van der Horst

4H Le Castellet: Algarve Pro Racing wint na thriller

James Allen, Alex Lynn en Kyffin Simpson
James Allen, Alex Lynn en Kyffin Simpson
Na een lange rustpauze mocht de European Le Mans Series het seizoen hernemen en deed dit in stijl in Le Castellet. Algarve Pro Racing met Alex Lynn, James Allen en Kyffin Simpson gingen met de winst naar huis, al kon men deze pas in de laatste tien minuten van de race zeker stellen. Het trio haalde het van Duqueine Team en Racing Team Turkey. Onze drie landgenoten kenden een mindere wedstrijd.
  • De Swert Opticiens
Start 2023 ELMS 4 Hours of Le Castellet
Start 2023 ELMS 4 Hours of Le Castellet
Bij de start nam de polesittende COOL Racing het voortouw, maar Algarve Pro Racing nam na een snellere pitstop het commando over. Lynn controleerde de wedstrijd, totdat iedereen terug bij elkaar kwam dankzij de enige safety car periode van de race. Vanaf dan zagen we een strijd tussen Algarve Pro Racing, IDEC Sport, Duqueine Team en Racing Team Turkey. Dankzij vlotte pitstops leek IDEC Sport de beste kaarten in handen te hebben, totdat de wagen een lekke band kreeg en Louis Delétraz ineens de leiding in handen kreeg met zijn LMP2 Pro-Am. Hiermee was het verhaal nog niet afgelopen. Allen haalde alles uit de kast om de Turkse Oreca in te halen en met succes. Op minder dan tien minuten van het einde gleed de Australiër er voorbij. Delétraz kon er niets tegen beginnnen, net zo min toen Neel Jani voor Duqueine Team op minder dan vijf minuten van het einde hem de tweede plaats afsnoepte en zo samen Nicolas Pino en René Binder op het middelste podiumtrapje mocht stappen.

Delétraz, samen met Salih Yoluc en Charlie Eastwood, namen op het laagste trapje plaats, maar lukten wel voor een tweede keer op rij de winst in LMP2 Pro-Am. Inter Europol Competition eindigde op een vierde plek, terwijl de top vijf vervolledigd werd door de polesittende COOL Racing Oreca. Het Zwitserse team eindigde tweede in LMP2 Pro-Am, AF Corse werd derde. Voor Tom Van Rompuy begon de race al met een valse noot. Nog voor de start mocht de manager van DKR Engineering bij de wedstrijdleiding op bezoek omdat mecaniciens geholpen hadden bij de startprocedure. Daarom moest de Antwerpenaar vanuit de pits starten met een ronde achterstand. Sebastian Alvarez en Nathanaël Berthon wachtte  een zware opdracht, een negende plaats in de klasse werd het maximaal haalbare.

Jean-Ludovic Foubert, Jacques Wolff en Antoine Doquin
Jean-Ludovic Foubert, Jacques Wolff en Antoine Doquin
In LMP3 had de WTM by Rinaldi Racing Duqueine  pech met de safety car. Torsten Kratz, Leonard Weiss en Oscar Tunjo hadden namelijk dankzij de eerstgenoemde een mooie voorsprong opgebouwd en deze werd door de neutralisatie tenietgedaan. Toen men direct daarna moest pitten, kregen anderen hun kans. Racing Spirt of Leman nam deze kans met dank aan om zo de leiding over te nemen  waarna Jacques Wolff, Jean-Ludovic Foubert en Antoine Doquin de winst pakte met een tiental seconden voorsprong op het Duitse team. Dat werd  op zijn beurt op de hielen gezeten door de COOL Racing Ligier van Adrien Chila, Marcos Siebert en Alejandro Garcia.

Proton Competition - Porsche 911 RSR-19
Proton Competition - Porsche 911 RSR-19
GTE kende ook wel de nodige animo in de race, maar iemand die daarmee geen probleem had was de Proton Competition Porsche van Christian Ried, Gianmarco Levorato en Julian Andlauer. De zwarte Porsche moest even de leiding afstaan aan de Spirit of Race Ferrari wegens een alternatieve strategie, maar na de stops was de voorsprong groot genoeg om de leiding zonder problemen te behouden en te winnen voor de Iron Lynx Porsche van Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Matteo Cairoli. Het had zelfs een Porsche 1-2-3 kunnen zijn, ware het niet dat Alessio Picariello een zeer zwaar slot kende. Eerst werd hij aangetikt door de Kessel Racing Ferrari en tikte daarna zelf de IDEC Sport LMP2 aan. Daardoor kreeg hij 35 seconden straftijd, plus tien extra voor het overschrijden van de tracklimieten en viel zo terug naar een negende plaats. Gezien de Kessel Racing Ferrari ook bestraft werd, mocht de TF Sport Aston Martin van Ben Tuck, John Hartshorne en Jonny Adam op het podium. Ulysse de Pauw kwam niet in het stuk voor met de AF Corse Ferrari en eindigde als elfde.

Foto's: European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 16 juli 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Le Castellet.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons