van der Horst

Andreas Roos: "Inhalen in Zolder is lastig, maar..."

Andreas Roos
Andreas Roos
Audi is reeds jaar en dag één van de sterkhouders binnen de DTM en dat is met de introductie van de nieuwe reglementen niet anders. Bij de vorige race scoorde het merk met de vier ringen meteen een triple en daarmee maakten de Duitsers meteen hun ambitie duidelijk. Autosport.be sprak in Zolder met Andreas Roos, hoofd van het DTM-programma bij Audi.
"Een nieuw seizoen, zeker wanneer het gepaard gaat met grote technologische wijzigingen, is altijd wat koffiedikkijken. Het is moeilijk om na één meeting reeds conclusies te trekken en ook na dit weekend zal het quasi onmogelijk zijn om een reëel waardeoordeel te vormen. Dat is grotendeels omwille van het specifieke karakter van Circuit Zolder, dat eigenlijk een echte stop and go track is. Waarschijnlijk zullen we na Misano (de volgende meeting n.v.d.r.) weten waar we staan."

Audi @ DTM Zolder
Audi @ DTM Zolder
Hoewel de DTM geen Balance of Performance-formule hanteert, zijn de onderlinge verschillen toch relatief klein. Zo zagen we bij de eerste kwalificatiesessie onder het nieuwe reglement meteen de drie merken in de top 3 eindigen. "Alles lijkt vrij goed gebalanceerd ja", erkent Roos. "Ondanks de nieuwe reglementen en ondanks dat R-Motorsport een nieuwkomer is in het kampioenschap. De reglementen zijn open, maar toch beperkend. Je hebt eigenlijk enkel ontwikkeling op vlak van motor, gewichtsverdeling en de set-up filosofie in het algemeen en zeer beperkt de aero. Dat betekent dat je efficiëntie op gebied van brandstofverbruik veel gaat bepalen en dat je ook een motor moet hebben met een goede driveability."

Audi RS 5 DTM
Audi RS 5 DTM
De DTM-reglementen trachten het show-element op het voorplan te zetten, onder meer met DRS en Push to Pass. "Deze twee tools moeten het mogelijk maken om rijders in te halen en zijn beschikbaar voor iedereen die binnen de drie seconden van een voorligger ligt. In de laatste vijf ronden, maar in Zolder vijf laatste minuten, is er bovendien nog meer vrijheid. Nu dat gezegd zijnde, inhalen zal op Circuit Zolder alsook Brands Hatch bijzonder moeilijk worden. Hopelijk gaat DRS en Push to Pass daar aan verhelpen. In Zolder zouden beide systemen toch een gevoelige winst aan rondetijd moeten opleveren, al betekent een tijdswinst niet dat je per definitie eenvoudiger zal kunnen inhalen."

Team WRT - Audi RS 5 DTM
Team WRT - Audi RS 5 DTM
Over de kansen van WRT in dit kampioenschap was Roos positief. "Alle teams met de Audi RS5 beschikken over hetzelfde materiaal. Het verschil wordt gemaakt door het team en de rijder, iedereen heeft dezelfde kansen. Dat kan ook niet anders, gezien de wagen moet voldoen aan de homologatiefiche. Daarnaast zijn er ook veel standaardonderdelen, die alle merken delen. We laten ook alle rijders vrij om te strijden, er zijn geen teamorders. De rijderstitel is de belangrijkste, gevolgd door de constructeurs en tot slot die van de teams."

Foto's: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel & Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Deutsche Tourenwagen Masters op vrijdag 17 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder DTM.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons