van der Horst

9H Kyalami: BMW pakt titel na zege

Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
Honda leek heel goed op weg naar de overwinning tijdens de seizoensfinale van de Intercontinental GT Challenge in Kyalami. Een regenbui op een goed uur van het einde gooide echter roet in het eten van de Japanse constructeur en het was BMW dat het laken alsnog naar zich toe trok. Walkenhorst won dus met Augusto Farfus, Nick Catsburg en thuisrijder Sheldon van der Linde, beide eerstgenoemde piloten stelden daardoor ook meteen de IGTC-titel veilig. Frédéric Vervisch, Charles Weerts en Mirko Bortolotti pakten in de WRT Audi #32 de tweede plaats.
  • G&A Motors Motorsport
Podium 9H Kyalami 2020
Podium 9H Kyalami 2020
Nadat de Honda gisteren al de pole veroverde, was de Japanse wagen met onder meer Bertrand Baguette ook vandaag steevast aan de kop van het veld te vinden, zij het met een minieme voorsprong op de concurrentie. De hele dag was er al de dreiging van hevige regen, en die kwam er uiteindelijk ook bij het vallen van de duisternis op anderhalf uur van de finish. De koersdirectie neutraliseerde de wedstrijd door middel van een Full Course Yellow en met een maximale stinttijd van 65 minuten kwamen op een goed uur van het einde zowel de leidende Honda als de BMW binnen voor een pitstop.

GPX Racing - Porsche 911 GT3-R
GPX Racing - Porsche 911 GT3-R
Bij Honda koos men, ondanks de barslechte weersomstandigheden, toch voor een nieuwe bandenwissel, terwijl de BMW al snel weer op de baan verscheen. Op dat moment nam Vervisch de leiding over, hij koos op een goed half uur van het einde om zijn pitstop - nog steeds onder FCY overigens - af te werken zonder aan de box te stoppen. Dit om in regel te zijn met de maximale stinttijd. De Audi bleef zeer nipt aan de leiding, maar moest deze daarna alsnog afstaan aan de BMW. De koersdirectie besliste dat toen onze landgenoot de pitstraat verliet, de BMW de effectieve leider was. Veel discussie achter de schermen volgde, maar de beslissing werd niet meer herroepen. De wedstrijd zou overigens niet meer worden hervat op racesnelheid.

Dinamic Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Dinamic Motorsport - Porsche 911 GT3 R
De Honda werd dus de grote verliezer door de bandenwissel tijdens de laatste pitstop, zij werden pas vierde achter de GPX Porsche van Jaminet, Pilet en Campbell. De drie Porsche-piloten werden door dit resultaat wel tweede in de IGTC-eindstand. De Dinamic Porsche van Laurens Vanthoor werd vandaag zevende, hij deed daarmee één plaats beter dan broer Dries in de tweede WRT Audi. Voor Maxime Soulet zat de wedstrijd er al snel op na een kapotte motor op zijn M-Sport Bentley. De oudste Vanthoor is door de zevende stek van vandaag de best geklasseerde Belg in IGTC, hij deelt de derde plaats met zijn vaste "Bamthor"-teammaat Earl Bamber. Vervisch volgt op slechts één puntje, maar is met zijn vierde plaats wel de hoogst geklasseerde Audi-rijder.

Foto's: SRO, BMW Motorsport & Porsche Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Intercontinental GT Challenge op zaterdag 12 december 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kyalami 9 Hours.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons