van der Horst

Alonso aast op felbegeerde 'Triple Crown'

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Hij wordt aanzien als één van de beste rijders ooit in de Formule 1 met twee weredtitels op zak en 97 podiumplaatsen waarvan maar liefst 32 keer op het hoogste schavotje. Het is echter reeds 5 jaar geleden dat Fernando Alonso nog kon zegevieren in de koningsklasse van de eenzitterij. Na een moeilijk laatste seizoen bij Ferrari in 2014, volgden drie magere jaren bij McLaren-Honda. Met de komst van Renault zou het allemaal beter verlopen, want McLaren beschikte over misschien wel het beste chassis van gans de pistraat. De resultaten zijn er tot op heden evenwel niet en dus ook 2018 lijkt een weggesmeten jaar te worden... of niet?
Fernando Alonso - Kazuki Nakajima - Sébastien Buemi
Fernando Alonso - Kazuki Nakajima - Sébastien Buemi
In de F1 lijkt dat misschien wel zo, maar in het World Endurance Championship gaat het bijzonder goed voor de Spanjaard. Alonso won tijdens zijn debuut in Spa-Francorchamps vorige maand en afgelopen zondag haalde hij mee de grootste beker in de 24 Uren van Le Mans binnen. Eerder dit jaar tekende de McLaren-coureur een overeenkomst met Toyota om deel te nemen aan het WEC. Zijn hechte vriendschap met McLaren-baas Zak Brown zal zeker een handje geholpen hebben, want mocht Ron Dennis nog de plak zwaaien bij de renstal uit Woking dan zou het verhaal waarschijnlijk toch anders verlopen zijn. Vorig jaar mocht de 36-jarige Spanjaard zelfs proeven van de Indianapolis 500.

Fernando Alonso - McLaren Honda Andretti
Fernando Alonso - McLaren Honda Andretti
Een samenwerking tussen McLaren en Andretti maakte dit mogelijk en Alonso liet zien wat hij waard was. Hij reed maar liefst 27 ronden op kop en vocht constant mee voor de zege. Met 21 ronden te gaan moest hij aan de kant toen zijn - oh ironie - Honda-motorblok de geest gaf. Zijn deelname aan de Indy 500 kwam er niet zo maar. Het was een stap in de jacht om de felbegeerde 'Triple Crown of Motorsport'. De TCoM is de onofficiële benaming voor het winnen van de drie meest prestigieuze autosportwedstrijden, nl. de Grote Prijs van Monaco, de Indianapolis 500 en de 24 Uur van Le Mans. Graham Hill is de enige rijder die al deze drie wedstrijden op zijn palmares kon schrijven en dit was in 1972.

Fernando Alonso - McLaren Honda Andretti
Fernando Alonso - McLaren Honda Andretti
Met zijn zeges in Monaco (2006 en 2007) en nu afgelopen weekend de 24 Uur van Le Mans heeft Alonso maar één doel voor ogen, en dat is het winnen van de Indy 500. McLaren denkt eraan om in 2019 - naast hun F1-project - ook deel te nemen aan het IndyCar-kampioenschap en liet daarnaast weten dat de uiteindelijke beslissing niets te maken heeft met wat Alonso wil doen, ook al past het plaatje perfect in de plannen van de WEC WK-leider. Fernando's contract in de F1 loopt eind dit seizoen af, maar eerder liet hij weten dat hij een meerjarenovereenkomst heeft met McLaren. In principe kan dit ook betekenen dat hij zich mee in het IndyCar avontuur van McLaren kan storten. 

Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne
Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne
Volgens Brown zouden er twee opties op tafel liggen om in zee te gaan met een actieve IndyCar-team en een beslissing zou deze zomer in augustus genomen kunnen worden. Men verwacht wel dat McLaren slechts met één wagen - net zoals vorig jaar - aan de start zal verschijnen moest het zover komen. Dus, zou dit jaar het laatste jaar zijn voor Alonso in de koningsklasse van de eenzitterij? Men zou het vermoeden nadat Alonso in de pers liet uitschijnen dat de F1 voorspelbaar is geworden, en dat het slechts een kampioenschap voor constructeurs is. Indien hij zijn F1-carrière vaarwel zegt, verliest de Formule 1 één van de beste rijders. Maar zijn eventuele vertrek kan ook positief nieuws zijn voor ene Stoffel Vandoorne. Wordt zeker vervolgd...

Foto's: Racing International Photography, Toyota Motorsport & McLaren



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op dinsdag 19 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons