van der Horst

Amendola ondanks pech als leider naar slotweekend MRF Challenge

Michelangelo Amendola
Michelangelo Amendola
De heren van de MRF Challenge waren dit weekend aan hun tweede van drie wedstrijdweekends toe. In Bahrein, waar het World Endurance Championship dit weekend in actie kwam, kreeg de MRF Challenge een plaats in het nevenprogramma. De wedstrijdverslagen kon u al lezen op onze website, nu laten we onze landgenoot Michelangelo Amendola aan het woord. Hij kwam als leider aan in Bahrein en stapt ook als leider terug het vliegtuig op, maar vlot ging het allerminst.
Voor het tweede jaar op rij doet Michelangelo Amendola een beroep op de MRF Challenge, in de hoop om in de winter voldoende sponsors te kunnen overtuigen om hem in 2020 in Europa te helpen een kampioenschap te kunnen afwerken. De Limburger was tijdens het openingsweekend in Dubai in drie van de vijf races de primus en voerde zodus de tabellen aan. 

Michelangelo Amendola
Michelangelo Amendola
Maar in Bahrein liep het al vanaf de eerste meters een pak minder vlot dan in Dubai. "De eerste training was eigenlijk al meteen een tegenvaller. Door een kapotte voorvleugel raakten de voorbanden verbrand. Normaal zouden we met die set ook de tweede training rijden maar we waren dus voor de tweede training genoodzaakt meteen onze tweede set te monteren. Met de kwalificatie op het punt van beginnen had ik nog steeds niet het goede gevoel te pakken en dus probeerde we iets anders. Dat draaide verkeerd uit en ik verloor een seconde op de kop van het veld." Een zevende startplaats voor race één was het gevolg maar dat betekende niet dat alles verloren was. In de race koos Amendola en zijn team opnieuw voor een nieuw setje rubber om snel naar voren te kunnen rijden maar een safety car periode zorgde ervoor dat amper een handvol echte wedstrijdrondjes werden gereden en dus kon de Genkenaar helemaal niet profiteren van deze nieuwe set banden.

De start van de tweede race was meteen goed! 'Packman', een bijnaam die hij draagt sinds zijn karttijd, maakte in de eerste paar ronden vier plaatsen goed en was opweg naar het podium tot opnieuw... pech toesloeg! "Ik was in strijd om de vierde plaats, totdat de piloot voor mij een fout maakte en we in contact kwamen. Hij raakte mijn zijkant en dus was opnieuw alles verloren. Tijdens de laatste wedstrijddag stonden nog twee races op het programma. Opnieuw probeerde we wat aan de setup te wijzigen maar het draaide helemaal verkeerd uit. De auto gleed van links naar rechts en was lastig om te besturen maar ik slaagde erin om in race 3 als achtste te finishen en dat resulteerde in de pole voor race vier."

Michelangelo Amendola
Michelangelo Amendola
Ook hier kwam Amendola sterk van de lijn en hij behield de leiding ook na de eerste bocht. Amendola verdedigde sterk aan de binnenkant van de bocht maar werd halverwege die bocht getorpeteerd door Bent Viscaal. De winnaar van race drie verremde zich, blokkeerde het rechtervoorwiel en maaide zo Amendola van de weg. "Ontzettend zuur dat wanneer het dan eindelijk goed lijkt te gaan, er een piloot die bovendien in de strijd om het kampioenschap geen enkele rol van betekenis speelt, jouw kansen op een mooi resultaat teniet doet. Ik kon mijn weg nog vervolgen maar een loszittend wiel maakte het er niet makkelijker op. We verlaten Bahrein zo met een zeer magere score, maar zijn nog steeds leider in de tussenstand!"

Michelangelo Amendola kan zich nu thuis weer verder voorbereiden. Er staat immers een vrij lange pauze voor de deur want het slotakkoord wordt pas begin februari gegeven, in India. 

Foto's: MRF Challenge

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Circuit Internationaal op zondag 15 december 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 8H Bahrain.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons