van der Horst

24H Zolder en Belcar Trophy onder vuur

24H Zolder: De start van de 36e editie
Het rommelt in de coulissen van de 24 Hours of Zolder, de etmaalrace die sinds afgelopen jaar aan een geweldige revival bezig is. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind en met het oprichten van de Belcar Trophy, welke naast de eigenlijke 24 Hours of Zolder ook twee voorbereidende races bevat op de omloop Terlaemen, heeft Circuit Zolder opeens heel wat monden te voeden. De grote interesse in de 24 Hours of Zolder betekent namelijk ook dat er een even grote mate aan verschillende belangen gelden en Circuit Zolder zal zich als een ware meester in het stemmen van de violen moeten opwerpen de komende tijd.
24H Zolder: Het einde van de race
De essentie van de discussie, is de democratisering van de 24 Hours of Zolder, het concept waarover de laatste jaren zoveel te doen was. De Zolderse etmaalrace moest terugkeren naar zijn basis en de dure GT3's in de  ban doen om zo een breder startveld te kunnen aantrekken. Dat brede startveld vormt ook nu het middelpunt van de discussie, gezien er zonder twijfel wagens met totaal verschillende karakteristieken en krachtverhoudingen aan de start kunnen staan, daar waar de prestaties binnen de GT3-categorie onderling relatief beperkt zijn vanwege de door FIA georchestreerde Balance of Performance. Verschillende Belcar Trophy-teams zijn de mening toegedaan dat er ook binnen het nieuwe kampioenschap dringend een soort van Balance of Performance in het leven moet worden geroepen.

GHK Racing - Radical RXC
GHK Racing - Radical RXC
Voer voor discussie, want heel wat rijders en teams zijn reeds bezig met de plannen voor Belcar Trophy en de 24 Hours of Zolder 2015 en dat op basis van de informatie (reglementaire en andere) die reeds voorhanden is. Dat de hele discussie draait rond GT/Silhouette versus Proto of meer bepaald Porsche, Radical RXC en BMW versus Wolf, is niet verwonderlijk te noemen. Deze vier merken, aangevuld met namen als Praga en Tatuus zijn de wagens die in eerste instantie in aanmerking komen om de 24 Hours of Zolder te winnen.

24H Zolder: De podia van de editie 2014
De proto’s brachten de afgelopen twee jaar smaak in de 24 Hours of Zolder, edities die uiteindelijk telkens werden gewonnen door een Porsche van Belgium Racing. Op zich reeds een huzarenstukje, Zolder is immers een omloop die zowel op mens als machine weegt. Op papier was de Wolf GB08 echter telkens de snelste wagen in wedstrijd, maar tijdens beide edities kreeg de potente proto af te rekenen met pech en aanrijdingen.

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Die intrinsieke snelheid en de lange rijtijd van de Wolf GB08 lijkt zich nu tegen de bolide te keren waardoor de wagen zowat het middelpunt van de discussie is geworden. PK Carsport, dat onlangs aankondigde met Bas Koeten Racing de ganse Belcar Trophy met de Wolf GB08 te betwisten, beroept zich bij monde van Bert Longin op het reglement om de inschrijving van de Wolf GB08 te staven.

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Longin: “We hebben het reglement van de 24 Hours of Zolder goed gelezen en in functie daarvan onze keuze gemaakt inzake de wagen. Hierdoor opteerden we voor de Wolf. Wij hebben het reglement niet geschreven en indien een Porsche een betere optie was geweest, dan hadden we daar zeker voor gekozen”, legt Bert Longin uit. Voor het seizoen 2013 hebben we overigens identiek geredeneerd. We kozen binnen het BRCC voor een oudere Audi R8 LMS GT3 omdat we dit strategisch gezien een betere keuze vonden inzake de pitstopstrategie. Het resultaat is dat we de titel binnen haalden. Men kan ons toch niet verwijten dat we naar ons inzien de meest voor de hand liggende keuze maakten? Vorig jaar werden we geklopt en we hebben dat zeer sportief opgenomen”, aldus de meervoudig winnaar van de 24 Hours of Zolder.

Jan Gabriëls - Jean-Marie Jorissen
Jan Gabriëls - Jean-Marie Jorissen
De verzamelde concurrentie bekijkt de zaken enigszins anders. In een waar David versus Goliath-verhaal blijkt de Wolf niet alleen de intrinsiek snelste wagen op de piste, hij kan bovendien ook nog eens bijna dubbel zolang rijden alvorens aan de pomp te passeren. De concurrerende teams ijveren voor een soort van nivellering tussen de wagens die kunnen meedingen voor de zege om zo de Wolf in pure performantie op gelijke hoogte te brengen van enkele andere topwagens.

Patric Derdaele - Jan Gabriëls
Patric Derdaele - Jan Gabriëls
Belgium Racing maakte een analyse, ervan uitgaande dat de wagens probleemloos kunnen rijden in ideale droge weersomstandigheden. "In theorie kan een Wolf GB08 door zijn laag verbruik de 24 Hours of Zolder uitzingen met een tiental tankstops; stops die nog steeds gebeuren aan de verplichte "manuele" pomp en dus niet door middel van een sneltanksysteem zoals in vele andere races wordt gebruikt. Porsche, BMW Silhouette en Radical RXC moeten ongeveer 20 stops afwerken, terwijl de Wolf ook nog eens intrinsiek sneller is op de piste inzake rondetijden”, analyseert Belgium Racing-teameigenaar Patric Derdaele.

24H Zolder: De nacht valt over Zolder
"Uiteindelijk levert het verschil in pitstops een voordeel op van pakweg 40-50 minuten, terwijl er door het verschil in rondetijden alleen al een voorsprong van pakweg een halfuur kan worden opgebouwd, conservatief gerekend. Een Wolf GB08 kan dus makkelijk de snelste chrono’s van een Porsche en andere toppers aanhouden, terwijl deze bolide daarenboven ook het verschil kan maken tijdens de pitstops en verder niet hoeft te pushen op de piste.”

EMG Motorsport - BMW E92 M3
EMG Motorsport - BMW E92 M3
Vanzelfsprekend is naast tweevoudig winnaar Belgium Racing ook de BMW Silhouette van Steve Vanbellingen en de zijnen altijd een fikse kandidaat voor de zege. Ook hij ziet zijn kansen op de zege slinken in de huidige context, bovendien pleit Vanbellingen tevens voor een vrije bandenkeuze om zodoende zo competitief mogelijk voor de dag te komen. Ook de Radical RXC van GHK Racing moet na anderhalf uur richting pomp, sneller dan de Wolf GB08. Eenzelfde verhaal geldt overigens ook voor de knappe EMG Motorsport BMW.

24H Zolder: Randanimatie en beelden uit de paddock
Vanuit deze verschillende hoeken komen ook geluiden dat zij in tijden van crisis toen de 24 Hours of Zolder aan bloedarmoede leed, steeds aan de start stonden en zijn blijven geloven in deze Limburgse etmaalrace. Ook wordt gewag gemaakt dat na de vorige editie er zaken zijn beloofd vanuit de organisatie om de wagens zoveel mogelijk te nivelleren. Van het kortwieken van bepaalde proto’s tot zelfs het bannen ervan. Als die afspraken niet gehonoreerd worden, is er de intentie om niet aan de start te komen; zo horen we bij verschillende partijen.

Update

Ook Belcar-organisator Circuit Zolder reageerde bij monde van Algemeen Directeur Thierry Deflandre op de problematiek.

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Martijn Wouters, Georges De Coster & Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 13 februari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons