van der Horst

4H Abu Dhabi: CrowdStrike by APR blaast de titelstrijd nieuw leven in met winst in voorlaatste race

CrowdStrike by APR - Oreca 07 Gibson
CrowdStrike by APR - Oreca 07 Gibson
De eerste race van de Asian Le Mans Series in Abu Dhabi was er één met een chaotische verloop, maar na twee safety cars en een rode vlag kwam CrowdStrike by APR er als beste uit en pakte de winst. George Kurtz, Colin Braun en Malthe Jakobsen behaalden de bovenhand in het laatste uur dankzij een toeval tijdens de laatste safety car periode. Gezien hun naaste tegenstander - 99 Racing - de finish niet bereikte, krijgen we ineens een zeer interessante finale morgen. En het is niet alleen in LMP2 dat er spanning troef is.
GR Racing - Ferrari 296 GT3
GR Racing - Ferrari 296 GT3
Nee, dit was niet de race van 99 Racing. Ahmad Al Harthy werd eerst aangetikt, kreeg een drive-trough penalty en kwam uiteindelijk in aanraking met de Pure Rxcing Porsche, de leider in de GT-klasse. De wedstrijd werd ook even stilgelegd, nadat de GR Racing Ferrari zwaar in de vangrail vloog op het rechte stuk na een tik van een andere deelnemer en er reparaties dienden uitgevoerd te worden aan de rails. Chaos troef dus, en dat was ook vooraan te merken. Zo vielen er verschillende leiders te noteren tijdens de race, maar de wedstrijd viel in een beslissende plooi na de laatste safety car.

Podium 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Abu Dhabi LMP2
Podium 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Abu Dhabi LMP2
Tijdens deze moest de rode bolide van het Amerikaans-Portugese team een noodstop uitvoeren. Maar mede door het feit dat hun verplichte stops van een minuut 40 seconden al weggewerkt waren, was hun laatste stop bij de herstart een stuk korter tegenover die van hun concurrenten. Zo kon men naar de leiding springen en hield Jakobsen een voorsprong van vijf seconden over op de bolide van AF Corse aan de finish. Er was nog een strijd voor de derde plaats, maar hier kwam DKR Engineering er als beste uit.

Het geeft ook een serieuze wending aan de titelstrijd. Terwijl CrowdStrike by APR voor de race 21 punten achterlag, hebben zij nu de leiding overgenomen met vier punten voorsprong op 99 Racing en zal dus zondag de beslissing brengen wie het felbegeerde ticket voor Le Mans in handen zal krijgen.

Luca Stolz, Jordan Love en prins Jefri Ibrahim
Luca Stolz, Jordan Love en prins Jefri Ibrahim
Bij de GT's heeft de eerste safety car periode en een goede strategie ervoor gezorgd dat de Triple Eight JMR Mercedes met de winst kon gaan lopen. Zij konden de leiding overnemen door Luca Stolz eerder in de wagen te zetten. Zo kon de Duitser na de eerste safety car direct iedereen oprollen. Van daaruit behielden zij de leiding en mocht Stolz tenslotte samen met Jordan Love en prins Jefri Ibrahim op het hoogste schavot staan.


Saintéloc Racing - Audi R8 LMS Evo II
Saintéloc Racing - Audi R8 LMS Evo II
De Leipert Motorsport Lamborghini kwam als tweede over de meet, terwijl het podium vervolledigd werd door de Optimum Motorsport McLaren. Ondanks de opgave van leiders Pure Rxcing blijft die nog steeds aan de leiding, maar ziet de winnaars van vandaag naderen tot op negen punten. Gilles Magnus en co vielen net buiten de punten met een elfde plaats.

CD Sport - Ligier JS P320 Nissan
CD Sport - Ligier JS P320 Nissan
Tot slot ging in LMP3 de winst naar CD Sport met Fabien Lavergne, Nick Adcock en Michael Jensen. Zij hielden goed stand tegenover COOL Racing en High Class Racing en konden met een ronde voorsprong winnen. Hiermee komt CD Sport op gelijke hoogte met COOL Racing in de tussenstand.


Zoals u leest, het ziet er naar uit dat we morgen nog een zeer interessante race voorgeschoteld zullen krijgen wat betreft de titels in alle klassen. En dat kan u natuurlijk ook live volgen vanaf 13 uur Belgische tijd op de kanalen van de Asian Le Mans Series.

Foto's: Racing International Photography/Shameem Fahath



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zaterdag 10 februari 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons