Autosport.be jaaroverzicht - Stint 29: Bertrand Baguette verovert wereldtitel

284ea36ea8e29ec4322a1de4e6c915134e4d4126.jpg
Bertrand Baguette verdient zonder meer een plaats in het Autosport.be jaaroverzicht 2013. Onze landgenoot behaalde niet alleen de LMP2-titel bij de rijders en de teams in het wereldkampioenschap uithouding, maar bleef in dat FIA WEC ook zijn teamgenoten bij OAK Racing voor. Baguette moest nochtans opboksen tegen felle concurrentie, niet het minst in eigen huis.
  • STX Motorhomes
Beelden uit de 24 Uur van Le Mans 2013
Waar Bertrand Baguette samen met teamgenoten Ricardo González en Martin Plowman bij de seizoensopener nog nipt naast het podium viel, was het bij de thuiswedstrijd te Spa-Francorchamps wel raak voor onze landgenoot. De voormalige World Series by Renault kampioen zou later in het seizoen nog vier maal het podium mogen betreden, waaronder bij de prestigieuze 24 Heures du Mans. De etmaalrace aan de Sarthe gold trouwens tevens als een van de hoogtepunten voor Baguette dit jaar. Nadat hij zowat de helft van de race het stuur van de wagen nam, mocht hij na afloop samen met zijn Mexicaans-Britse teamgenoten op het allerhoogste schavotje plaatsnemen.

Al toonde de G-Drive Racing Oreca zich de snelste LMP2 wagen op het einde van het seizoen met vier klassenoverwinningen op een rij, de regelmaat die Baguette en zijn teamgenoten ten toon spreidden was voldoende om de titel binnen te halen. Deze prestatie leverde Baguette bovendien een vierde plaats op in de RACB Driver of the Year ranking, nota bene na die andere landgenoot die een internationale titel wist te behalen, Laurens Vanthoor. Of Baguette volgend jaar opnieuw in zee gaat met OAK Racing, dat bouwt aan een LMP1, is nog niet geweten. Klaarblijkelijk heeft hij de hoop om terug in een topformulewagen kampioenschap uit te komen nog niet opgegeven aangezien Baguette nog onlangs ging testen in Japan met een Super Formula wagen (Formule Nippon), een test die werd ingekort door het slechte weer.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 29 december 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • LTF