9H Kyalami: BMW pakt titel na zege
Bij Honda koos men, ondanks de barslechte weersomstandigheden, toch voor een nieuwe bandenwissel, terwijl de BMW al snel weer op de baan verscheen. Op dat moment nam Vervisch de leiding over, hij koos op een goed half uur van het einde om zijn pitstop - nog steeds onder FCY overigens - af te werken zonder aan de box te stoppen. Dit om in regel te zijn met de maximale stinttijd. De Audi bleef zeer nipt aan de leiding, maar moest deze daarna alsnog afstaan aan de BMW. De koersdirectie besliste dat toen onze landgenoot de pitstraat verliet, de BMW de effectieve leider was. Veel discussie achter de schermen volgde, maar de beslissing werd niet meer herroepen. De wedstrijd zou overigens niet meer worden hervat op racesnelheid.
De Honda werd dus de grote verliezer door de bandenwissel tijdens de laatste pitstop, zij werden pas vierde achter de GPX Porsche van Jaminet, Pilet en Campbell. De drie Porsche-piloten werden door dit resultaat wel tweede in de IGTC-eindstand. De Dinamic Porsche van Laurens Vanthoor werd vandaag zevende, hij deed daarmee één plaats beter dan broer Dries in de tweede WRT Audi. Voor Maxime Soulet zat de wedstrijd er al snel op na een kapotte motor op zijn M-Sport Bentley. De oudste Vanthoor is door de zevende stek van vandaag de best geklasseerde Belg in IGTC, hij deelt de derde plaats met zijn vaste "Bamthor"-teammaat Earl Bamber. Vervisch volgt op slechts één puntje, maar is met zijn vierde plaats wel de hoogst geklasseerde Audi-rijder.
Foto's: SRO, BMW Motorsport & Porsche Press
Tweet