van der Horst

42 wagens en drie Belgen op de voorlopige deelnemerslijst van ELMS

Start 2022 ELMS 4 Hours of Spa
Start 2022 ELMS 4 Hours of Spa
Ook in 2023 kan de European Le Mans Series weer rekenen op een mooi startveld. Met maar liefst 42 wagens, verdeeld over drie - of vier klassen naargelang hoe je het bekijkt - laat de Europese opstapklasse richting Le Mans wederom van zich spreken. Ook dit jaar zullen er weer een aantal landgenoten van de partij zijn, al is het wel eentje minder dan vorig jaar.
  • Dreamdrive
LMP2 kan rekenen op achttien bolides, alleen worden deze verdeeld over twee klassen. De "normale" LMP2's zijn met zeven, terwijl er elf in de Pro-Am uit zullen uitkomen. Hiermee is het opvallend dat er toch een kantelpunt is gekomen naar de amateurs toe, al is dit niet onlogisch gezien de Pro-Am klasse compleet geweerd is uit het FIA WEC en de amateus zo ergens anders hun heil moesten zoeken. Hierdoor wordt deze klasse dan ook enorm competitief.

Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy
Toch qua bekende namen kan deze klasse wel tellen. Neel Jani die aansluit bij Duqueine Team, Jose Maria Lopez die nog extra kilometers zal malen bij Cool Racing, maar ook het nieuwe wonderkind Malthe Jakobsen, die samen met teambaas Nicolas Lapierre voor het Zwitserse team zal aantreden in de Pro-Am klasse. Helaas haakt Mühlner Motorsport al na één seizoen af, maar in de plaats krijgen we DKR Engineering. Vorig seizoen mocht men al eens proeven van Le Mans met de Oreca 07 en de komende weekends zijn zij ook in Dubai en Abu Dhabi voor de Asian Le Mans Series. Overigens zien we in dit team al de eerste Belg met Tom van Rompuy, die eveneens present tekent in de Verenigde Arabische Emiraten de volgende twee weken.

Eurointernational - Ligier JS P320 Nissan
Eurointernational - Ligier JS P320 Nissan
LMP3 blijft status quo tegenover vorig jaar met twaalf wagens. Terwijl de teams nog steeds dezelfde blijven, zijn er wel lichte verschuivingen bij teams - zoals voormalig teamgenoot van van Rompuy Sébastian Alvarez die van DKR Engineering naar Inter Europol Competition gaat -, maar ook opvallend een hele hoop nieuwe namen die hun neus aan het venster steken. Zo ook Gilles Cloet, zoon van Tom Cloet, die eind vorig jaar al zijn debuut op het Formula Ford Festival maakte, overigens met een podium. Dit jaar gaat de 16-jarige West-Vlaming zijn eerste stappen zetten in een prototype, gerund door Eurointernational.

Alessio Picariello en familie
Alessio Picariello en familie
Tot slot krijgen we het allerlaatste jaar voor de LMGTE's. Met twaalf bolides ingeschreven is dat er eentje minder dan vorig jaar, meer bepaald de wagen van de Iron Dames. Sarah Bovy en co zijn nu verhuisd naar het FIA WEC. Qua wagens zijn er drie Aston Martins, vier Porsche's en vijf Ferrari's van de partij. Hier vinden we de derde en laatste Belg op de deelnemerslijst met Alessio Picariello. Terwijl onze landgenoot ook het FIA WEC met Iron Lynx zal betwisten, gaat hij in de ELMS voor een derde keer in vier jaar uitkomen voor Proton Competition, vorig seizoen nog actief als Absolute Racing. Daar zal hij zich samen met Zach Robichon en Ryan Hardwick voorbereiden op de grote race in juni. In de week van 17 april begint met de prologue in Barcelona, op 23 april volgt de eerste race van de ELMS.

Foto's: Racingpixels - MPS Agency - Racing International Photography - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op maandag 6 februari 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons