van der Horst

Autosport.be jaaroverzicht - Stint 28: Special Open Trophy verdwijnt van het toneel

Trophée des Fagnes: De wedstrijden in beeld gebracht
Wat begon als een zeer kleinschalige poging om betaalbare autoracerij aan te bieden, groeide uit tot een ware succesformule, gekend als de Special Open Trophy. Met bescheiden startvelden in de eerste jaargang, maar een rotsvaste overtuiging in een behoorlijk concept timmerden de mensen van organisator BRI onder leiding van Dries Heyman hard aan de weg. De BRI-voorzitter besefte in een vroeg stadium reeds dat er zich met de opkomst van GT3 in de Lage Landen een grote vraag situeerde naar goedkopere autosport en daarnaast kon de voormalige racepiloot ook goed uit de voeten met woorden.
24H Zolder: De wagens die de finishlijn overschreden hebben
Het aanstekelijk enthousiasme van Heyman trok menig piloot over de streep en het kampioenschap leek een ware vlucht te nemen op vlak van startvelden. Mogelijk was die sterke groei echter net de doodsteek voor het kampioenschap, want toen in april van dit jaar de organisatie een eerste A-weekend te Circuit Zolder mocht organiseren, bleken bestaande problemen dermate onoverkomelijk dat het kampioenschap een stille dood stierf. De effecten op de Belgische autosport waren substantieel en ook later zou Circuit Zolder CEO het lagere deelnemersaantal bij de 24 Hours of Zolder wijten aan het SOT-debacle. Een stopzetting van een kampioenschap brengt wel vaker een schokgolf teweeg en ongetwijfeld was de SOT-historie een van de dieptepunten in de Belgische autosport dit jaar. Goedkope bolides als de Westfield en verscheidene prototypes onder het CN-reglement genieten in België echter van een ooit eerder geziene bekendheid waardoor potentieel meer mensen in aanraking komen met deze voorlopig goedkope autosportformule.

Opmerking: deze bijdrage maakt deel uit van het Autosport.be jaaroverzicht 2013.

Foto's: Georges De Coster & Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Special Open Trophy op zaterdag 28 december 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons