stond dus in elke klasse een Belg op het podium.

--- Uitslag 24 Hours of Spa 2020 (pdf) ---


Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Intercontinental GT Challenge op zondag 25 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons