van der Horst

Audi dan toch niet aan de start in FIA WEC?

Audi LMDh
Audi LMDh
Terwijl iedereen uitkijkt naar 2023, wanneer de LMDh-prototypes hun intrede maken in het FIA WEC en het IMSA WeatherTech Sportscar Championship, zal dit nu vermoedelijk zonder Audi zijn. Volgens Sportscar365 zou het hele project stilgelegd zijn voor twee tot drie maanden en wordt er namelijk gelonkt naar een andere tak in de autosport: Formule 1.
  • Hamofa Performance
Het was al een tijdje afvragen waar Audi bleef. Nochtans waren zij één van de eersten die toehapten op de nieuwe klasse. Maar terwijl het zustermerk Porsche begin dit jaar openlijk hun wagen toonde, was er een radiostilte rond het merk uit Ingolstadt. Volgens Chris Reinke, directeur van Audi Sport customer racing, was het project in januari nog steeds op schema en ook Multimatic bevestigde dat er een chassis klaarstond om te testen. Toch liet een afgevaardigde van Audi aan SportsCar365 verstaan dat het project stil ligt voor twee tot drie maanden. Er zouden hiervoor verschillende redenen zijn. De onverwacht hogere kosten voor de auto die deelnam aan de Dakar Rally en het mogelijke toetreden tot de Formule 1. Hoewel het niet bevestigd werd, is het Duitse merk al meermaals gelinkt aan de F1 en zou men zich opmaken om tot het kampioenschap toe treden vanaf 2026.

Ondertussen blijft de vraag: wat met de al aangekondigde toewijzingen? Zo lieten Nico Müller en René Rast via sociale media al weten fabriekspiloten te zijn voor het LMDh-project en lag Team WRT in de running voor een programma in het FIA WEC, met daarnaast ook klantenteams in zowel WEC als IMSA. Dat zou nu allemaal volledig van de baan zijn, al kon men dit niet officieel bevestigd krijgen. Hiermee ziet het er naar uit dat er maar vijf merken met een LMDh aan de start zullen verschijnen in 2023 en is het nog steeds wachten op een bevestig van Lamborghini. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Foto: Audi Sport GmbH



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op donderdag 10 maart 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons