van der Horst

24H Le Mans: ACO past BoP voor GTE categorie licht aan

Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR
Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR
In de aanloop naar de 24 uren van Le Mans heeft de ACO beslist om enkele wijzigingen aan te brengen in de Balance of Performance regeling voor de GTE wagens. Zo werd er beslist om de Aston Martin’s 10 kg zwaarder te maken en de Porsche's meer luchttoevoer te geven. Voor de andere wagens in de categorie wijzigt er evenwel niets.
6H Spa: De warm-up in beeld gebracht
De ACO had zich het recht toegeëigend om na twee wedstrijden (6H of Silverstone en 6H of Spa) de BoP regelgeving te herzien indien dit nodig bleek om de prestaties van de wagens aan elkaar gelijk te stellen. De ACO heeft dan ook geoordeeld dat er inderdaad moest ingegrepen worden in de GTE klasse, zij het licht. Zo wordt er niets veranderd aan het reglement voor de Corvette C6.R, de Viper GTS-R en de Ferrari 458 Italia. Met 1255 kg blijven de Corvette en de Viper echter wel de zwaartste wagens in hun categorie. De Aston Martin Vantage krijgt er wel 10 kg bij en komt nu op 1215 kg, maar deze regel geldt enkel voor de Vantage’s die uitkomen in de Pro klasse, het gewicht van de wagens uit de GTE-Am categorie blijft bij het oude. De diameter van de luchtaanvoer restrictor van de Porsche 911 GT3 RSR wordt met 0.3 mm vergroot en dat in zowel de Pro als Am klasse. Eerder had onder meer Amato Ferrari aan Autosport.be reeds zijn beklag gedaan over de egalisatie van de prestaties in GTE en het nadeel dat het Stijgerende Paard hierdoor ondervond.

Foto's: Olivier Gouters & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op zaterdag 25 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons