van der Horst

4H Spa: Sam Dejonghe: “Mijn droom? Le Mans in Hypercar”

Inter Europol Competition - Ligier JS P217 Gibson
Inter Europol Competition - Ligier JS P217 Gibson
In tegenstelling tot de voorbije jaren, kunnen we dit weekend tijdens de Belgische manche van de European Le Mans Series in Francorchamps een Belgische rijder aanmoedigen. Bij de 38 wagens vinden we zeventien LMP2-prototypes, waaronder de bolide met startnummer #34 voor Mathias Beche, Kuba Smiechowski en een zekere Sam Dejonghe, die voorheen al driemaal startte met een LMP3 in hetzelfde team Inter Europol Competition.
Sam, heb je al met een prototype LMP2 gereden?
“Nooit in een wedstrijd, maar wel tweemaal in een test. Ik ben een halve dag gaan testen in 2014 met een Alpine. En de tweede maal was in Monza, een tiental ronden met de Ligier van Inter Europol. Dat was zelfs niet echt een doorgedreven test. Ik wilde vooral ontdekken hoe zo’n bolide is.”

En die eerste indrukken? 
“Indrukwekkend, het gaat even snel als een LMP1 van een kleine tien jaar geleden. De topsnelheid is erg hoog, maar vooral de snelheden in de bochten zijn een belevenis, met heel veel aerodynamische neerwaartse druk. Het is heel anders en moeilijker dan een LMP3, de wagen waarmee ik eerder al reed in Monza, Barcelona en Silverstone. De manier van rijden ligt dicht bij wat ik gekend heb in F3. Het zou me dus moeten liggen.” 

Dus je gaat pas echt kennis maken met de wagen op woensdag?
“Dat is goed om die dag nog te hebben, want tijdens de vrije trainingen is er met tweemaal negentig minuten voor drie rijders, niet zoveel rijtijd. Ik moet echt nog alles leren en anderzijds is er mijn terreinkennis, het feit dat ik het team ken en dus ook de competitie.”   

Sam Dejonghe
Sam Dejonghe
Je had het seizoen meteen met de LMP2 moeten starten, waarom is dat niet gebeurd?
“Mijn komst was wat laat, via Eric Boullier die zich een beetje met mij bezig houdt. Er waren al veel plaatsen ingenomen, met eerst Dani Clos en dan Adrian Tambay. Dus kon ik in afwachting in LMP3 rijden. Nu doet de kans zich voor om hier en in Portimao in een LMP2 te rijden.”

En met een prima teamgenoot als Mathias Beche...
“Dat is inderdaad goed voor me, want dat kan het verschil maken. Mathias heeft veel ervaring in LMP2 en in de uithouding in het algemeen. Hij zal me kunnen gidsen en ik zal snel kunnen leren van hem.” 

Vertel eens iets meer over het team Inter Europol Competition.
“Het is een Pools team, van de papa van mijn teamgenoot Kuba tegen wie ik in de tijd van de Formula Renault NEC heb gereden. Dit team is gegroeid uit een samenwerking met het Duitse Keese Motorsport. Zij ontdekken het ELMS kampioenschap, maar trachten alles zo professioneel mogelijk te doen.” 

Wat is het doel dit weekend?
“Het zal niet makkelijk zijn, want de Ligier is minder competitief dan de Oreca. Er zijn er ook niet veel meer, maar ik wil bijleren, me amuseren en chrono’s rijden vergelijkbaar met mijn teamgenoten. We zouden graag in de buurt van de top 5 uitkomen, maar het niveau in LMP2 is zeker vergelijkbaar met wat men in het FIA WEC en Le Mans vindt.”

En in de toekomst?
“Na dit seizoen in Europa is er de mogelijkheid om verder te gaan in de Asian Le Mans Series. Daar spreken we over. Uiteraard wil ik terugkomen in ELMS volgend jaar, want het team wil met een constructeur werken richting een project in Hypercar. Met een Hypercar ooit de 24 Uur van Le Mans rijden is dan ook een droom.” 

De Antwerpenaar Sam Dejonghe is 28, testrijder bij Mahindra in de Formula E. Sam is nog jong voor een rijder in de endurance. De Belgische supporters zullen de groengele LMP2 met startnummer #34 kunnen volgen, zondag vanaf 12u30. De wedstrijd duurt vier uur en naast onze landgenoot zijn er nog andere bekende namen zoals Nicolas Lapierre, Ben Hanley, Olivier Pla en Paul-Loup Chatin, maar ook Jean-Eric Vergne, Will Stevens en Bruno Senna. 

Persbericht: 4H Spa-Francorchamps Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Le Mans Series op woensdag 18 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons