Andreas Roos: "Inhalen in Zolder is lastig, maar..."
Hoewel de DTM geen Balance of Performance-formule hanteert, zijn de onderlinge verschillen toch relatief klein. Zo zagen we bij de eerste kwalificatiesessie onder het nieuwe reglement meteen de drie merken in de top 3 eindigen. "Alles lijkt vrij goed gebalanceerd ja", erkent Roos. "Ondanks de nieuwe reglementen en ondanks dat R-Motorsport een nieuwkomer is in het kampioenschap. De reglementen zijn open, maar toch beperkend. Je hebt eigenlijk enkel ontwikkeling op vlak van motor, gewichtsverdeling en de set-up filosofie in het algemeen en zeer beperkt de aero. Dat betekent dat je efficiëntie op gebied van brandstofverbruik veel gaat bepalen en dat je ook een motor moet hebben met een goede driveability."
De DTM-reglementen trachten het show-element op het voorplan te zetten, onder meer met DRS en Push to Pass. "Deze twee tools moeten het mogelijk maken om rijders in te halen en zijn beschikbaar voor iedereen die binnen de drie seconden van een voorligger ligt. In de laatste vijf ronden, maar in Zolder vijf laatste minuten, is er bovendien nog meer vrijheid. Nu dat gezegd zijnde, inhalen zal op Circuit Zolder alsook Brands Hatch bijzonder moeilijk worden. Hopelijk gaat DRS en Push to Pass daar aan verhelpen. In Zolder zouden beide systemen toch een gevoelige winst aan rondetijd moeten opleveren, al betekent een tijdswinst niet dat je per definitie eenvoudiger zal kunnen inhalen."
Over de kansen van WRT in dit kampioenschap was Roos positief. "Alle teams met de Audi RS5 beschikken over hetzelfde materiaal. Het verschil wordt gemaakt door het team en de rijder, iedereen heeft dezelfde kansen. Dat kan ook niet anders, gezien de wagen moet voldoen aan de homologatiefiche. Daarnaast zijn er ook veel standaardonderdelen, die alle merken delen. We laten ook alle rijders vrij om te strijden, er zijn geen teamorders. De rijderstitel is de belangrijkste, gevolgd door de constructeurs en tot slot die van de teams."
Foto's: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel & Niels Vaeck
Tweet