van der Horst

6H Silverstone: Audi wint erg spannende wedstrijd

#7 Audi R18 e-tron quattro
#7 Audi R18 e-tron quattro
Neel Jani voorspelde gisteren de nodige spanning tussen de drie grote constructeurs, Porsche, Audi en Toyota en die prognose werd ook waarheid. Het was uiteindelijk bij het vallen van de vlag de #7 Audi van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer die na een late stop-and-go penalty alsnog de zege naar zich toe kon trekken na een erg enerverende wedstrijd met een hele hoop positiewissels. Neel Jani kwam in de #18 Porsche die hij deelt met Romain Dumas en Marc Lieb slechts vier seconden tekort. De #1 Toyota haalde de laatste podiumplaats binnen op slechts veertien seconden van de winnaar.
Podium 6H Silverstone 2015
Podium 6H Silverstone 2015
Bij de vliegende start kwam de Audi #7 vanop de vijfde plaats meteen in de problemen, de Duitse bolide kwam slecht weg en moest zich meteen terugvechten door het halve deelnemersveld. Mark Webber van zijn kant sloeg vooraan meteen een kloof in de van de pole gestartte #17, de zusterbolide #18 kon zijn tempo niet aan, maar kon desalniettemin zelf een klein kloofje slaan op de #1 Toyota. Op diens hielen zat dan weer de Audi #8, niet veel later al gevolgd door de terugvechtende #7.

Start 6H Silverstone 2015
Start 6H Silverstone 2015
Na iets minder dan anderhalf uur sloeg echter het noodlot toe voor ex-F1 piloot Webber, zijn leidende Porsche moest de handdoek werpen na problemen met de versnellingsbak. De zusterauto kon de leiding nog wel behouden, maar een ontketende Marcel Fässler in de Audi #7 zette de aanval in op de Porsche van Neel Jani. De beide Zwitsers voerden na twee uur wedstrijd een mooi gevecht om de leiding, een duel dat zich met nog een uurtje op de klok kort herhaalde door het spel van de pitstops.

Toyota Racing - Toyota TS040 Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS040 Hybrid
Ook de #1 Toyota was nooit ver van de zege, de #2 Toyota kwam daarentegen halverwege wedstrijd even in de problemen na een aanvaring met de #50 Corvette uit de GTE Am-klasse. De Japanse bolide nam daarbij een paaltje mee van het circuit, dat pas tijdens een pitstop kon verwijderd worden. Ook de Audi #8 kwam, na een korte reparatie, in aanraking met diezelfde Corvette tijdens het dubbelen en verloor zo de voeling met de kopgroep bestaande uit de #7 Audi, de #18 Porsche en de #1 Toyota.

AF Corse - Ferrari 458 Italia GTE
AF Corse - Ferrari 458 Italia GTE
Net als tijdens de kwalificatie waren de honeurs in LMP2 voor de beide G-Drive Racing Ligiers, de #26 van Rusinov, Canal en Bird haalde het van het #28 exemplaar van Yacaman, Derani en Gonzalez. AF Corse kon het hoofd bieden aan de problemen die tijdens de kwalificatie de kop opstaken om alsnog de zege in GTE Pro weg te kapen met de #51 Ferrari van Giammaria Bruni en Toni Vilander. Zij lieten de #91 Porsche van Richard Lietz en Michael Christensen en hun teamgenoten, de #71 Ferrari van Davide Rigon en James Calado, achter zich. In GTE Am was de zege voor de #98 Aston Martin van Dalla Lana, Lamy en Lauda.

Foto's: Arne Simons & Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zondag 12 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons