van der Horst

Reactie van Circuit Zolder op problematiek rond reglementen Belcar Trophy en 24H Zolder

Thierry Deflandre
Thierry Deflandre
Naar aanleiding van het getouwtrek tussen de verschillende pretendenten voor de algemene zege in de 24 Hours of Zolder 2015 legde Autosport.be ook zijn oor te luister bij Thierry Deflandre, Algemeen Directeur van Circuit Zolder en een van de grote drijvende krachten achter de nieuwe wind in de Zolderse etmaalrace. De Limburgse zakenman analyseert de huidige situatie en licht toe hoe de verschillende betrokkenen naar een oplossing kunnen werken.
Thierry Deflandre - Freddy Loix
Thierry Deflandre - Freddy Loix
“We gaan eind februari de koppen bij elkaar steken en de noden van de teams aanhoren”, trapt Thierry Deflandre zijn repliek op gang. “Ik ben er me evenwel terdege van bewust dat je nooit voor iedereen goed kan doen. Er zullen altijd wel mensen zijn die misnoegd huiswaarts keren, al hoop ik dat dit beperkt zal blijven en dat we tot een consensus zullen komen, want dit is geen gezonde situatie. ”

Belgium Racing
Belgium Racing
“Eind 2013 zijn we met alle teams inclusief Andy Jaenen rond de tafel gaan zitten om een stevig gefundeerd reglement te bespreken (voor de 24 Hours of Zolder nvdr.). We hebben een schitterende editie achter de rug met 50 wagens op de startgrid. Tijdens de vergadering werd er gezegd  dat we de GT3-wagens zouden bannen en de proto’s aan boord zouden houden; daar was iedereen mee akkoord”, sluit Delfandre de geschiedenisles af.

24H Zolder: De start van de 36e editie
“We hebben nu een stabiel reglement en we moeten uitgaan van het  principe "don’t change a winning team". Ik weet dat we met de proto’s een kleiner startveld moeten handhaven, maar de tijd dat er 70 wagens of meer op de startgrid stonden, is niet langer realistisch. We hebben er trouwens de boxen niet voor. Verder is gebleken dat de Wolf GB08 een zeer fragiele wagen is die zeker niet op voorhand gewonnen spel heeft. Een perfecte koers bestaat niet, kijk maar naar de Audi in 2013; die had op voorhand ook gewonnen spel volgens sommigen. ”

Thierry Deflandre - Stéphane Lémeret
Thierry Deflandre - Stéphane Lémeret
“Ook de diversiteit van het startveld is belangrijk voor mij en met wagens zoals de Wolf, Praga, Norma, Saker en Radical erbij, creëer je een mooi startveld. Heb je die bolides niet, dan gaan we er een Porsche Cup van maken en dat is mijn inziens ook niet de bedoeling. We moeten nu zaken vastleggen die van toepassing zijn op korte, middellange en lange termijn en de Belcar Trophy is daar één element van; zij het één die op een stabiele basis wordt gebouwd.”

24H Zolder: Het einde van de race
De basis is zeer goed en de 24 Hours of Zolder lijken eindelijk terug op het sokkel te kunnen geplaatst worden. De afgelopen editie was er een vol spanning tot op de meet, hierover was vrijwel iedereen het met ons eens. De vrees van de verzamelde concurrentie (in casu de directe tegenstand van de Wolf GB08) lijkt dan wel gegrond, een oplossing lijkt niet voor morgen. “Ik zeg niet dat er geen ruimte meer is voor discussie”, corrigeert de immer opgewekte Deflandre. “De 24 Hours of Zolder zijn een samenwerking met veel partijen en we staan open voor ieders noden, maar dat zal dan wel gebeuren in een vergadering eind februari als alle betrokken partijen, inclusief Andy Jaenen, present kunnen tekenen.”

24H Zolder: Beelden uit de vrije training
De uitnodiging van Thierry Deflandre werd door veel van de vragende/klagende partijen positief onthaald, echter hoorden we vaak de vraag waarom een dergelijke belangrijke vergadering zo lang op zich moest laten wachten; zeker in een tijd waarbij communicatiemiddelen voor mensen in geografisch verspreide regio's legio zijn.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 13 februari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons